øivind Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Jeg har fått mangellapp på dårlig selvoppretting. Har hatt fra hverandre det meste. Finner ingen steder med "motstand" i styringen. Har også "shimset" opp begge forhjulsnavene og kontrollert motstanden i disse med fjærvekt. Begge hjulene er nå innenfor spec, dvs ca 3 kg motstand. Spissingen er tilnærmet rett frem. Selvopprettingen er blitt noe bedre etter dette, men er fortsatt ikke som på andre biler. Hvordan skal selvopprettingen 'egentlig' være? Jeg skal på etterkontroll om en uke så jeg har fortsatt tid til å forbedre noe gode ideer mottas med takk øivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Jeg har aldri kjørt en seriebil som har BRA selvoppretting. Kontrolløren må nok akseptere at det ikke er helt som på en moderne bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Olje i hjelpesnekka mangler ofte. Det er avgjørende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
øivind Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Jeg har olje i hjelpesnekka, og den (hjelpesnekka altså) er bare 4 år gammel. Og så har jeg som sagt ingen motstand i styringen når jeg kobler fra alle endeleddene Har jeg fått en skikkelig "nazi kontrollør" ? Endret 20. juni 2016 av øivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 spissingen har også mye og si. Min var ikke veldig feil, men ble mye bedre etter justering på NAF. Har byttet alt i styringa, men er fortsatt ikke fornøyd, synes det er litt lite selvoppretting og noe slarkete enda.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Veldig ofte at yngre kontrolører tror veterankjøretøy oppfører seg som moderne biler. DET GJØR DE IKKE!!!!!!!!! Men å få kontrolørene til å forstå det, se det er ikke altid like enkelt. Du har trolig truffet en som kommer rett fra grunnkurset. På Morganen min hadde jeg alt for mye spissing, og en veldig tydelig selvoppretting, så justerte jeg spissingen til det fabrikken anbefaler. Fordelen er at nå sliter den ikke dekk, ulempen er at det ikke finnes selvoppretting lenger. Mistenker at du må prøve deg frem til du finner en setting som du kan "leve med" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Slakk opp snekka litt. Ikke for mye for da blir det for mye dødgang. Jeg stramma min ved siste pkk og fikk mangel på dårlig selvoppretting. Så da slakka jeg opp litt og fikk beskjed om at dødgang var litt i overkant, men akk innafor. Kan ikke få i både pose og sekk på gammal Land Rover vettu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Jeg har selvoppretting på min.. på flat vei i full sving retter den seg perfekt på noen meter. Alt må være iorden. Noen må man hjelpe litt fra fullt utslag. Det er "casterskiver" på fjærene som kanskje mangler? De legger akslingen litt bakover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
øivind Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 casterskiver på fjærene? Det har jeg aldri hørt om Hvor sitter de? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Oppå fjæra mot akslingen. Det var det på min, men jeg prøvde uten ved fjørbytte, og det virker. Den er ikke så tung på rattet da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
øivind Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 takk for alle svarene så langt. Jeg bytta til parabolfjærer for 20 år siden. Kan ikke huske noe om dette, så da tipper jeg at jeg nok ikke har casterskiver på min. Hvorfor står de ikke i delekatakogen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det er ikke std.utstyr. Jeg har kjøpt hos BGNor. Men kun for å dempe vibrasjoner. Forlengede fjærlenker gir mer selvopptetting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Du verden hva man kan lære her! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaymondN Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 (endret) Jeg har "caster correction shims" på min. De ble montert for at kardang krysset skulle få mindre vinkel etter at jeg hadde satt på lengre sjakler - altså for å få plass til større hjul... Men om det er originalt oppsett skal det vel ikke være nødvendig med shims..?.. Skulle jeg montert shims for å få bedre selvoppretting tror jeg at det måtte sitte andre veien.. altså at du kan få bedre selvoppretting vha. shims, men det vil gå ut over vinkel på kardangkrysset... Det er veldig mye som påvirker selvoppretting på en seriebil, og mye er allerede nevnt.. smøring, og at alle ledd er i orden, type dekk og trykket i dem, styredempern kan vel kødde til om det er montert og ikke er i orden, at foringene i pokalene har fått smøring - altså nivå på olje i knokkelhus.. På min mener jeg at jeg kan merke at jeg har mye bedre selvoppretting etter at jeg har hatt bilen på jekken.. skal være forsiktig med å være skråsikker, men tenker det har med at det koniske lager i bunnen av pokalen får litt smøring når belastningen fjernes... Endret 21. juni 2016 av RaymondN Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Små hjul med lite luft gir mindre selvoppretting som Raymon sier. Siden du har full kontroll på resten ville jeg fyllt luft i dekkene og justert spissing mer inn. Ettervisning på NAF var min redning. Der er det erfarne folk som vet hvordan eldre biler er, og du kan fritt ettervise hvor du vil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.