Jump to content
LRforum
GuttormG

Prosjekt Svarte helvete-et hat/kjærlighetsforhold

Recommended Posts

Det samme opplevde jeg , og det var en glidepinne på åket til høyre fremre kaliper som satt fast.

Edited by RR-CLASSIC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare solskinn og glede for tiden. Alt virker og ingen vet hvorfor.

 

Fikk seg ny parklyspære i dag. Sjekket litt olje og vann-alt ok. Pakket opp reservehjulet, helt nytt med merkelapper og uten slike djevelske låsemuttere..

 

Klart for helgens tur til Næroset og retriverutstilling. Litt overrasket overcat det er nesten ingen LR i det miljøet, anglofilien er jo ellers veldig utbredt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutter siden, GuttormG skrev:

 

Fikk seg ny parklyspære i dag. Sjekket litt olje og vann-alt ok.

 

Det var en uvanlig parklyspære må jeg si...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter en problemfri vinter syntes Svarte Helvete at den fortjente oppmerksomhet og begynte å småskvette kjølevæske rundt om. 

Til tross for intens leting fant jeg fra hvilken kroppsdel det kom. Rigget til og med opp og trykksatte med luft. Tørt som i Sahara. Helt til en har kjørt litt, da drypper det overalt. Drittbil

Fjernet viften for å se bedre og hindre at vannet spres rundt om. Fremdeles ikke noe å se. Kjørte dyret i retning den lokale skraphandleren for å skremme den til lydighet, full runde i en rundkjøring og hjem igjen. Opp med panseret og der var lekkasjen. Tynn stråle fra ekspansjonstanken. 20190420_110843.jpg

 

Ny ekspansjonstanken er en av de delene jeg ikke har i delehylla så en midlertidig fix ble gjort med loddebolt og smeltelim. 

 

Ellers har den fått nye klosser og skiver i alle hjørner. 

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg fikk anbefalt OME som Island-4x4 selger. En billig variant som visstnok funker bra er de orange fra Britpart. De har større oljevolum og demper bedre enn gassdempere. Paddocks selger de orange. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svært fornøyd med komforten på Monroe Adventure demperne jeg satte på min 110. Hadde samme på Pajeroen jeg hadde tidligere og de holdt seg godt på den over tid. 

 

OME pleier også å gi ok komfort og holdbarhet.

Edited by Jasswass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny tank montert. Utrolig, nå kan jeg jo se nivået uten å ta av lokket!

I kampens hete gikk det plastrører fra radiator til tank i tusen biter. Midlertidig montert en slange fra Tess, silikonslange bestill.

 

Så får vi se når vi finner tid til å bytte dempere bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svarte Helvete fikk i går en liten båtservice, nye filter og my fin motorolje. Slangen nevnt i forrige post ble byttet med fin, blå silikon slange.

En grundig vask innvendig og vi er klar for sommerens første tur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rask sjekk av kroppsvæsker, lastet inn litt deler og sjekket verktøyet.

 

Lastet godt inn med bagasje, hylla funker!

Husk hilseplikten om dere treffer en svart D2 med grønne skilter. Neste stopp bikkjetreff på Skarnes.

 

20190607_121715.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag, i utkanten av Oslo, mente Svarte Helvete at den burde gå oppmerksomhet og bestemte seg for at ladelampen-den bør lyse!

Jeg har mye rart i bilen men ikke millimeter, batteriet er 5-6år gammelt. Ok, Google forteller at Biltema er å finne rett i nærheten. Så da kjører vi dit. Klart de har batteri som skal passe. Det si er ihvertfall katalogen. Passer Det? Jada, helt perfekt. Bortsett fra at polene står feil... Inn og få tilgodelapp, finne en tommestokk og gå gjennom hyllene med batteri. De hadde et 100amp marinebatteri som passet, løp og kjøp, montere, bønn og offergave til Lucas. Hjalp det? Neida... Neste sannsynlige feil er jo generator. Litt panisk tenking og det dukket opp noe fra et sted langt bak i hodet; Strømmen Bil holder til i nærheten! Mer Google og vi kjører med litt vondt i magen mot adresden-er det nok guffe på det nye Biltemabatteriet til å ta oss helt fram? Joda, det gikk. 

De kom til samme konklusjon som meg, ny generator må til. De har ikke men skal prøve å få tak i.  Jeg er mer bekymret for et sted og overnatte med samboer og hund men det ordner seg gjennom hundefolk (retrieverfolk ligner mye på LRfolk, ingenting er vanskelig) og tilbud om lån av hus og bil er i boks. 

Men Strømmen Bil slår til, de får tak i generator (fra Svarte Helvetes forrige eier!) og bytter den tvert!!! Bare å tusle litt rundt på Strømmen og fortsette ferien.

 

Strømmen Bil; 1000takk for service langt utover hva jeg turte håpe på fantes!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

I forkant er den festet til varebilveggen med 2 u-bolter fra noe Biltemagreier for takbøyle (kano/kajakkholder?). I bakkant er den festet til et firkantrør (med samme type u-bolter som framme). 4kantrøret er boltet til det flstjernet baksete sikkerhetsseler var festet (bilen var 5seter når den kom til landet).

Hylla er laget av 20x20 firkantrør og armeringsnett, begge fra Biltema.

20190519_122310.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den nye generatoren varte ikke lenge (dvs det er den påhemgte vacuumpumpa som ikke gjør noe). Ho China-håper Trump fillerister dere...

Litt hit og dit og låne og sånn og jeg fikk låne en ny Denso fra Lafterolf. 

 

Så var det å bytte den da. Står fast akkurat nå i mangel på en Torx som passer den nederste festebolten men fruen er ved Biltema så det ordner seg. Sjekker vacuumslanger og litt sånt mens jeg venter. 

Ser radiator og sånt er skittent så det holder så en vask må til etterpå.

20190629_145553.jpg

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, kan dette være årsaken til kort liv? Bomringen i bajobolten til kinadynamoen er betydelig mindre enn den originale bilen.

Tolket med bor; 2.5mm på kinabolten. 5mm på den originale.

 

20190629_151055.jpg

 

 

Innløpet på bolten. 2,5 på kina- 3,5 på Denso 

20190629_152032.jpg

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil tro det verken grunn til at Denso har brukt den diameteren. River den i filler så få vi se hvordan det ser ut innvendig. 

Hvordan var Poiseuills lov? Gjennomstrømningen endrer seg med 4.potens av endringen av radius. Blir ikke mye gjennomstrømning igjen da når en halverer diameteren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er mer utsatte ting på motoren som betydelig mindre smørekanal, og det er trykk på oljen vil jeg tro?

 

Men det er sikkert mer enn bare banjoskruen kineseren har jukset på tenker jeg.

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dårlig stålkvalitet kan være grunnen til små hull.

Men dissekèr så får vi litt mer kunnskap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...