Gå til innhold

Hjelp, er på tur og fikk "Transmision fault" Disco3


Haa-

Anbefalte innlegg

I går reiste jeg fra Gjøvik til Sarpsborg, og i Oslo ble det drøyt 1,5t med køkjøring. Når køen løsnet opp stoppet jeg på en bensinstasjon Bilen senket seg, og feilkodene kom på løpende bånd. (Park brems, abs, antiskrens, lavgir lampe blinker, og parkbrems går på automatisk når jeg setter den i park) Men hovedbeskjeden er nok "Transmision fault" Kjørte videre til Sarpsborg og merker at girkassa slurer mere, og den går ikke i 6. gir.

Er det noen vits å prøve dr.tranny!? Og er det eventuelt noen i Sarpsborg området som er behjelpelige med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal la girkassa være i fred og heller sjekke om lading og batteri er ok.

 

Etter hva jeg kan se, så har du fått hele "juletreet" i dashboardet, og det er stort sett alltid et tegn på at bilen ikke er fornøyd med strømmen. Om det er dynamo eller batteri (eller begge) er ikke greit å si, men det finner du forhåpentligvis ut ved å måle hvilespenning på batteriet, og ladespenning når motoren går. :)

 

Edit: Kom meg til et tastatur...

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mest bevandret i D3-ens finesser, men har fått med meg bl.a. "Hard Reset":

Remove the key, close all doors, including the tailgate - although you'll need the bonnet (hood) open - don't lock the vehicle though.

Wait a minimum of 2 minutes, then check through the window that the park brake warning light, NAV screen & clock display are all off.

Remove the -ve terminal first, making sure that it can't spring back to the battery, then remove the +ve terminal.

Also for hard reset: short the Positive & Negative CABLES only together. (If they wont reach each other grab a screw driver & place across the ends of the cables...REMEMBER not to short the BATTERY TERMINALS). Leave shorted cables together for a minimum of a minute to discharge capacitors etc.

do whatever you need / want to do / or wait 5 -10 minutes for Hard Reset

Replace the +ve terminal, ensuring it is properly seated and cannot be moved once re-torqued

Refit the -ve terminal, ensuring as far as possible that it makes good contact first time, you may get a small 'arc' as the terminal contacts the battery, nothing to worry about, it's just the vehicle 'waking up'. if it's a good flash and the insulation turns to liquid plastic..... use a tool - not your hands - and remove the -ve terminal as fast as you can, for something is badly wrong.

Men ville investert i multimeter på Gubbdagis Særp om du ikke har med og sjekket ladespenningen som trondshj anbefaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den girer også for sent, slik at den blir gående på lavt gir og høyt turtall litt for lenge før den girer. Og noen ganger girer den litt for hardt.

Og som nevnt tidligere virker det som den går og slurer litt mye. (Det ble mye "litt"?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel også nevnes at feilen kom etter at jeg stoppet bilen, og startet den brått igjen (1-2sek) for å kjøre bort til diesel pumpa. Dette rett etter 1,5-2timer køkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den girer også for sent, slik at den blir gående på lavt gir og høyt turtall litt for lenge før den girer. Og noen ganger girer den litt for hardt.

Og som nevnt tidligere virker det som den går og slurer litt mye. (Det ble mye "litt"?)

 

Jeg hadde noe av det samme, men ikke fullt juletre i dashboardet.

Men merket at girskift ikke var helt slik det pleide.

 

Ble tipp topp etter å ha byttet alle seks dysene (de koster dessverre litt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde noe av det samme, men ikke fullt juletre i dashboardet.

Men merket at girskift ikke var helt slik det pleide.

 

Ble tipp topp etter å ha byttet alle seks dysene (de koster dessverre litt...)

 

Bytta ikke du hele motoren? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bytta ikke du hele motoren? B)

 

Jo, men i etterkant av dette så syntes jeg at "noe" ikke stemte helt med girkassa, men siden jeg hadde vært uten bilen i noen måneder så var det litt vanskelig å være 100% sikker. Men etter noen ukers kjøring så var jeg nokså sikker på at noe ikke stemte helt, og det gikk da på de samme symptomene, at girkassa hang litt lenge på girene og oppførte seg litt "umusikalsk".

Jeg tok derfor bilen tilbake til 4Land som hadde gjort motorbyttet, og de var enig i at "noe" ikke stemte 100%. Jeg husker ikke helt men de forsøkte litt forskjellige ting, inntil de gjorde et bytte av dysene med en annen norsk D3 de hadde inne, og da gikk bilen som en drøm.

Så da ble det innkjøpt 6 nye dyser (mener å huske disse kostet den nette sum av snaut 3.000,- pr stk) og da var problemet ute av verden.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant følgende beskrivelse av det jeg opplevde som unormalt, som jeg sendte Tomek hos 4Land, dette var da etter at jeg fikk tilbake bilen derfra etter motorbyttet:

I also notice that the gearbox "hangs" very long on each gear especially going up a hill. Not sure about the RPM but it stays in 2nd gear maybe up to 4000RPM before going to 3rd gear - only me in the car, no heavy things.

 

 

Jeg trodde problemet var i girkassen, så jeg gjorde både en reset av det "adaptive" ved hjelp av IID Tool, jeg brukte IID Tool til å følge med på girolje-temperaturen mens jeg kjørte både vanlig og hardt, og til slutt tok jeg den til RATS hvor de koblet til noe diagnosegreier og tok en prøvetur. Vi fant ingen problemer med girkassen. Konverteren ble forøvrig byttet bare noen uker i forveien i sammenheng med motorbyttet (ikke en nødvendighet, men jeg leste noen steder at disse /kan/ bli dårligere etter 150.-200.000 så "better safe than sorry") så denne skulle ikke være noe problemkilde.

 

En idé kan jo være å få gjort det samme som meg, tenker da på å låne 6 dyser fra en fungerende D3 og se om det hjelper (uten at jeg vet hvor lett det er å ta ut/inn dysene).

Ellers kan det jo være en billig sjekk å se på dieselfilter, MAF-sensoren (som er veldig enkel å inspisere/rense, bare man er litt forsiktig og ikke pirker inni den), og sikker noen andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket bremselysbryter eller om ene bremselyspæren er gåen slik som Ovik beskriver. Har hatt lignende symptomer selv, ene gangen gikk den i nødmodus pga at bremselyspæren var gåen, festlig opp lierbakkene det:) Andre gangen var den veldig ujevn på når den girte, løste seg ved å bytte bremselysbryter. Håper det løser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp så langt. Lys og bremselys funker som det skal. Men 30A sikkringen til tilhenger-kontakten har gått. Tok ut den og to 10A sikkringer til tilhenger-kontakten, og tok en hard reset igjen. Men feilen ble ikke borte. Spørs om feilkoden må slettes med diagnose uansett!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ute mye om hard reset

Brukes bl.a. med suksess ved problemer med radiosystemene

For øvrig godt kjent prosedyre ved mobiltelefontrøbbel

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige biler vi har må jeg si!! Problemene over kom altså i Oslo etter myyye køkjøring... Tilfeldig...ingen aning? Kjørte hjem i dag, og prøvde å kjøre så forsiktig som mulig for å unngå å slure for mye, og det gikk helt greit. Men opp lygnabakkene (ca 1mil med god motbakke) gikk den naturlig nok på høyere turtall, og det luktet litt clutch når jeg stoppet på toppen. MEN, når jeg startet igjen var juletreet slukket og bilen normal igjen.... Tilfeldig...ingen aning!?

Den har dog en liten smule vibrasjon i 3.gir i motbakke på lavt turtall...

Noen teorier!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnende skjelving på tredjegir er vel et klart signal om at det er på tide med oljeskift/flushing av gearkassa.

 

Hadde samme greia i fjor sommer, og kassa ble som ny igjen etter flushing hos PS på Hamar.

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardreset brukes kun til å få låste datasystemer igang. Sletter ikke feilkoder eller annet. Starter bare datamaskiner på nytt, fjerner ikke feil.

 

Jeg har diagnose men er langt unna sarpsborg. Du kjører forbi på vei hjem om du ikke har fått lest koder før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg hjemme på Gjøvik igjen, ellers takk:) Men var det en fra Lena her inne som hadde diagnose tro!? Og hadde det vært mulig med en avlesning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...