Gå til innhold

paaljt

Anbefalte innlegg

hei.

 

Jeg skal bytte ut startbatteri i D3. det er fra 2008 (tror jeg), men har levd fint med regelmessig lading fra ctek.

 

Jeg tenker å sette det gamle batteriet i aux holderen og kjøre en separat krets med eget 12V uttak bak. (til kjøleskap og lading av småelektronikk+ mulig arbeidslys på grind)

 

lading mellom batteriene tenker jeg et skillerele fra biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-2000024038/

 

1. hvordan høres løsningen ut? bør jeg kjøpe en BEP (fra maritim f,eks -er denne bedre? koster jo 4 gangern)

 

2. Hvordan blir lading med ctek lader rett på startbatteriet? jeg har en hurtigkontakt i fronten som går på startbatteriets + og - pol.

blir det krøll av det? syns å huske at ctek bør ha ett og ett batterier lades separat.. da må man fysisk koble fra batteriene... :wacko:

 

nå vet jeg ikke hvordan cteken fungerer, men den kjører gjennom noen sykluser med spenningen og da blir det jo krøll.. ? hjelp.

 

fungerer det bedre med et kit fra T-max? -men jeg trenger ikke monitoreringen og crossoveren. kan man bare bruke startkabler inni motorrommet mellom polene på nye og gamle startbatteriet hvis startbatteriet er tomt...

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema skille relè hadde litt vel tynne kabler, om det er som avbildet. Men bildet kan jo gjerne lyg elitt.

 

Utfra beskrivelse vil det nå fungere fint tror eg. Med CTEK lder, kan du vel bare koble det rett på forbruks batteriet?

Event bruke en batteri bryter, type båt. Til å koble fra forbruks batt når du lader start batteriet med CTEK.

 

Er det eg kan tenke meg sånn på sparket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det var ikke så dumt å ha en bryter mellom batteriene, typ båt som tåler litt amp. Men da må jeg opp med panseret.. Jaja funker det.

 

Ja enig at biltema hadde litt tynne kabler, spesielt hvis det er den som er avbildet. Men jeg tenker at pluss kabelen må det være skikkelig dimensjon på typ startkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg trodde man kunne bruke det det gamle startbatteriet på aux plassen, men det kan man ikke. Plassen er kortere... Sukk.

 

Da må jeg kjøpe et nytt batteri til å sette inn der.

 

Noen biltema batterier som passer? Skal brukes kun til forbruk, ikke starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optima Yellow Top?

 

ja.. joo.. ser flere bruker dette. men det koster jo flesk!

 

Finnes det ingen billigere alternativer? skal bare kjøre kjøleskap + lade pc etc

 

Var på biltema og der har de rimligste forbruksbatteriene som passer (27-28cm x 16-17cm x 19 høyt) ca til kr 700.

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopler du ctek eller annet pulse ladere kan du oppleve at skille relay åpne og stenger ved hvert pulse (avhengig av åpnes spenning på relay.

 

Skal du har lettere forbruk kan du vurdere Traxeide sin SC80 til Discovery 3 eller til litt tyngre forbruk IBS sin system, begge er advansert og priset det etter.

 

Har brukt yellow top i bilen.

 

Bruker du en enkelt VSR i bilen ala blue sea / bitema bor du legge opp en bra kabel tversnitt, jeg brukt 35mm2, men anbefales 25mm2 minst 16m2, er forbruks batteri tomt gå en del strøm mellom start og forbruks batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...