Gå til innhold

Metall-lyd // Ulyd i drivverk


kolbjorn

Anbefalte innlegg

Sliter litt med en ulyd i drivverket som har utviklet seg over tid. Det er hovedsaklig når jeg slipper clutchen ut og skal begynne å kjøre. Det virker som om ulyden er bak på høyre side, men det er ikke helt enkelt å finne nøyaktig ut hvor den kommer fra. Prøvde å gjøre et lydopptak inne i bilen og kjørte fremover med bilen i førstegear. Trykket clutchen inn og ut flere ganger for å fremprovosere lyden.

 

https://www.dropbox.com/s/ihaov7jof145qqy/Metalllyd.m4a?dl=0

 

Bilen er en Defender 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får begynne bak gearkassa, da. Har du sjekket mellomaksel? Sett bilen i lav, brekk på, krabb under og vri og dra i akslingen mellom kassa og bakaksel.

Slitasje i kryss, aksling, m.m. gir ulyd tilsvarende det jeg kan høre.

Er dette tight, må du jobbe deg videre, jekke opp begge sider bak, få noen til å holde hjul på en side mens du dreier det andre. Stikkakslingene i bakaksel kan være slitt.

Stor slitasje i hjulllager kan og da avsløres.

Evt foringer radiusarm mot chassis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lyd? Jeg har noen ganger den lyden noen sekunder i det jeg skal rygge. Min lyd høres ut som en slår to rør mot hverandre. Varer noen sekunder. Har fått en til å ligge og lytte like ved bakhjulet. Da høres det ut som det kommer fra venstre side bak. Teori på min bil er at det er noe slakk i foringer i radiusarm...

Lyden på din bil høres ut som kryss i mellomaksling. Sjekk at bolter ikke er løsnet på mellomaksling.

Har slitte kryss på min i tillegg også, så jeg venter på deler.. Mulig lyden kommer derfra også på min Defender.

Flott lydopptak du gjorde, forresten... ?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjørt noe før dette er sjekket. Skulle du være så uheldig at et kryss ryker så vil skadene kunne bli langt mer enn bare et kryss. Har du noen vibrasjoner? Har du jekket opp og rotert hjul for å høre "kneppinga"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekket opp bilen og snurret hjulet rundt frem og tilbake. Da kom klunkelyden som jeg har hørt i det siste. Regner med at det er kryssene som må skiftes. Da gjenstår det bare å finne rette deler, samt finne ut hvordan man bytter dem. Trengs det spesialverktøy?

Prøver å embedde en video av det fra instagram. Dersom det ikke fungerer så er linken her: https://www.instagram.com/kolbjorn/

 

 


<script async defer src="//platform.instagram.com/en_US/embeds.js"></script>

Endret av kolbjorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skrustikke er et bra hjelpemiddel når du bytter kryss, men gjør som jeg nevnte over her og ta tak i mellomakslen i enden og prøv og beveg den, da ser du lett om det er kryss som er dårlig.

 

 

Fikk du sett på videoen med lyd? Det virker misteneklig som det er mye slakk.

 

Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jaggu klart nok et dårlig kryss :) Og tørt og brunt, mine er alltid svarte og grisete. Det er jo ikke så vanskelig å skifte kryss, og de er ganske billige, men jeg kjøpte nye akslinger med kryss da jeg måtte skifte, uten at det kostet mer enn man vanligvis legger ut på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paddock kan du gjerne ringe til. Legger du inn ordre, må du spesifisere årmodell/VIN (rammenr) om du er usikker. Erik W-S har muligens, han VET hva du trenger, men han hadde noen feriedager i mai. http://wint-imp.no/ ( sikrest etter 1200). Denne kan muligens gå, med smørenippel! http://www.paddockspares.com/tvc100010-propshaft-uj.html

...om ingen medforumister kan selg deg/låne deg en...


Bør forefinnes på ethvert herretoilett:

https://haynes.co.uk/catalog/car-manuals/car-repair-manuals/land-rover/land-rover-90-110-defender-diesel-83-07-56


(Jeg har'n ikke, men jeg har til gjengjeld delekatalogen til D1)

 

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne på Paddocs og ser, men der er jo så mange å velge mellom. Hva bør jeg bestille? Har en defender 2004 (110) som sagt.

Anbefaler Famous Four.

Svarer kjapt og greit på epost, bistår gjerne på telefon, har lave ( nok )priser, og ganske stort utvalg. Litt mindre utviklet nettbutikk enn Paddock, men summa sumarum; jeg handler aldri mer noe hos Paddock om jeg ikke MÅ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alltid kryss på lager, samt filtersats, bremseklosser, master og slavesylinder, overhalingskit til innslaget på starteren, pakning til dieseltrykksregulatoren, ledningsmatte til dysene, parkeringsbryter til viskermotoren og sikkert andre lure ting ;)

 

Og det er ikke tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alltid kryss på lager, samt filtersats, bremseklosser, master og slavesylinder, overhalingskit til innslaget på starteren, pakning til dieseltrykksregulatoren, ledningsmatte til dysene, parkeringsbryter til viskermotoren og sikkert andre lure ting ;)

 

Og det er ikke tull.

 

Dette er lekkert. akkurat som godteri samling. Alltid på plass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...