Gå til innhold

Prosjekt Svarte helvete-et hat/kjærlighetsforhold


GuttormG

Anbefalte innlegg

Grønsåpe er alt annet enn desinfiserende. Den er stikk motsatt. Bakterier har de beste vilkår i grønnsåpe, så gode at de foretrekker grønnsåpen framfor kjøtt, og derfor forlater de såret og koser seg heller i grønnsåpe fortalte min lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Grønsåpe er alt annet enn desinfiserende. Den er stikk motsatt. Bakterier har de beste vilkår i grønnsåpe, så gode at de foretrekker grønnsåpen framfor kjøtt, og derfor forlater de såret og koser seg heller i grønnsåpe fortalte min lege.

 

Ja, påstanden min var litt upresis.

Det er virkningen som er desifiserende, man stimulerer samtidig såret til å væske ( blø ) litt, sånn at det renser seg selv...

 

Hovedpåenget; fast grønnsåpe finnes fortsatt å få kjøpt, forsøk en assortert jernvareforretning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte google - grønnsåpe til sårbehandling.

Det jeg finner er at den er sterkt alkalisk og kan brukes til rens av svært forurensede sår. Men at den ikke bør brukes til oppbløting/bad siden den bløter opp huden mye - gir utvannet død hud - (og på grunn av pH'en) og dessuten ikke ved kroniske sår. Det siste antakelig fordi at den ikke legger til rette for groing, kun for rensing.

Videre anbefales det å gjenopprette normal pH etter bruk av grønnsåpe for rensing. F.eks gjennom etterskylling med rent vann eller lactacyd.

 

*Trekker på skuldrene* Uansett - velg nå iallfall en grønnsåpe med minst mulig "annet" oppi til den type bruk.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte mye svak grønnsåpeoppløsning til kroniske sår før i helsevesenet, men er generelt gått bort i fra det nå. Har en rensende effekt, men fare for skade av vev er større ifg forklaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe brukes altså til mye rart har vi lært i dag:-)

Også ypperlig til å kline på det som ikke skla (sprøyte)males når dekksgjengen tar løs med malersprøyte.

 

Tilbake tl tema; Svarte Helvete; Kappeskiven har gjort sitt-6 hydraulikkrør er kappet.

 

Og nå kan dere bare sitte der å lure på hvordan det gikk; eg skal drikke øl og ete pizza B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårkveldesn øll (øll skrives med 2 l-er, det vet alle som var innom minst en geografitime! Iflg en av bussjåførene i Pondus..) er min variant av Lervig Lucky Jack; kan paste oppskriften om noen er interesert.. Uten å skryte-den smaker sånn som LJ gjorde når den kom og var et entusiastprosjekt. I dag er Lervig dønn kommerisellt og smaker tamt og flaut:-(

 

Til tema-ACE

 

Etter å ha beiset ferdig gavlene mot nord og vest på huset og tatt ned og kjørt bort stillasen var det ingen grunn til å vente lengere.

 

Sånn så det ut før jeg satte igang; Til tross for nye paknninger lekker det øverste bakre røret jevnt-måtte fylle tanken minst en gang i måneden. Grunnen er rett og slett tæringer i borringen. Igrunnen rart ikke Britpart eller Allmakes har kommet med noe lurt til dette; feks et lite sett med en brosj og pakninger med litt større diameter?

før.JPG

 

 

Noen av dere har sikkert vært til sjøss og har sett "SS Martha"; Hva er dette for noe tull? Vi må videre!

Her er point of no return passert; går det skeis nå er det enten å mase seg til å bruke rørverkstedet til TESS eller vente på nye rør osv fra UK... 125mm vinkelsliper og ny, tynn kutteskive. Kuttet legges helt inn til falsen på røret, kapp så rett du klarer og i et kutt.

første kutt.JPG

 

Rørendene ble rengjort litt, pusset med litt fint smergel og fikk en runde med en forsenker for å fjerne "skjegg". Innvendig ble de rengjort med bremserens (hold røret med hullet nedover og spyl dugelig med rens inn i røret).

 

Koblingene jeg bruker kalles Swage-Lock; de er for høytrykkshydraulikk; det finnes to versjoner-en for 3000psi og en for 6000psi; disse er for 6000. Hvorfor? Jo, fordi rørene er 3/8" og dette er de eneste klemringskoblingene som finnes for 3/8" rør som er ment for trykk. Det finnes messing men de er ikke ment for mer enn 60bar. Om rørene er dårlige kan en ta de ut og få noen til å bøye til nye i 10 mm rustfritt; dermed kan en bruke 10mm EO-koblinger. Bare fantasien som stopper oss:-) Rørene bakover kan byttes med hydraulikkslanger, jeg har "oppskrift"på de om noen er interesert.

Sånn ser bitene ut tredd inn på røret før de klemmes fast;

swagelock2.JPG

 

Bruk en kobling som "monteringskropp" og dra sammen koblingen; pass på at røret bunner i koblingen. Ikke nødvendig å dra til som fa..., bare akkurat passe:-)

 

Her har alle rør fått mutter og klemringer på plass; lurt å merke rørene litt; de kommer til å dra litt i de og de flytter seg villig. Og du husker nok feil når du skal sette dette sammen igjen.

alle.JPG

 

Så er det bare å tre blokka på plass; kanskje ramma di trenger puss og stell bak den? Smør boltene med noe(kopperfett, tjære, fett) så holder de seg bra:-) og entre mutterene på koblingene, de skal entres og skrues flere omdreininger for hånd; regn med å måtte dra og skubbe litt i rørene for å få dette til. Ikke fall for fristelsen og begynn å dra til med nøkkel når mutteren stoppper etter en halv omdreining. Det enste du oppnår er at gjengen river seg og du har et kjempeproblem-det er nemelig ikke mulig på noe vis å få av igjen klemringene...

Igjen-det er ikke nødvendig å dra til så det putrer der nede hvor ryggen slutter, bare akkurat passe.

ferdig!.JPG

 

Fyll tanken til randen og start motoren, ta tak i takrenna og vugg bilen fra side til side, du vil kjenne at den blir stivere etterhvert. Sjekk om det lekker noe sted; trekk evt etter. Sjekk om du må fylle på mer olje; kjør litt; flere runder i rundkjøring, krappe svinger, kjør noen 8-tall (begge veier). Sjekk om noe lekker, sjekk nivå på tank.

Ta en øll og er du heldig vil kone/samboer/mann fortelle deg hvor smart og flink du er.

Følg med noen dager, når du er trygg på at dette ble tett-pøs på med ditt favorittstoff for undertsellsbehandling.

 

Skal poste delenr på koblingene og sånt etterhvert. Min gamle blokk blir senere utsatt for samme behandling, så ligger den her om noen vil ha ACEen sin i orden.

Mange sleggemekanikere mener en kan bruke 10mm koblinger på 3/8" rør; det er bare å dra til det blir tett-fritt valg; jeg tror en fort lager bruddanvisning i røret på den måten.

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potte tett så tror vi sier dette gikk bra. Men-Den gule ACE-lampa lyser innimellom. Nanocom sier noe er galt med en directional Valle. Bytter spole og sjekker ledninger litt senere.

 

Byttet olje og filter på motoren; noe bannskap og tenking på fæle ting jeg kunne gjort med ingeniøren som kom på å plassere oljefeltet akkurat der...

Fant den nye oljelekkasjen; pakningen på ventildekksel. Byttet; igjen fikk en ingeniør så hatten passer mens jeg prøvde få av det plastdekselet bakpå toppen. Ga opp og justerte det litt med dagrosben. Ny pakning og tett og fint. Gjenstår å spyle rent for oljesøl så en får sett om det er flere plasser det lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange ACE-lys; googling gir egentlig ikke noe info som hjelper; det påståes at NANOCOM ikke er pålitelig til ACE-diagnose blabla.

NANOCOM fortalte "Fault 04-01 direction control valve 1 current out of range".

Målte begge spolene på retningsventilene (det er de to som står oppe på blokka), begge var OK (som i at de ikke var brent eller med brudd); men jeg fikk rare målinger av motstnad på den forre (som er nr 1); endret seg om en riklet litt på ting.

Så bare en ting å gjøre det; skrudde ned blokka igjen, inn i sjappa med den og byttet rett og slett over alle 3 spoler og trykksensor fra min gamle blokk. På plass med den igjen; fylle på olje og starte-bingo; ACE-lys borte!!!

Lite skår i gleden at låsen på den ene pluggen/kontakten er kaput, men det ble fikset Afrika-style med litt ståltråd:-)

 

Spylt ren motor og girkasse; så får en se om det var gammel moror som hadde laget ny oljeflekk..

En rask såpevask utvendig har den også fått!

 

 

Summen av feil er konstant; synes jeg hører skikkelig flylyd i turboen når jeg stopper motoren. Velger foreløpig å tro det er nerver og overtro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotorfilteret ja! Det er nytt; byttet i forgårs. Fram med stetoskopet!

 

ACE og feilsøkning; de vise forteller at ECU slutter å gjøre noe som helst om den får feil; derfor bli avlesning med Nanocom merkelig og den stakkars bileieren tror ECU må byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen? Det er en slik som oppe til høyre på bildet, med hvit tape på.

 

alle.JPG

 

 

Koblingene jeg brukte er TESS varenr 885120-06-04. Villedende pris er 360+moms pr stk; uten å røpe noen hemeligheter-det er utrolig lønnsom å kjenne noen som har rabatt eller være en god pruter..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På to-do-lista står akkurat nå

 

-bytte ac-kontroll panel

-blåse og male noen rustflekker på taket

-spyle på med mer linolje under

-lekkasje på ACE pumpe eller rør/slange ved pumpe

-Vindusheis høyre bak

-Bytte ut slanger og koblinger på rørene til og fra giroljekjøler

-bytte el kontakt på ACE-blokk (sliter med å finne delenr til denne!)

 

 

 

 

Som sagt-dynamisk liste!

 

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er ACE synderen; Land Rover har/hadde ikke helt teken på dette med slanger gitt...

Jaja, litt trangt å få på en klemringskobling der men lar seg nok fikse skal du se <_< Er jo kjekt at det ikke var pumpa igrunnen!

 

hoppsann.jpg

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Bilen er vedlikeholdt av et verksted mange her inne anbefaler; jeg er ikke imponert kan en si...

 

Men satser på at når jeg får tatt igjen saker og ting blir det et bedre liv.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...