Gå til innhold

Prosjekt Svarte helvete-et hat/kjærlighetsforhold


GuttormG

Anbefalte innlegg

I et anfall av galskap handlet vi en Discovery 2 varebil; nok motor, digert bagasjerom og komfortabel å kjøre langt med.

Noen har nok fått med seg at det hersker et hat/kjærlightesforhold mellom oss og denne bilen som har fått navnet Svarte helvete (oppkallt etter et skyvedørsskap fra Ikea..)

 

Med jevne mellomrom er den til salgs og finn.no tråles etter Pajero. Men den er her da enda:-)

Synes den fortener en egen tråd, så her begynner den.

 

 

 

På to-do-lista står akkurat nå

-bytte hub/hjullager venstre framme

-bytte ac-kontroll panel

-finne ut hvorfor den nå markerer olje fra bakkant motor/girkasse

-blåse og male noen rustflekker på taket

-spyle på med linolje under

 

Pågående prosjekt er modifisering av ACE kontrollblokk til klemringskoblinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

ACE-blokk modifisering

 

Ventilblokka til ACE er en kjekk hydraulikkblokk med div ventiler og snask på. Desverre har en eller annen LR-ingeniør valgt å bruke en heller dårlig løsning for å koble rør til denne, krage på røret med div o-ringer og plastringer. Hele greiene holdes på plass med en flesn. Fungerer fint til sitt bruk men der denne ventilen henger under bilen vil dette til slutt lekke. En kan bytte ringene men det er heller ikke helt rett fram og er det skader i boringen blir det ikke tett.

Ny ventilblokk koster ca fryktelig mye..

Så; inspirert av D2 boys club ble en brukt blokk innkjøpt med formål å bygge om denne til å ta hydraulikkoblinger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lange listen ;)

 

ACE blokken kan være litt krøll å fikse så hvis det ikke går rette veien så bytt til solide stabstag :)

 

Sort olje i bakkant av motor kan godt være FPR (fuel pressure regulator). Det er kit på ebay for dette, evt bytt hele med ny. Hvis det bare er olje og ikke diesel der så kan det være girkassen og da blir det fort litt værre.

 

Krysser fingrene for FPR og at detikke blir Pajero :) Lykke til!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende det må tilføyes et " S....N" navnet

 

Men frisk odbruk liker man, som Halvt finnmarking ... he he

 

blushB):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen er så klart dynamisk; men jeg prøver å få unna saker etterhvert som de lager krøll. Jeg skrev vel noe sånt som at denne bilen er like driftsikker som en enbent hest i en frustrert post i en periode elektronikken herjet som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel sette en svart D2 men sånn ser (så) den ut da den kom i hus; lyjktene og bøylen er fjernet (og kommer på kjøp/salg snart).

 

skryt.jpg

 

I dag har vi byttet hub venstre framme, ikke noe drama med det. Eneste "problemet" var at den nye mutteren til navet var 36mm og dermed måtte gubbdagis besøkes (for andre gang i dag, er på fornavn med damene som jobber der..). 2 timers jobb inkludert BT-tur og de 4 mexicanerene ble borte. Deilig!

Selv om jeg ikke maktet kjenne noen slakke var det tydeligvis noe; bilen kjennes bedre. Kan være placebo?

 

 

ACE; kompisen med fresemaskn ringte og kunne melde at jjobben var gjort.

 

Sånn så det ut før han satte i gang; bare å glemme å få dette tett med de orginale ringene..

blokk før.JPG

blokk før2.JPG

 

 

Etter at fresen har gjort sitt ser det sånn ut;

blokk etter.JPG

 

Neste steg er nå å borre opp hullene til 11,8mm og gjenge de for 1/4" BSP. Så montere slike koblinger i forkant-LR har brukt 3/8" rør på dette systemet og klemringskoblinger til sånt er ikke hyllevare. Kjøpes hos Tess (eller annen hydraulikksjappe) og koster mye mer enn du tror. Rørene kappes med fintannet skjærfil akkurat bak valsingen og så er det bare å skru sammen.

fitting.JPG

 

I bakkant er jeg fristet til å bytte ut rørene med slanger; i såfall blir det å bruke Eremto koblinger (1/4"BSP - 10mm). Å få ting på plass blir enklere da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt skrevet og beskrevet :) Oppkalt etter et skyvedørsskap fra Ikea ^_^ Siden jeg har et slikt selv forstår jeg navnet. Og min Defender har vært påtenkt solgt mange ganger, sist for en uke siden, var og så på ny Skoda Octavia, som var en utmerket bil, men det gikk over......... :) Tror jeg...... Første gang var noen dager etter kjøp, hadde betalt to/trehundre tusen for en fem år gammel bil som plutselig hadde lange rustrender nedover dørene fra hengslene etter første skikkelige regnvær. Nå er den 14 år, men jeg har aldri behøvd å planlegge kjøp av nye dører på en bil. Jaja, det var det forholdet man får til dem........

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er det fruen som har kommet med. På både skap og bil...

 

Bilen ble kjøpt for et år siden usett og uprøvd en mørk regnfull kveld på Gardermoen av en annen forumbruker som nok holder til i Oslo ja; mener det er sånn det er anbefalt å handle bruktbil?? Nå må jeg skynde meg å tilføye at selger ikke kan lastes for noe som helst og bilen er verken bedre eller verre enn andre D2er. Bare mye mer styr med LR enn japsene jeg har drevet med før. Tenk om en kunne fått LR til å stå for designet og Honda for det tekniske!!

 

Jeg kjøpte den, parkerte, tok en sen middag og en øl, gikk til sengs, sto opp og tok en solid frokost (bare den er verdt romprisen på det hotellet!) og kjørte Gardermoen-Kristiansund med 2 stopp (1 på Hamar for å tanke og 1 på Åndlasnes fordi en kompis ville se bilen). Neste morgen lastet vi inn hund og bagasje og kjørte Kristiansund-Falkenberg med bare akkurat de antall stopp vi syntes hunden trengte.

For oss er dette en genial turbil:-)

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet er det fruen som har kommet med. På både skap og bil...

 

Bilen ble kjøpt usett og uprøvd en mørk regnfull kveld på Gardermoen av en annen forumbruker; mener det er sånn det er anbefalt å handle bruktbil??

 

Jeg sparka litt i dekka, og handla bil på AKKURAT samme måten, men på Haugesund Lufthavn.

Det var en P38.

Funka dritbra det også, les mer HER :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke okkupere prosjektpost Svarte Helvete, men bare; jeg kjøpte Defenderen usett etter annonse på Finn, hadde ikke bil da, bare en Honda VFR 800, krasjet på vei hjem samme dagen, hadde grublet på hva å fortelle kona om at jeg hadde kjøpt bil, haltet inn i stuen i MC-klærne og sa at dette med motorsykkel var for farlig, så jeg hadde kjøpt bil.........selvsagt, kjære deg, sa hun B)

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de 4 mexicanerene ble borte.

 

4 mexicanere? Hmmm, har bare sett 3 jeg :-)

Åkke som, spennende å se om Ace blokk løsning funker. Supert med folk som deg som finner måter å fikse enklere? løsninger på ting. Vår bil har ikke hadd noe problemer med Ace, knock on wood! Men det kommer nok. Lykke til med svarte helvete da, morsomt navn forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-30701-0-00590800-1462363661.jpg

 

4 stk; indikerer feil på signal fra ABS-føler.

De vanlige 3 mexene gjorde jeg kort prosess med for en måneds tid siden; bypasset kontakten mellom shuttlevalve og ABS-blokk.

 

Ombyggingen av ACE har jeg ærlig og redelig stjælt fra andre:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var ABS-sensor/hjullager. Bytett og alt i sin skjønneste orden. Ingen fæle lys i panelet:-)

 

Markering av revir (hvordan blir nye LR til-sien det kunn finnes hanner av de???); knusktørt rundt FPR (selvfølgelig-jeg har jo deler til den og alle vet at deler en ha får en ikke bruk for..); skal ta en beroligende/oppmuntrende til forkost i morgen og prøve å få av det dekselet i bakkant av motoren (accoustic cover) så jeg får sjekket om det kan være gummipluggen i toppen. Sikert bare å bestille den med engang igrunnen.

Olje og filterskift skal også gjøres; og jeg burde kanskje ta samme på girkassen-har aldri rotet med autoatgir før så det er en terskel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sterk mistanke at oljemarkeringen kommer fra bakkant av toppen; altså enten toppdekselpakning eller den gummipluggen. Får smøre med tålmod og godord og få tatt bort plastdekselet der bak så jeg får spylt rent og sett/kjent etter. Skruene som holder det dekselet er ikke akkurat lett tilgjjengelige..

 

Innimlellom stigeklatring og påsmøring av beis har det vært framdrift med ombyggingen av ACE;

 

Her er blokka spent opp i borremaskinen, klar for å få 11,9mm hull i rett dybde.

borring.JPG

 

Fine blanke hull;

ferdig borret.JPG

 

En ser et trinn i hullet; boringen for de orginale pakningene er nok 11,9ettellerannet. Kunne like gjerne borret med 12mm og fått et helt glatt hull; men siden ingen noen gang igjen får se hullet og eg allerede har gitt verktøypusheren penger i bytte for 11,9mm..

 

Så er det fram med gjengetapp; 1/4" BSP, skjæreolje og svingjern;

gjenging.JPG

 

Selv om det er easy-peasy å gjenge i alu; ta det med ro, mye smøring, korte tak med tappen og ta den ut og rengjør flere ganger per hull. Alu kan kline seg fast på tappen og lage tull nede i hullet.

 

Blokka ble nå spylt med varmt vann, flushet med kokende Zalovann, spylt igen og blåst ren/tørr. Selv om dette ikke akkurat er flyhydraulikk er det greit å få det rent for spon og skit.

 

Fine gjenger

ferdig gjenget.JPG

 

Så avfettet jeg gjengene på koblingene og skrudde på plass med en bonded seal og litt gjengetetteguffe.

nærmer seg.JPG

 

De siste koblingene kommer i morgen; da er det å montere de og rengjøre og montere de forskjellige ventilene før en gjør noe nervepirrende...

 

Kapper rørene på bilen-grøss og gru. SWMBO skal til Bartebyen Søndag og jeg blir neppe tilgitt om noe går galt her og hun må kjøre CR-V (ikke at hun bryr seg om bil osv da...). For ekstra godt mål reiser jeg til Uruguay Tirsdag så her er det lite rom for tabber. Krysser fingre og tær!

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe i fastform (finnes vel ikke lengere? Dagens husmødre vil ha sprayflasker og duft av nyakte boller!?) ble brukt i verkstedet der jeg lærte triks og juks og fanteri.

Til denne har jeg brukt en sprayboks med skjæreolje for alu-ærlig og redelig lånt fra kompisen med fresemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe i fastform (finnes vel ikke lengere?

 

Å JODA !

( og nei, er ikke ekspert på husvask enda, men far bruker mye av greiene der til både vask og behandling av sår på travhester. Garantert desifiserende, og gir myk overflate som gir lite arrvev. Billig og enkelt.

Brukes også flittig på seletøy , til de samme travhestene, men det er en annen story...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...