Gå til innhold

Teknisk tullekontroll: Dekk & skjermbredde ...


Anbefalte innlegg

I går kveld var det storkontroll langs Østre Aker vei.

 

Tror hovedfokus var manglende årsavgift / bilbeltebruk, for jeg ble ikke vinket inn i første omgang. Men siden jeg skulle inn på Risløkka ble jeg TYPISK nok sluset inn sammen med resten av gjengen.

 

Lang historie kort: Må nå vise bilen den første uka i august, fordi han mente at dekkene stakk for mye ut fra skjermen / skjermene var for små.

 

Dette er altså de samme dekkene som har gått fint gjennom på EU-kontrollen - og det kan jo uansett ikke være snakk om mange millitmeterne her. Litt vanskelig å vise på bildene, men litt avhengig av hvilken vinkel man holder kameraet/hodet ser det slik ut:

 

20160608_224718.jpg20160608_224723.jpg

 

Uansett, dette er det jo liten vits å syte om nå: Det må bare fikses, men er jo glad at drømmene om ekstralys og vinsj ikke var gjennomført. Da hadde nok kontrolløren kost seg skikkelig ...

 

Siden jeg nettopp har sluttet jobben for å starte for meg selv er jeg ikke så veldig klar for å kjøpe nye sommerdekk. Jeg kan heller ikke sette på vinterdekkene mine, da jeg har piggdekk.

 

Som om ikke det er nok har jeg selvsagt EU-kontroll i løpet av august også, så planen er å ha EU-kontrollen i boks, før jeg viser den hos Biltilsynet.

 

Regner derfor med at en utvidelse av skjermene blir enkleste løsning. Noen som har noen tips?

 

 

 

Endret av OyvindPaulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser jo egentlig ut som det er innafor krava det der da. det er rullebanen til dekket som skal under skjermen, du kan ha felg og dekkside hengende ut om du vil.

 

uheldig med kontrollør kanskje? på risløkka er i allefall folka som kan hjelpe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Rolf sin tolkning. Her er riktig paragraf i kjøretøyforskriften: [url?=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_32#%C2%A732-2]Skjerming av hjul på bil[/url]

 

Ta også en sjekk om du må ha skvettlapp for å oppfylle kravet maks 150mm fra senter av hjul og opp til "skjerming av hjul".

 

Jeg passer på å ha det på plass når jeg er på trafikkstasjonen. Sjekker de bildene sine, så vil de se at det er forskjellig skvettlapper hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 235/85R16 ? Eller er det andre dekk som er standard på en 130 ?

 

Sjekket med et regnr på en vilkårlig 130, og fikk da dekkdimensjon 750R16. Det skal ha dekkbredde 210-216mm ifølge STRO-boka, og da tviler jeg på at du kommer på utsiden med originale skjermbreddere. Heller ikke med 235/85R16.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at man elsker disse bilene og forumet: Har fått tilbud om lån av dekk fra flere, og tusen takk: Det setter jeg stor pris på;)

 

Skal lese meg opp på reglene (takk for lenke), siden jeg har mest lyst på en permanent fiks; så får vi se.

 

Skal holde dere oppdatert;)

 

Mvh

Øyvind P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå annet enn at det er 32-2, 1.1.1 som er problemet. Resten ser ok ut etter det jeg kan forstå...

 

Gitt at bildene dine er tatt ca i nevnte 30° vinkel mot navet (fra forskriften) så skal man ikke kunne se noe av dekket derfra. I bilde 1 ser det "utafor" ut, i bilde 2 ser det greit ut. Som Lafterolf sier - fram med vater og mål om noe stikker ut i sektoren 30°->0°->50°. Gjør det ikke det så kan du krangle. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...