avdem Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Akkurat same jobben på meg og, strauk EU med ein dråpes margin...... Spekulerte lenge før eg hugsa at oljekjølaren ligg der den gjer...... :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. august 2017 Forfatter Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Jobben gjort, 4 timer og da var det rolig og ikke noe stress. Av med varmeskjoldet over turbo/manifold, ut med turboen og så er det bare å skru seg innover. Noen få hundrelapper i deler. Nye filter, ny olje og ny kjølevæske ble det selvfølgelig også. Endret 8. august 2017 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig-RRune Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Ikke lenge før jeg også skal prøve meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 18. september 2017 Forfatter Del Skrevet 18. september 2017 EU med 2 2er feil.. Ujevne bremser bak; greit. Går over calipere og koster på nye klosser Og utslitt senterlager i det opplegget som holder bakaksel sideveis. Så det gikk filler når vi begynte å riste på ting. Ugreit, lageret ble montert i mai. Lærdom; LafteRolf har rett, her må det var orginalt eller Lemforder. Men lekkasjefri!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 18. september 2017 Del Skrevet 18. september 2017 Har gjort akkurat samme erfaring med watts lenken, Britpart overlevde 6-7 måneder og ca. 700mil. Nå har jeg LR originalt lager i senter av "hundebeinet" og Lemførder oppe og nede, ser ut til å holde fint. Lurer litt på hvordan polybush eller lignende ville fungert her? Hvis delen som er der nå holder like lenge som originalt, 11 år og 140' så finner jeg det kanskje aldri ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Nytt senterlager i watts -greiene montert. Nå orginalt LR. Så var det bremser venstre bak, visste seg at skive og kloss var velsmurt... Javel, ny hub og o-ring fantes i reservedelshylla og er montert. Bremseskjoldet var litt pause så det ble tatt av og fikk føle effekten av en roterende stålbørste. 2 av de søte små 6mm boltene som holder skiten knakk selvfølgelig og det ble litt ekstra kos for å få ut stubbene. . Bremseskiven rengjort og montert. Nye klosser (Mintex) satt på. Børstet og stellt litt med kaliveren men en testkjøring avslørte at den nok bør plukkes i filler og stelles skikkelig. Heiv alt verktøyet på plass i sjappa og gikk til bacalao og kald øll. Repsett til kaliper mener jeg finnes i en eske her så da blir det overhaling av kalipere og nye klosser på høyre side i morgen. Byttet en hub framme rett etter at jeg handlet bilen, der ble det satt på Bearmach. Ingen slanke så langt men det lager lyd. Har en hub (britpart oem) til liggende så bytter nok denne nokså snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Har du bruk for bilen kjøper du nytt caliper, for å få inn stempelet etter pakningsbytte er vanskelig. Det ender ofte med ødelagt pakning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 25. september 2017 Forfatter Del Skrevet 25. september 2017 Nja, driver da å overhaler ultrahøytrykkshydraulikk nokså jevnlig så fixer nok en trøtt kaliper også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. september 2017 Del Skrevet 25. september 2017 Oppdater oss etterpå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 26. september 2017 Forfatter Del Skrevet 26. september 2017 (endret) 40 minutter fra garasjeport opp til ferdig montert og klar for lufting..... Må være verdens enklest kalipper, en firkantring og en støvhette, ikke noen låseringer og annet mol. Bilder kommer, nå frokost og så andre siden. Endret 26. september 2017 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 26. september 2017 Forfatter Del Skrevet 26. september 2017 Ser at neste vi ønsker oss i garasjen er et sandblåsekabinett. Om noen har tips-kjør på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 26. september 2017 Forfatter Del Skrevet 26. september 2017 Sånn, ferdig jobb. Snodig nok var tilstanden verre på høyre side-som hadde godkjent brems på eu. Kaliper satt blegg fast og og fettpressa måtte til for å få ut stempelet. Dagens tips; gjengene på slangen på en fettpressa passer de aller fleste bremsekalippere og vips har en tilgang til seriøse krefter for å få fra hverandre gjenstridige saker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 26. september 2017 Forfatter Del Skrevet 26. september 2017 Hmmm, må ha vært dårlige en stund ja. Ble en annen opplevelse å bremse nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Sånn, EU-godkjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Grattis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirmin Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Når du bruker fettpressa for å presse ut stempel i calipern bruker du fettet i presse, bremseveske eller annet? Er volumet så lite st d ikke har betydning eller er det sånn at får du ikke stempel ut ved denne metoden så er caliper kjørt uansett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Bruker fett, kaliperen må uansett rengjøres skikkelig før en monterer sammen igjen. Klarer Ikke se for meg en kaliper en ikke får fra hverandre på denne måten, da er det nok så ihjelrustet at en aldri ville tenke på å overhale. En helt vanlig fettpresse gir et sted mellom 400 og 600 bar, det er ikke kontakt metall mot metall mellom stempel og sylinder, så detver begrenset hvor hardt det kan sitte. Om en skal demontere en kaliper med to stempel må en ha en måte å holde igjen stemplene, det ene vil løsne før det andre. Skrutvinge funker. Litt HMS, som oftest holder det med litt trykkluft for å få ut stempelet, passer hvor fingrene er-det kommer plutselig, hardt og fort.. Endret 27. september 2017 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Her en kaliper for bakbremse for D2, full av skitt og rust og stempelet sitter godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Etter litt rengjøring og fettpresse trikset ser det slik ut, ikke mye avansert dette. Jeg brukte roterende stålbørote, idealet hadde vært sandblåsing. Velger en det gjør en dette før en tar ut stempelet, evt setter stempelet tilbake og helt til bunns uten støvhetten. Stempel og sylinder rengjøres skikkelig, jeg vasker i withespirit først, blåser rent (husk boringen for bremsevæske inn og lufteskrue) før de før en omgang bremserens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 (endret) Nye fine deler, komplett repsett koster lommerusk. Kjøp et eller to ekstra sånn i tilfelle noe går galt. Det som ikke er med nye kobber ringer for bremseslangen (bare å gløde og bruke om de gamle) og lufteskrue. Når en montere er smøring en fin ting, jeg bruker Biltema bremsekaliper fett. Litt ekstra fett under støvhetten er en god ting. Det er litt fikklete å få på støvhette, på denne kaliperen må den på plass i sporet før stempelet entres. Litt krefter må til for å stempelet til bunns, en sånn er kjekk, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-2000016990/ Etter at alt er sammen og ser ok ut bruker jeg teste kaliperen med luft, legg en passende slangbit mellom stempelet og kaliperen for å hindret stempelet drar av sted. Om pakningen er skadd eller noe annet er galt vil ikke stemplet bevege seg og støvhette vil blåse seg opp/av. Endret 27. september 2017 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 27. september 2017 Forfatter Del Skrevet 27. september 2017 Rengjør glidebolter og hullene, smør opp, monteres ny gummi. Monter kaliperen på plass, luft bremsene. Ferdig jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirmin Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Tommelopp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Gode tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2017 Byttet hjullager venstre fram. Det som sto der, Bearmach, holdt 2 år før det begynte å lage lyd. Britpart OEM montert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 25. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2018 For noen dager siden ble det sagt at Svarte Helvete oppførte seg eksemplarisk og var en skikkelg trofast, driftsikker bil, en en kunne stole på. Bilf**n kviterte øyeblikkelig med å begynne å skjelve, tydligst på 2-2200rpm. En radk kikk under visste at venstre motorfeste hadde gitt opp. For godt mål lakk det litt rød fin kjølevæske fra et sted rundt oljekjøleren. Vetdens bedte drittbil. Nytt motorfeste kom pronto fra EWS. Siden jeg også måtte finne kjølevannslekkasjen hivde jeg ut turbo. Vannet kom fra pakning mellom oljekjølerhus og blokk. Plukket ut oljefilter, rotorfilter og oljekjøler. Tydeligvis var ikke aluhuset rundt kjøleren plan, så tydelig hvor lekkasjen var. Huset ble planet på en fin flat plate med 180 smergel. Mangler o-ringene mellom kjøler og hus, satser på at de lar seg oppdrive i morgen. Motorfestet er nå veldig tilgjengelig, løsnet de 4 boltene på festet på motor, løsnet boltene på gummiklossen, jekket opp motoren litt, fjernet boltene og vips, ut med skiten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.