Gå til innhold

L322 ventilasjon/ac stoppet


SveinHa

Anbefalte innlegg

Satt i går og fingret med Lynx, startet f.eks. Webasto slik at den gikk over 107 grader og gikk i feil.

 

I dag er der ikke liv i ventilasjon og ac framme, ventilasjon for bakseter virker. Alle knapper virker med lystilbakemelding men viftene går ikke. Slettet feilkoden på Webasto, sjekket alle sikringen, hatt batteriet koblet fra i 10 minutt men finner ingen feil eller feilkoder. Noen gode tips?

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt googling så kom fullfatrr.com opp med svaret: Viftemotoren såpass treg at den ikke sviver rundt. Midlertidig fix er å fjerne innsugstrakten med pollenfilteret som ligger over/bak motoren, 2 stk 13mm mutre og en pakning og hele klonsen kommer ut og gir god arbeidsplass. Inne i de 2 lufthullene kan en da kjenne viften og dra den rundt med fingrene dersom resirk IKKE er på. Sprayet en del WD40 mot et punkt litt over senter av vifteakselen fra begge sider og etter en liten stund og litt manuell beveging av viften gikk den i gang igjen.

 

Dette er jo bare en midlertidig fix men er kjapt gjort og vil nok virke en stund.


En ting som skuffet litt var at Lynx ikke har annet enn feilkodelesing og sletting fra ATC/HVAC. Kan ikke lese noen verdier eller kjøre aktuatorer.

 

Der var en feilkode men den sa meg ikke noe fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket bare en dag med smøremetoden, helt klart at viftelagrene er gåen for viften er treig som bare det... Så lenge viften ligger midt i dashen blir jo det en ganske stor jobb å skifte...


Ingen feilkode nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk den lange veien å demonterte nærmest hele interiøret for å bytte vifte i min 2004 modell. Gikk med noen timer med skruing og sikkert en kartong med A4 ark med instruksjoner skrevet ut i fra RAVE. Skulle bare ønske da at det var en varm garasje og at det var bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var jobben gjort, dokumentert på FullFatRR.com

 

Gikk snaue 4.5 timer så det var jo ikke så ille når verksted regner 11.4 timer...

 

Når jeg ser hvordan tingene ser ut er det kun råflaks om smøring inn luftinntaket i motorrommet har noen effekt, blir mest graps og lite futt av det... men en kan kjenne etter om viften er treg før OperasjonSagIStykkerDashbord påbegynnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...