Gå til innhold

Ferierapport fra livet som RR Vouge 2004-eier.


typohaa

Anbefalte innlegg

:)

 

Det går nok bra.

 

Men jeg skal gi deg et tips til "etterpåklokskapskassa"/neste bruktbilkjøp:

Spandér på deg et NAF-abo det året du kjøper bruktbil neste gang. Det gir deg tilgang til ikke bare noen rimelig(-ere) tester (likevel vanskelig - psykologisk sett - å faktisk gjennomføre en test før handel om man har funnet "drømmebilen"), OG noe advokathjelp opm det skulle vise seg at man var uheldig (eller magefølelsen var helt villedet).

 

Jeg har opplevd begge deler:

Første brukthandlel: tidligere kollisjonsskadd subaru - kjøpt med åpne øyne, men hadde et par følgefeil (kast i bremseskiver og utett bakluke) etter skaden. Forhandler var vanskelig å få i tale og jeg i motsatt ende av landet. Men det var før jeg fikk advokathjelp. Deretter var forhandleren både snakkesalig og smørbar, feilene ble rettet og jeg hadde en fin tid med subaruen.

 

Andre brukthandel: en mitsubishu - selger sa "har aldri vært i kollisjon" men som viste seg å ha vært så skadd at den skulle vært av veien. Viste seg å være rammeskjev. Vi ville heve kjøpet, forhandler nektet. Ved hjelp av NAF-advokaten fikk vi en avtale med heving av kjøpet. Vi måtte betale noe for kjøringen i tvistetiden, men det var det verdt for å bli kvitt den.

 

Min konklusjon er at det er lønnsomt iallfall å ha dette det året man kjøper brukt. I mange tilfeller holder det ikke å HA rett - man må også FÅ rett og da er det å ha advokathjelp i ryggen lønnsomt i det tilfellet. Det er også sånn at det medlemsskapet har du "tjent" den første gangen du får bruk for det.

 

Etterpåklokskap er den beste klokskap :) Jeg meldte meg inn i NAF i går, og har allerede vært i kontakt med juridisk hjelp.

 

I går kom det nemlig et nytt element inn i diskusjonen. Jeg har fått tak i en 6 mnd. gammel NAF tilstandsrapport på bilen. I den rapporten er det kommentert et par punkt, bl.a. at ved systemsjekk, dukker opp feilmelding på gearkassen og 4-hjulstrekksystemet. En annen kommentar var at enkelte av servicene som var stemplet i boken kun har vært oljeskift. Jeg kan ikke finne kvitteringer på at disse feilene er utbedret, og ved direkte spørsmål om det var en NAF-rapport på bilen, fikk som svar at det ikke forelå noe slik, men at bilen har vært fullstendig gjennomgått på verksted, og fremsto som ekstremt velholdt. Selger har med andre ord holdt tilbake opplysninger som nok ville ha påvirket min avgjørelse om kjøp.

 

Jeg sendte en klar, men bestemt mail til forhandler i går, hvor jeg nevner at jeg har vært i kontakt med NAFs juridiske hjelp, og skisserer opp to alternativer. Alt. 1 er at bilen fraktes til RATS og overhales på selgers regning. Alt. 2 er å heve kjøpet.

 

Svaret fra selger er at det finnes to alternativer til RATS: Norsk Automatservice og Tecno Classic, og at de velger den som er raskest. Ingen kommentarer utenom det, hverken på hvem som betaler, eller ønske om heving av kjøpet.

 

Heretter skal jeg alltid sørge for skriftlig dokumentasjon, selv på den minste ting. Når det gjelder veihjelp, har jeg det i min forsikring. Gjensidige har vært ekstremt behjelpelige så langt ihvertfall.

Jeg har med andre ord fulgt hjertet ved kjøp, og ikke fornuften. Men... livet er for kort til å være fornuftig. Ihvertfall enkelte ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Pass deg for å havne i situasjonen "stilltiende aksept". Lurt å ha alle avtaler skriftlig i det stadiet du er nå, ja. Du kan jo kort og godt svare at du "aksepterer at de ønsker å forsøke utbedring før eventuell heving", men at dere da i så fall må bli enige om en framdriftsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg for å havne i situasjonen "stilltiende aksept". Lurt å ha alle avtaler skriftlig i det stadiet du er nå, ja. Du kan jo kort og godt svare at du "aksepterer at de ønsker å forsøke utbedring før eventuell heving", men at dere da i så fall må bli enige om en framdriftsplan.

 

Heretter skal jeg dokumentere den minste kremt... Men holdningsendringen fra forhandler er ihvertfall bra synes jeg.

 

Fant forresten denne i går. Skrevet for én mnd. siden.

Skjermbilde 2016-07-07 kl. 22.26.28.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå selger få sjanse til å ordne opp:-)

Vil si at man bør forsikre seg mot "det verste" og "håpe og jobbe for det beste".

 

Det er absolutt riktig å la de få muligheten til å ordne opp, men holder man kommunikasjonen skriftlig gir det en dokumentasjonsbase om det ikke skulle gå som man ønsker, håper, og jobber for. (Og det er kanskje ingen ulempe at det også gir tid til å tenke seg om og kjøle ned - snakker med egenerfaring her. )

 

:)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

techno classic har tidliigere ikke overhalt automatkasser, men kun sendt de videre til RATS eller Norsk automatservice fra det jeg har hørt.. De har sikkert demontert og montert kassene fra bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yarnslayer; bruktbilselgerer kan også lese på internett::-)

Derfor mener jeg det er smart å holde seg veldig sakelig når en skriver om selger og saken på åpent forum.

Om selger ikke ordner opp derimot-ja da er de omtrent fritt villt!

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yarnslayer; bruktbilselgerer kan også lese på internett::-)

Derfor mener jeg det er smart å holde seg veldig sakelig når en skriver om selger og saken på åpent forum.

Om selger ikke ordner opp derimot-ja da er de omtrent fritt villt!

Kloke ord. Viktig at man skriver og omtaler faktiske forhold. Scenario er vanskelig å ta stilling til. Hvis de sier at "de velger..." synes jeg det er god og konstruktiv ordlyd som innebærer at de overfor din sak tar ansvar. En bestemt, god og saklig kommunikasjon er det beste utgangspunkt. Lykke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord. Viktig at man skriver og omtaler faktiske forhold. Scenario er vanskelig å ta stilling til. Hvis de sier at "de velger..." synes jeg det er god og konstruktiv ordlyd som innebærer at de overfor din sak tar ansvar. En bestemt, god og saklig kommunikasjon er det beste utgangspunkt. Lykke til?

 

Jeg er helt enig der. Bestemt, god og saklig kommunikasjon er ført hele veien, med oppsummeringer på mail, men litt temp må en tåle :) Jeg har gjort mange sonderinger på nett, mail og telefon, og kommet opp med forslag til et par løsninger som begge bør være fornøyd med. Venter nå bare på avgjørelsen. Takker for alle gode tips, både her, og på direktemeldinger.

 

Æ vil jo at aill ska vær vænna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ras på gearkassa på vår TD6. Fikk overhalt kasse og converter fra Transtec på Bryne. Kostet ca 37.000 inkl mva og frakt tur/retur på kassene. Veldig fornøyd med servicen derfra. Bestilte nye rør til kjøler og ny kjøler fra Famous Four da de anbefalte å bytte disse delene eller eventuelt vaske de ordentlig. Totalsummen vår ble på 57 - 58 tusen på det lokale MECA verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ras på gearkassa på vår TD6. Fikk overhalt kasse og converter fra Transtec på Bryne. Kostet ca 37.000 inkl mva og frakt tur/retur på kassene. Veldig fornøyd med servicen derfra. Bestilte nye rør til kjøler og ny kjøler fra Famous Four da de anbefalte å bytte disse delene eller eventuelt vaske de ordentlig. Totalsummen vår ble på 57 - 58 tusen på det lokale MECA verkstedet.

 

Jeg har òg hørt mye bra om Transtec, men nå er omsider avgjørelsen tatt; RATS it is. Jeg er godt fornøyd med det.

 

Når det gjelder finn-annonsen jeg fant på overhalt kasse, viste det seg at fyren holder til i Latvija, og ikke Steinkjer, så da var ikke det noe alternativ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Update: Bilen ble hentet hos RATS i Trøgstad på tirsdag, og kjørt helt problemfritt hjem til Bergen på kvelden. Skal si det gjorde underverker å få overhalt gearkassen :D Turen hjem gikk som en drøm.

 

Hele moroa kom på i underkant av 68.000,-, inkl. transport fra Trondheim – en kostnad som etterhvert bilforhandleren innrømmet ansvar for.

 

Jeg må benytte anledningen til å takke for alle gode råd her på forum, god hjelp fra Nardo Bil i Trondheim, og nesten uhemmet skryt til RATS og Ole Ringstad. Makan til sted de har der ute på landet, og en helt fortreffelig service, rask levering – og god lunsj.

 

Vedlagt er et lite bilde fra RATS sine lokaler. Her er det ikke mye slinger i valsen.

IMG_20160802_094113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Ser ut som det er denne bilen som nå er til salgs på Finn ( ref. bilde av kvitteringene)?
https://www.finn.no/99011532

Byttet luftkompressor i 2017. 

 

Jeg er i markedet for en L322. Overhalt og forsterket girkasse synes å være et stort pluss. Relativt kort kjørelengde, men noe slitt interiør.  :-) Er det noen som kjenner noe mer til denne bilen, eller vet hvor "sikker" en overhalt/ forsterket TD6 er..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, chrgod skrev:

Ser ut som det er denne bilen som nå er til salgs på Finn ( ref. bilde av kvitteringene)?
https://www.finn.no/99011532

Byttet luftkompressor i 2017. 

 

Jeg er i markedet for en L322. Overhalt og forsterket girkasse synes å være et stort pluss. Relativt kort kjørelengde, men noe slitt interiør.  :-) Er det noen som kjenner noe mer til denne bilen, eller vet hvor "sikker" en overhalt/ forsterket TD6 er..?

 

 

Yepp, nå når den endelig er i orden, så er den til salgs. Er det ikke typisk. Den er litt slitt i førersetet, men det ser verre ut på bilder enn hvordan det oppleves i virkeligheten. Når det gjelder gearkassen, så er det vel ingenting i verden som er sikkert. Men den har oppført seg eksemplarisk etter at RATS hadde den inne. Veldig smooth i gearingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...