Gå til innhold

Fortvilelse under registerreimsskifte


smedenDAY

Anbefalte innlegg

Har beynnt med noe i siste lita, og fått to overraskelser som ødelegg heile planen. Kan værdas beste forum bistå med nyttige råd som vanleg?

 

1: Eg skal bytte registerreim, men får ikkje av det ytre reimhjulet på veivakslingen (hjulet i midten på biletet under). Eg har skrudd ut senterbolten og har forstått det slik at det da skal vera mulig å nappe hjulet av, eventuelt med hjelp av ein spak på baksida. Eg har prøvd med to brekkjern og eit doggspett frå jernbanen (brutalt verktøy) men hjulet rikker seg ikkje. Sidan det no er i ferd med å bli søndag prøver eg å unngå kraftig ordbruk. Noen tips?

 

2: Da eg skulle skru av viskosekopplinga på vifta forsto eg litt for seint at den måtte ha linksgjenger. Dermed klarte eg å knekke gjengestykket på vifteakslingen (til venstre i biletet under). Korleis bytter eg denne, og er det noe EWS pleier å ha på lager?

 

Håper noen kan hjelpe meg fort. Eg har søndag formiddag, mandag kveld og tirsdag kveld på meg før bilen skal trekke campingvogn til Nordmøre...

 

IMG00925.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimhjulet låses med en kile som sitter i spor på veiva. Om det er slitasje kan sporet i reimhjulet være slitt sideveis der kilen ligger. Da er det umulig å trekke av hjulet. Om du er snytheldig kan du prøve om det er slarkete slik at du kan dreie hjulet litt motsatt vei av motorens dreieretning slik at du kan trekke det av.

 

Alternativt lage en ters (avdrager) som festes i M8 skruer der du nå har nøkkelen.

 

Bor hull i ei plate, sveis på en mutter som du skrur mot veiva.

 

Tipper EWS har deksel med gjengetappen du har ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avdrager for disse, men regner med du bor langt unna (eller i bilen som det står i profilen ;) ).

De sitter ofte noe helt sinnsykt og avdrageren må være temmelig kraftig.
Pa jaguaren bøyde jeg avdrageren litt og den er i alle fall 10mm tykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dei to punkta over løst seg (reimhjulet kom av med diverse spesialverktøy og hjelp frå høgare makter, før eg oppdaga at det også lå slik avdrager i verktøykofferten eg har lånt av Frode. Den knekte vifteakslingen løste eg ved å låne frå ein bil eg har ståande på vent av god tid. Kjekt å ha på lager.)

 

Men så har eg fått neste probelm: Reim med tilhørande herligheter (strammehjul, løpehjul, indre og ytre simmering og reimhjul på veivaksling) er bytta. No er deksel og ytre reimhjul montert. Og så: Motoren lar seg knapt tørne. Eg får det berre til med veldig mykje meir makt enn før eg demonterte. Er dette riktig? Kva kan vera feil? Kva kan eg gjera for å komme meg ut av problemene dersom det er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du ut låsepinnen til pumpa?.

Ville tatt av lokket og prøvd tørning,ikke start.

Feilmontert simring i frontdeksel holder noe igjen , men ikke veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann ut av det: Eg hadde brukt sein type simmering i eit tidleg type registerdeksel. Dermed kom reimhjulet i klem og vart kraftig bremsa. No er alt i sin skjønnaste orden, bilen er på veg til Nordmøre, og eg er i gang med å psyke meg opp til regreimskifte på neste 300 tdi som også skal til Nordmøre ganske snart. Det blir reimskifte på fredag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser oss nok plutseleg, men sidan bilen min står innparkert eit telt kjem eg nok dei siste metrane til fots. Forøvrig må eg seie det kjentes veldig trygt å kjøre inn på jordet i god forvissing om at dette var jorde med landrover-erfaring :)DSC03455.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...