Gå til innhold

dårlig selvoppretting serie 3


øivind

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mangellapp på dårlig selvoppretting. Har hatt fra hverandre det meste.

Finner ingen steder med "motstand" i styringen.

Har også "shimset" opp begge forhjulsnavene og kontrollert motstanden i disse med fjærvekt. Begge hjulene er nå innenfor spec, dvs ca 3 kg motstand. Spissingen er tilnærmet rett frem. Selvopprettingen er blitt noe bedre etter dette, men er fortsatt ikke som på andre biler.

 

Hvordan skal selvopprettingen 'egentlig' være?

 

Jeg skal på etterkontroll om en uke så jeg har fortsatt tid til å forbedre noe

 

gode ideer mottas med takk

 

øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har olje i hjelpesnekka, og den (hjelpesnekka altså) er bare 4 år gammel. Og så har jeg som sagt ingen motstand i styringen når jeg kobler fra alle endeleddene

 

Har jeg fått en skikkelig "nazi kontrollør" ?

Endret av øivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte at yngre kontrolører tror veterankjøretøy oppfører seg som moderne biler.

DET GJØR DE IKKE!!!!!!!!!

Men å få kontrolørene til å forstå det, se det er ikke altid like enkelt.

Du har trolig truffet en som kommer rett fra grunnkurset.

På Morganen min hadde jeg alt for mye spissing, og en veldig tydelig selvoppretting, så justerte jeg spissingen til det fabrikken anbefaler. Fordelen er at nå sliter den ikke dekk, ulempen er at det ikke finnes selvoppretting lenger.

Mistenker at du må prøve deg frem til du finner en setting som du kan "leve med"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk opp snekka litt. Ikke for mye for da blir det for mye dødgang.

Jeg stramma min ved siste pkk og fikk mangel på dårlig selvoppretting.

Så da slakka jeg opp litt og fikk beskjed om at dødgang var litt i overkant, men akk innafor.

Kan ikke få i både pose og sekk på gammal Land Rover vettu :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvoppretting på min.. på flat vei i full sving retter den seg perfekt på noen meter. Alt må være iorden.

Noen må man hjelpe litt fra fullt utslag. Det er "casterskiver" på fjærene som kanskje mangler? De legger akslingen litt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svarene så langt. Jeg bytta til parabolfjærer for 20 år siden. Kan ikke huske noe om dette, så da tipper jeg at jeg nok ikke har casterskiver på min.

Hvorfor står de ikke i delekatakogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "caster correction shims" på min. De ble montert for at kardang krysset skulle få mindre vinkel etter at jeg hadde satt på lengre sjakler - altså for å få plass til større hjul... Men om det er originalt oppsett skal det vel ikke være nødvendig med shims..?..

 

Skulle jeg montert shims for å få bedre selvoppretting tror jeg at det måtte sitte andre veien.. altså at du kan få bedre selvoppretting vha. shims, men det vil gå ut over vinkel på kardangkrysset...

 

Det er veldig mye som påvirker selvoppretting på en seriebil, og mye er allerede nevnt.. smøring, og at alle ledd er i orden, type dekk og trykket i dem, styredempern kan vel kødde til om det er montert og ikke er i orden, at foringene i pokalene har fått smøring - altså nivå på olje i knokkelhus..

 

På min mener jeg at jeg kan merke at jeg har mye bedre selvoppretting etter at jeg har hatt bilen på jekken.. skal være forsiktig med å være skråsikker, men tenker det har med at det koniske lager i bunnen av pokalen får litt smøring når belastningen fjernes...

 

 

Endret av RaymondN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hjul med lite luft gir mindre selvoppretting som Raymon sier.

 

Siden du har full kontroll på resten ville jeg fyllt luft i dekkene og justert spissing mer inn.

 

Ettervisning på NAF var min redning. Der er det erfarne folk som vet hvordan eldre biler er, og du kan fritt ettervise hvor du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...