Gå til innhold

Olje til gressklippere og er dyr "spesialolje" nødvendig?


LandRover

Anbefalte innlegg

Jeg har en hagetraktor McCulloch og to vanlige gresklippere 4takt da jeg klipper to gressplener på forskjellige steder. 150 kroner skal bensinstasjonen ha for en liter olje. Jula f.eks. har SAE 30 olje til 49 kroner literen. Denne er brukbar sies det noen steder på webben, men det virker som det også er lite tvil blant noen.

 

Kan denne brukes? Finnes det kanskje billige og bra bil oljer som kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula, Biltema og de fleste bilrekvisitaer opererer med helt andre priser på biltilbehør enn "bensinstasjoner".

Biltemaolja vet jeg det er mange medforumister som sverger til.

Skal du ha ei pære på "Shell" i dag, kommer den fra Bama...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri slått meg at eg kunne kjøpe eigen olje til grasklipparen. Der brukar eg same olje som på traktor og det er vel 15W-40, trur eg.

Til no er det alltid noko anna enn motoren som sviktar først, så eg har ikkje noko tru på at det skulle vere noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Det finnes faktisk flasker med olje som er påskrevet både olje for gressklippere og olje for motorsykler (Racer). Litt bløff? for å få en høyere pris kanskje? Hagetraktoren McCulloch`n min som bruker mest olje mest olje gir ingen beskrivelse om hva som skal brukes.

 

 

Du sier 15W-40. Jeg bruker 10W-40 til min bil som jeg har stor kanne av. Ligger den langt ifra 15W-40?

 

Tillagt i ettertid.

Jeg fant jeg fant. Snakk om flax, samme olje som jeg har i kanne, men min sannsynligvis langt billigere.

lr8.jpg

 

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var 10W-40 eg hadde og. Sannsynlegvis var det nettopp det. :) Det seier jo i og for seg lite om oljen anna enn viskositeten.

 

At mc kan ha bruk for anna olje heng saman med at dei oftast har felles olje til gir og motor og at dei tradisjonelt ofte er luftkjølt, har større effektuttak per liter og sikkert andre ting.

 

Sidan eg er temmeleg sedat til motorsyklist å vere har eg som regel brukt traktoroljen her og. ;) Eg brukar 90%-regelen til det meste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...