Gå til innhold

Prosjekt Svarte helvete-et hat/kjærlighetsforhold


GuttormG

Anbefalte innlegg

Da er SH og jeg igen på samme adresse; i posthaugen lå det pakker fra Kina med klemringskoblinger og litt mix&match så har jeg klemringsunion 3/8" til 10mm. Har flere av disse som noen har behov for.

 

Planen er å plukke av rør og slange og se om vi kan presse på ny slange (TESS-gutta KAN muligens ende med skolebrød til lunsjen i morgen..); går ikke det blir det å lage slange med 14mm banko i ene enden og 10mm rørstuss i andre enden.

 

Stay tuned; bilder følger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ny slange fra tess; kinesisk bastard union og vi er på vei!

 

Antall feil er konstant; clutchen på AC ligger å slår inn og ut og kompressor lager ulelyd. Altså blir det uten AC da.

 

Tips til fix mottas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, da er vi altså hjemme igjen.

 

Tess-slangen og koblingen holdt 900km før koblingen hoppet av i det vi parkerte på bestemmelsestedet. Perfekt timining! Dette ser jeg på senere sa jeg og konsentrerte meg om hund og mellanøl.

En ettermiddag ble det å iføre seg kjeledress og dra fram verktøyet; klassisk LR-scene; panseret oppe, framhjulene oppe på en kant og et par føtter som stikker fram under bilen...

Koblingen var rett og slett sklidd av røret; "Snodig" tenkte jeg og tok der og da sjefsavgjørelse om å jukse det til for hjemreisen; slangen ble løsnet og snudd 90 grader; enden dyttet opp i ACE tanken; returslangen inn på tanken kappet og blendet med en 12mm bolt og klemme og releet for ACE tatt utt. Fyllte tankenfull med ATF og tut og kjør.

Gult lys i dashbordet og merkbart"løsere" å kjøre men hjemturen gikk helt fint. Til min forundring var også ulyden i AC-kompressoren borte.

 

Full av pågangsmot forsvant jeg igjen under bilen for å se nærmere på rørenden, teorien min var at rørkutteren hadde klemt røret litt konisk. Sannheten var fæl-jeg hadde tabbet meg ut når jeg monterte slangen og klemringskoblingen....

Slangestussen er 10mm, ACE-rør er 3/8"; kroppen på koblingen er for 10mm rør; når jeg dro til med denne på ACE-røret er/var det ikke kant til å klemme ringene på plass. Dette visste jeg egentlig men hastverk er lastverk osv..

Fant fram nye klemringer og en 3/8" kropp og fikk klemt ringene fast på røret; montert sammen slange og rør, fyllt ny olje og kjørt i gang. hmm-gult lys??? He******e; hva koster et sånt de-ACE-kit tro? Drittbil-nå kjøper jeg Pajero!

Pakket sammen verktøy, fant fram rifle, ammo og hørselvern og dro på skytebanen; der fikk jeg trøbbe med skivetrekket-kjent problem; det er stort sett alltid et rele som jukser. Jeg tror alle så lyspæra over hodet mitt! Hjem til grombilen, dyttet releet på plass og nix mer gult lys:-)

Ut på prøvetur! Og ulyden i AC-kompressoren var tilbake....

 

Kveldens studier har frambrakt informasjon; i koblingen på den orginale slangen ligger det en ventil (restriksjon eller dyse er nok riktigere betegnelse) som jevner ut flow og trykk fra pumpa for å hindre LYD.

Det er altså ikke bare å kappe og hive på en slange; det funker men en får en fæl lyd med på kjøpet:-(

Med mindre jeg eller noen andre kommer på noe lurt blir det å kjøpe nytt rør (koster mer enn å hive ut hele ACE-skiten men nå SKAL jeg ha dette til å virke!) Om noen har rørene liggende og vil selge-ta kontakt!

 

Bilder? har ingen. Slangen er 65cm lang, i pumpe-enden er det presset på en 14mm Banjo, andre enden er 10mm rør. For å få nok klaring mellom slange og reimskiva på pumpa må en bruke 3 pakningsringer. I tillfelle noen må fikse i en fart før de skal på ferie:-)

At orginalslangen holder er nesten rart; det er et teflonrør med gummi utenpå; ingen stålcord eller nylonarmering.

 

Nå skal vi til Kongsvinger for å hente en 1954modell Matchless:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For interesserte kan det legges til at det er mulig å få olja i ACE systemet til å KOKE faktisk. Under beinhard kjøring på Autobahn med søkklastet bil, caravan på slep og tunge sykler på taket, fikk jeg lampe som signaliserte at ACE systemet feilet. Fant ingen lekkasje,og manglet ingen dråper væske. Etter litt grubling og googling og fundering ( som ikke går så fort, 2000km hjemmefra med en bil som lugger litt i nærmere 40 varmegrader og med AC som ikke fungerte ) , fant jeg ut at olja blir så tynn av varmen, at den til sist ikke ga tilstrekkelig trykk i systemet.

Husk, olja vi fyller heter jo cold-climate-power-steering-fluid.

Har aldri fundert noe spesielt over dette, men det finnes antagelig en ekvivalent hot-climate-variant å få kjøpt ett eller annet sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ATF (Dextron-III) på min.

 

Benyttet sjansen til å bytte servo-olje når jeg herjet på; sugde tom tanken og tok den ut for vask; olja der har nok vært grønn engang... En god del partikkler og gugge i tanken.

Etter testtur sugde jeg igjen tom tanken og fyllte ny olje. Tar vel en runde til før jeg sier oljen er "ny"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye rør fra ACE-pumpe til ventillokk bestillt. Var fristet til å bestille "de-ACE"-kit; prisen hadde blitt det samme; men det er for j..ig å ta bort et av de sytemene som gjør disse bilene til en nytelse å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt ACE trykkrør montert; med slange og alt det der. Det nye røret er jo delt i to for å forenkle monteringen. Jada.... etter litt knot og bannskap ble røret i tre biter og kunne monteres på 5 minutter.

 

Men-gneldrelyden er der like forb...; får fine fram stetoskopet og finlytte litt på pumpa. Har ny/brukt/bra liggenede.

 

Luktet stramt av sau under; spørs om det ikke var vel mye sauebæsj på veiene jeg har kost meg på... Får ta en runde med Fomaen under; passer jo bra med varmt og fint vær så tørker det greit opp før linoljetåka legger seg tykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

27kg med deler er på vei med DHL; alt som trenges for å hive ut ACE-skiten koster mindre enn et rør og en slange til samme system...

I dag har jeg koblet fra pumpa, den sitter på motoren men lar oljen sirkulere på tanken. Fjernet slange og rør bak til ACE ventilblokk. Slått av ACE i elektronikken ved hjelp av Nanocom.

 

Lurer litt på om det er en ide å montere greasenippler på aktuatorene og fylle de med grease mens en venter på deler? Er vel neppe verdt jobben kanskje; kjørte over 80mil med ACE deaktivert som nå uten noe problem i somer.

 

 

Noe helt annet; hvordan er gummilista mellom dørsiden og ruta på dørene festet? Er den bare tredd ned over kanten på plata? Om jeg vil ha den og på igjen-er det bare å røske til? Er noen rustblærer der jeg tenkte angripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interesert; om en vil ha en drivreim som "by-passer" ACE-pumpen; kjøp en 8PK1560 og trim den pent ned til 7PK1560.

 

Delehaugen ligger å venter på meg, det er litt surt å ta bort systemet men det er grenser for hvor mye en skal burke av tid og penger på en gammel bil; i tillegg må den være noenlunde pålitelig slik at samboeren også får brukt den uten at mekanikeren er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kryss i taket-SH har oppført seg eksemplarisk i 7 uker! RIktig nok med utkoblet ACE.

 

Som belønning ble ACE-pumpen i dag erstattet av en fin, ny brakett, et løpehjul og en kortere rem.

 

20161027_121034.jpg

 

 

En omgang med Fomaen var også på sin plass i samme området.

Neste trinn i djevleutdrivelsen er å fjerne ACE-rotet i forstillingen og montere en god gammeldags torsjonsfjær.

Små trinn i gangen her, begrenset hvor mye jeg får gjort før skuldra sier at nå er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, Guttorm, har du gitt opp ace'en. Hva skal vi gjøre når vi får feil med den, og vår ypperste forsker på ace har slutta med ace?

Jaja, får håpe vi berger oss fordet :-)

God helg til deg :-) (det gjelder forøvrig til samtlige :-) )

Endret av RR-CLASSIC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapen er da i hodet enda, inkludert prisen på å ta bort skiten:-)

Fristelsen er stor til å prøve å holde liv i systemet men jeg må til med nye rør, fester, slanger i framparten for å få det til og helt ærli har jeg nå brukt nok penger på denne bilen.. Fornuftig emennesker hadde kledd seg ekatra godt og kjørt noen runder i byens 3-4 rundkjøøringer for å igjen maks på forsikringa...

 

Kommer deler på salgsiden om litt!

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenningslåsen lager krøll, driver å Google meg til mot for å dele den opp i masse små biter..

Som bonus har jeg 2 stk NAS koppholdere å montere slik at kaffekoppen holder seg i ro når en drar på ekspedisjoner i dype nordmørske fjorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...