Gå til innhold

Nybegynner med seriebil


EspenK

Anbefalte innlegg

Da har man i et svakt øyeblikk handlet seriebil, ønsket har vært der i maaange år men det har aldri "passet" helt - før nå! Planen var vel egentlig å få fingrene på en sivil bil, men da det dukket opp en ex-mil i nærheten til en grei pris ble fristelsen for stor.

20160520_102933.jpg

Bilen ble kjørt hjem for egen maskin - tror ikke jeg har smilt like mye i en bil siden jeg var 18... Eneste skåret i gleden er at startmotoren tok kveld dagen etter at jeg hentet bilen, så det har dessverre ikke blitt mye kjøring. Ny startmotor er forøvrig bestilt!

 

Ellers virker det som tilstanden er "grei", baktraversen og fotbrønner på begge sider må skiftes og så får man vel se hva som skjuler seg under all tectylen når varmepistolen og skrapa kommer fram.

 

Planen er å holde bilen mest mulig kjørbar, jeg er ikke veldig interessert i å ende opp med en LR i atomer i garasjen... Kan heller ta skruinga etterhvert som ting dukker opp. Det kommer sikkert til å dukke opp mange spørsmål etterhvert, men foreløpig er jeg bare glad for at bilen er kommet på tunet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ex.mil. Høres ut som du har en klok plan med prosjektet ditt.

Mitt råd er også å ikke demonter mer enn du klarer å få på plass igjen innen rimelig tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så lenge man kan ha et kjørbart prosjekt, så er det bare kos. Kjenner meg igjen i det du sier. Nå har jeg hatt min i tre år, men gliser like mye hver gang jeg kjører den.

 

Likte godt sammenligningen din med da man var 18 og fikk lappen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Er litt usikker på hva som er neste steg, men ser for meg at det er greit å få den på veien igjen ASAP og så bare kjøre endel for å bli litt kjent med bilen og se hva som er behovene. Den er EU-godkjent til og med neste år så det er vel ingenting som haster veldig. Jeg er ikke sikker på når det ble skiftet olje® på den så det kan vel kanskje være fornuftig å begynne med å skifte alt av olje? Ser også at det er endel av slangene i kjølesystemet som virker litt slitne så de tenkte jeg å bytte ut ganske snart. Er det ellers noe som er lurt å gjøre? Noen reservedeler som kan være greie å ha liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stor service inkl bytte av alle oljer. Da får oversikten over hva som trengs å gjøres nå eller senere. Tektyl løsner best i kjølig vær og et huggjern syntes jeg. Husk å Antirustbehandle etterhvert som du fjerner gammel moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang!

 

 

Ta en stor service inkl bytte av alle oljer. Da får oversikten over hva som trengs å gjøres nå eller senere. Tektyl løsner best i kjølig vær og et huggjern syntes jeg. Husk å Antirustbehandle etterhvert som du fjerner gammel moro.

Hva legger du i "stor service"?

 

Antirustbehandling er en selvfølge, har brukt FluidFilm med greit resultat tidligere, og tenkte å bruke det på denne også. Ihvertfall inni ramma og andre hulrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Fluid Film gjør størst nytte i hulrom og steder som ikke er utsatt for slitasje... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gratulerer! :)

Måtte dere bli lykkelige sammen...

Del erfaringene og utfordringene(?) dine på forum!

 

-B-

Endret av Bonfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...