Gå til innhold

Prosjekt Svarte helvete-et hat/kjærlighetsforhold


GuttormG

Anbefalte innlegg

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jobben gjort, 4 timer og da var det rolig og ikke noe stress.

Av med varmeskjoldet over turbo/manifold, ut med turboen og så er det bare å skru seg innover.

Noen få hundrelapper i deler.

 

Nye filter, ny olje og ny kjølevæske ble det selvfølgelig også.

20170808_125234.jpg

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

EU med 2 2er feil..

 

Ujevne bremser bak; greit. Går over calipere og koster på nye klosser

Og utslitt senterlager i det opplegget som holder bakaksel sideveis. Så det gikk filler når vi begynte å riste på ting. Ugreit, lageret ble montert i mai. Lærdom; LafteRolf har rett, her må det var orginalt eller Lemforder.

 

Men lekkasjefri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort akkurat samme erfaring med watts lenken, Britpart overlevde 6-7 måneder og ca. 700mil. Nå har jeg LR originalt lager i senter av "hundebeinet" og Lemførder oppe og nede, ser ut til å holde fint. Lurer litt på hvordan polybush eller lignende ville fungert her? Hvis delen som er der nå holder like lenge som originalt, 11 år og 140' så finner jeg det kanskje aldri ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt senterlager i watts -greiene montert. Nå orginalt LR.

 

Så var det bremser venstre bak, visste seg at skive og kloss var velsmurt... Javel, ny hub og o-ring fantes i reservedelshylla og er montert.

Bremseskjoldet var litt pause så det ble tatt av og fikk føle effekten av en roterende stålbørste.  2 av de søte små 6mm boltene som holder skiten knakk selvfølgelig og det ble litt ekstra kos for å få ut stubbene. .

Bremseskiven rengjort og montert. Nye klosser (Mintex) satt på.

Børstet og stellt litt med kaliveren men en testkjøring avslørte at den nok bør plukkes i filler og stelles skikkelig.

Heiv alt verktøyet på plass i sjappa og gikk til bacalao og kald øll.

Repsett til kaliper mener jeg finnes i en eske her så da blir det overhaling av kalipere og nye klosser på høyre side i morgen.

 

Byttet en hub framme rett etter at jeg handlet bilen, der ble det satt på Bearmach. Ingen slanke så langt men det lager lyd. Har en hub (britpart oem) til liggende så bytter nok denne nokså snart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter fra garasjeport opp til ferdig montert og klar for lufting.....

Må være verdens enklest kalipper,  en firkantring og en støvhette,  ikke noen låseringer og annet mol.

Bilder kommer, nå frokost og så andre siden.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, ferdig jobb.

Snodig nok var tilstanden verre på høyre side-som hadde godkjent brems på eu. Kaliper satt blegg fast og og fettpressa måtte til for å få ut stempelet.

 

Dagens tips; gjengene på slangen på en fettpressa passer de aller fleste bremsekalippere og vips har en tilgang til seriøse krefter for å få fra hverandre gjenstridige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker fettpressa for å presse ut stempel i calipern bruker du fettet i presse, bremseveske eller annet? Er volumet så lite st d ikke har betydning eller er det sånn at får du ikke stempel ut ved denne metoden så er caliper kjørt uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fett, kaliperen må uansett rengjøres skikkelig før en monterer sammen igjen.

Klarer Ikke se for meg en kaliper en ikke får fra hverandre på denne måten, da er det nok så ihjelrustet at en aldri ville tenke på å overhale.

En helt vanlig fettpresse gir et sted mellom 400 og 600 bar,  det er ikke kontakt metall mot metall mellom stempel og sylinder, så detver begrenset hvor hardt det kan sitte.

Om en skal demontere en kaliper med to stempel må en ha en måte å holde igjen stemplene, det ene vil løsne før det andre. Skrutvinge funker.

 

Litt HMS, som oftest holder det med litt trykkluft for å få ut stempelet, passer hvor fingrene er-det kommer plutselig, hardt og fort.. 

 

 

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt rengjøring og fettpresse trikset ser det slik ut, ikke mye avansert dette.

Jeg brukte roterende stålbørote,  idealet hadde vært sandblåsing. Velger en det gjør en dette før en tar ut stempelet, evt setter stempelet tilbake og helt til bunns uten støvhetten.

Stempel og sylinder rengjøres skikkelig, jeg vasker i withespirit først, blåser rent (husk boringen for bremsevæske inn og lufteskrue) før de før en omgang bremserens. 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye fine deler, komplett repsett koster lommerusk. Kjøp et eller to ekstra sånn i tilfelle noe går galt.

Det som ikke er med nye kobber ringer for bremseslangen (bare å gløde og bruke om de gamle) og lufteskrue.

Når en montere er smøring en fin ting, jeg bruker Biltema bremsekaliper fett. Litt ekstra fett under støvhetten er en god ting. 

Det er litt fikklete å få på støvhette,  på denne kaliperen må den på plass i sporet før stempelet entres.

Litt krefter må til for å stempelet til bunns, en sånn er kjekk, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-2000016990/

Etter at alt er sammen og ser ok ut bruker jeg teste kaliperen med luft, legg en passende slangbit mellom stempelet og kaliperen for å hindret stempelet drar av sted.

Om pakningen er skadd eller noe annet er galt vil ikke stemplet bevege seg og støvhette vil blåse seg opp/av.

 

image.jpg

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

For noen dager siden ble det sagt at Svarte Helvete oppførte seg eksemplarisk og var en skikkelg trofast, driftsikker bil, en en kunne stole på.

Bilf**n kviterte øyeblikkelig med å begynne å skjelve, tydligst på 2-2200rpm. En radk kikk under visste at venstre motorfeste hadde gitt opp. For godt mål lakk det litt rød fin kjølevæske fra et sted rundt oljekjøleren.

 

Vetdens bedte drittbil.

 

Nytt motorfeste kom pronto fra EWS.

Siden jeg også måtte finne kjølevannslekkasjen hivde jeg ut turbo. Vannet kom fra pakning mellom oljekjølerhus og blokk. Plukket ut oljefilter, rotorfilter og oljekjøler. Tydeligvis var ikke aluhuset rundt kjøleren plan, så tydelig hvor lekkasjen var. Huset ble planet på en fin flat plate med 180 smergel. Mangler o-ringene mellom kjøler og hus, satser på at de lar seg oppdrive i morgen.

Motorfestet er nå veldig tilgjengelig, løsnet de 4 boltene på festet på motor, løsnet boltene på gummiklossen, jekket opp motoren litt, fjernet boltene og vips, ut med skiten.

 

20180125_143616.jpg

 

20180125_170539.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...