Gå til innhold

Bytte batteri i FOB (FL2)


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Ser det ligger et par youtubevideoer på sånt og når da den ene FOBen ikke tar lading lenger og "slurver" så tenker man ... det koster lite å forsøke.

 

Er det noen som kan berolige meg med at "det der kan selv en som ikke har tatt i en loddebolt" klare? (Eller si: sett det bort til noen som kan å lodde?)

FOB'en er splittet og batteri bestilt, så i følge enkelte av youtubekommentarene så er det verste gjort... men jeg vet ikke helt om jeg tør tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte opp med å forsøke. Koster meg maks 150 kr å forsøke, tenkte jeg...

 

Kjøpte en tinnsuger av type "billig dritt, men fungerer" på ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/Solder-Sucker-Desoldering-Pump-Tool-Removal-Vacuum-Soldering-Iron-Desolver-F72-/322015844073?hash=item4af9a3d6e9:g:SwQAAOSwe7BWyw6I

og et batteri

http://www.ebay.co.uk/itm/290570206920?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Splitting av FOB'en var noe dritt. Etterpå leste jeg selvfølgelig om han som hadde varmet den til 50-60 grader først. Det hadde nok gjort det enklere. Dette var forøvrig den FOB'en som ble vasket på 40 grader med forvask (avslørt av at den var mye renere enn den andre...), så limet kan ha vært svekket. Omsider - etter iherdig bruk av butt bordkniv og rå makt - hadde jeg 4 separate deler. (Topp, bunn, hw-nøkkel og kretskort m/batteri.)

Deretter ble videoer for basic lodding, basic bruk av tinnsuger og spesielt videoer for hvordan nettopp dette batteribyttet skulle gjøres studert nøye.

https://www.youtube.com/watch?v=fF96evFrrPc

https://www.youtube.com/watch?v=TJwGqqnqetU

https://www.youtube.com/watch?v=0YgpDWx-uH4

https://www.youtube.com/watch?v=9SGgv8R7yAQ

 

Så dro jeg på jobben og ba om å få et gammelt, uspesifisert kretskort å øve på. Det har sine fordeler å jobbe i en IT-bedrift.

Biltemasvipenna/-loddebolten viste etter litt prøving og feiling å ikke levere jevn varme, så jeg lånte også etterhvert loddeutstyr fra jobben. Dette med ledningsbrudd, men likevel mer stabil temperatur.

 

Deretter gikk egentlig byttet ok. Endte opp med å fikkle en del ved delodding av den tynneste polen siden den bare røk av, men fikk den til slutt bort fra kortet. Min metode var forøvrig å løsne batterisokkelen sånn at det ble spenn bort fra loddepunktene før jeg varmet opp. Det hjalp meg med å få delene fra hverandre. En såkalt "hjelpende hånd" hadde nok vært en fordel, men var ikke nødvendig for dette.

 

 

2016 07 01 21.57.40

Polene er den "store" blanke firkanten over de tre dottene i nederste venstre hjørne på kretskortet og den tappen som stikker opp på øvre høyre side av "1HA", mellom de fire sensorene til knappene på FOB'en.

2016 07 01 21.57.29

Den andre siden. Jeg synes vel at både batteriholder OG lodding av polene er litt overkill. Menmen. Det holder til og med en vask, så jeg bør vel ikke klage.

2016 07 01 22.09.30

Oppløpsside, liming og litt lim-reklame. (Vel, vi får se ...)

 

Konklusjon:

Dette kan en netthendt ufaglært klare. Det er en fordel å ha tilgang på en loddebolt "for voksne" og noe å øve på, men neppe nødvendig. Jeg har lest prisanslag på engelske forum på 80-200£ for ny, reprogrammert nøkkel. Denne metoden krever ingen reprogrammering og er langt billigere.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Package Includes:
1 x Brand new fob casing with rubber buttons
5 x Brand new surface mount micro switches
1 x Brand new rechargeable coin cell

 

Så du må jo fremdeles dra over kretskortet fra gammel FOB, og da også avlodde gammelt batteri og lodde på nytt. Såvidt meg bekjent er det eneste måten å unngå reprogrammering på.

 

Du får ny gummi og nye mikrofølere dersom de er utslitt i originalFOB'en, ellers ser det ut til å være samme jobben å få den til å virke som et rent batteribytte etter min vurdering.

 

Som alltid - kommer an på hva som er galt med den gamle om denne er et bedre alternativ eller ikke.  :) 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"VL2330" er det batteriet heter. Det skal være oppladbart. På ebay går de, med frakt til Norge (fra EU - gidder ikke vente på Kinavare for sånt) for 6-10£.

 

Lurer på om batteriet i den andre FOB'en skal holde bilens levetid eller ikke ...

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...