Haa- Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 I går reiste jeg fra Gjøvik til Sarpsborg, og i Oslo ble det drøyt 1,5t med køkjøring. Når køen løsnet opp stoppet jeg på en bensinstasjon Bilen senket seg, og feilkodene kom på løpende bånd. (Park brems, abs, antiskrens, lavgir lampe blinker, og parkbrems går på automatisk når jeg setter den i park) Men hovedbeskjeden er nok "Transmision fault" Kjørte videre til Sarpsborg og merker at girkassa slurer mere, og den går ikke i 6. gir. Er det noen vits å prøve dr.tranny!? Og er det eventuelt noen i Sarpsborg området som er behjelpelige med dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) Tror du skal la girkassa være i fred og heller sjekke om lading og batteri er ok. Etter hva jeg kan se, så har du fått hele "juletreet" i dashboardet, og det er stort sett alltid et tegn på at bilen ikke er fornøyd med strømmen. Om det er dynamo eller batteri (eller begge) er ikke greit å si, men det finner du forhåpentligvis ut ved å måle hvilespenning på batteriet, og ladespenning når motoren går. Edit: Kom meg til et tastatur... Endret 28. mai 2016 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 28. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2016 Men da skulle vel girkassa oppført seg normalt. Den slurer som sagt, og i lav fart hender det den girer noe hardt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Er ikke mest bevandret i D3-ens finesser, men har fått med meg bl.a. "Hard Reset": Remove the key, close all doors, including the tailgate - although you'll need the bonnet (hood) open - don't lock the vehicle though.Wait a minimum of 2 minutes, then check through the window that the park brake warning light, NAV screen & clock display are all off.Remove the -ve terminal first, making sure that it can't spring back to the battery, then remove the +ve terminal. Also for hard reset: short the Positive & Negative CABLES only together. (If they wont reach each other grab a screw driver & place across the ends of the cables...REMEMBER not to short the BATTERY TERMINALS). Leave shorted cables together for a minimum of a minute to discharge capacitors etc.do whatever you need / want to do / or wait 5 -10 minutes for Hard ResetReplace the +ve terminal, ensuring it is properly seated and cannot be moved once re-torquedRefit the -ve terminal, ensuring as far as possible that it makes good contact first time, you may get a small 'arc' as the terminal contacts the battery, nothing to worry about, it's just the vehicle 'waking up'. if it's a good flash and the insulation turns to liquid plastic..... use a tool - not your hands - and remove the -ve terminal as fast as you can, for something is badly wrong. Men ville investert i multimeter på Gubbdagis Særp om du ikke har med og sjekket ladespenningen som trondshj anbefaler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 28. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2016 Har prøvd hard reset også uten hell... Ladespenning er også i orden. Noen som vet om noen i Sarpsborg området som har diagnose!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Sjekk lys bak og tilhengerkontakt for kortslutning. Bremselysbryter også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 28. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2016 Den girer også for sent, slik at den blir gående på lavt gir og høyt turtall litt for lenge før den girer. Og noen ganger girer den litt for hardt. Og som nevnt tidligere virker det som den går og slurer litt mye. (Det ble mye "litt"?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Gearkassen er elektronisk styrt. Feilkoden sener den inn i en safemode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 28. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2016 Det bør vel også nevnes at feilen kom etter at jeg stoppet bilen, og startet den brått igjen (1-2sek) for å kjøre bort til diesel pumpa. Dette rett etter 1,5-2timer køkjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Den girer også for sent, slik at den blir gående på lavt gir og høyt turtall litt for lenge før den girer. Og noen ganger girer den litt for hardt. Og som nevnt tidligere virker det som den går og slurer litt mye. (Det ble mye "litt"?) Jeg hadde noe av det samme, men ikke fullt juletre i dashboardet. Men merket at girskift ikke var helt slik det pleide. Ble tipp topp etter å ha byttet alle seks dysene (de koster dessverre litt...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Jeg hadde noe av det samme, men ikke fullt juletre i dashboardet. Men merket at girskift ikke var helt slik det pleide. Ble tipp topp etter å ha byttet alle seks dysene (de koster dessverre litt...) Bytta ikke du hele motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Bytta ikke du hele motoren? Jo, men i etterkant av dette så syntes jeg at "noe" ikke stemte helt med girkassa, men siden jeg hadde vært uten bilen i noen måneder så var det litt vanskelig å være 100% sikker. Men etter noen ukers kjøring så var jeg nokså sikker på at noe ikke stemte helt, og det gikk da på de samme symptomene, at girkassa hang litt lenge på girene og oppførte seg litt "umusikalsk". Jeg tok derfor bilen tilbake til 4Land som hadde gjort motorbyttet, og de var enig i at "noe" ikke stemte 100%. Jeg husker ikke helt men de forsøkte litt forskjellige ting, inntil de gjorde et bytte av dysene med en annen norsk D3 de hadde inne, og da gikk bilen som en drøm. Så da ble det innkjøpt 6 nye dyser (mener å huske disse kostet den nette sum av snaut 3.000,- pr stk) og da var problemet ute av verden. Endret 29. mai 2016 av grenness Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Jeg fant følgende beskrivelse av det jeg opplevde som unormalt, som jeg sendte Tomek hos 4Land, dette var da etter at jeg fikk tilbake bilen derfra etter motorbyttet: I also notice that the gearbox "hangs" very long on each gear especially going up a hill. Not sure about the RPM but it stays in 2nd gear maybe up to 4000RPM before going to 3rd gear - only me in the car, no heavy things. Jeg trodde problemet var i girkassen, så jeg gjorde både en reset av det "adaptive" ved hjelp av IID Tool, jeg brukte IID Tool til å følge med på girolje-temperaturen mens jeg kjørte både vanlig og hardt, og til slutt tok jeg den til RATS hvor de koblet til noe diagnosegreier og tok en prøvetur. Vi fant ingen problemer med girkassen. Konverteren ble forøvrig byttet bare noen uker i forveien i sammenheng med motorbyttet (ikke en nødvendighet, men jeg leste noen steder at disse /kan/ bli dårligere etter 150.-200.000 så "better safe than sorry") så denne skulle ikke være noe problemkilde. En idé kan jo være å få gjort det samme som meg, tenker da på å låne 6 dyser fra en fungerende D3 og se om det hjelper (uten at jeg vet hvor lett det er å ta ut/inn dysene). Ellers kan det jo være en billig sjekk å se på dieselfilter, MAF-sensoren (som er veldig enkel å inspisere/rense, bare man er litt forsiktig og ikke pirker inni den), og sikker noen andre ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oystein10 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Ville sjekket bremselysbryter eller om ene bremselyspæren er gåen slik som Ovik beskriver. Har hatt lignende symptomer selv, ene gangen gikk den i nødmodus pga at bremselyspæren var gåen, festlig opp lierbakkene det:) Andre gangen var den veldig ujevn på når den girte, løste seg ved å bytte bremselysbryter. Håper det løser seg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Takk for all hjelp så langt. Lys og bremselys funker som det skal. Men 30A sikkringen til tilhenger-kontakten har gått. Tok ut den og to 10A sikkringer til tilhenger-kontakten, og tok en hard reset igjen. Men feilen ble ikke borte. Spørs om feilkoden må slettes med diagnose uansett!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Er det noen som kan dokumentere at slik "hard reset" har noen virkning - på noe som helst? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Har aldri hatt noe virkning for meg på noe som helst? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Ligger ute mye om hard reset Brukes bl.a. med suksess ved problemer med radiosystemene For øvrig godt kjent prosedyre ved mobiltelefontrøbbel Endret 29. mai 2016 av tnj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Artige biler vi har må jeg si!! Problemene over kom altså i Oslo etter myyye køkjøring... Tilfeldig...ingen aning? Kjørte hjem i dag, og prøvde å kjøre så forsiktig som mulig for å unngå å slure for mye, og det gikk helt greit. Men opp lygnabakkene (ca 1mil med god motbakke) gikk den naturlig nok på høyere turtall, og det luktet litt clutch når jeg stoppet på toppen. MEN, når jeg startet igjen var juletreet slukket og bilen normal igjen.... Tilfeldig...ingen aning!? Den har dog en liten smule vibrasjon i 3.gir i motbakke på lavt turtall... Noen teorier!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Runar Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Begynnende skjelving på tredjegir er vel et klart signal om at det er på tide med oljeskift/flushing av gearkassa. Hadde samme greia i fjor sommer, og kassa ble som ny igjen etter flushing hos PS på Hamar. Endret 30. mai 2016 av Runar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Har ikke lest hele tråden nøye, men hvis du ikke har fått lest ut feilkoder med et godt apparat, anbefaler jeg at det gjøres før du starter med andre forsøk på feilretting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
paaljt Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 girkasse flush! hvor langt har den gått? -hvis det er en 2005 modell som aldri har flushet kassa, er det på høy tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Det er en 2005mod. som har gått 175.000km. Ble flushet på ca 130.000km før jeg kjøpte den, men tror ikke filteret ble byttet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbj0rn Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hardreset brukes kun til å få låste datasystemer igang. Sletter ikke feilkoder eller annet. Starter bare datamaskiner på nytt, fjerner ikke feil. Jeg har diagnose men er langt unna sarpsborg. Du kjører forbi på vei hjem om du ikke har fått lest koder før det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haa- Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Nå er jeg hjemme på Gjøvik igjen, ellers takk:) Men var det en fra Lena her inne som hadde diagnose tro!? Og hadde det vært mulig med en avlesning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.