Gå til innhold

P38 – AGNES – Prosjekt: Tilbake på veien


MadsMax

Anbefalte innlegg

Sitter da her med 6 bolter som på død og liv ikke vil ut. 3 på venstre, og 3 høyre. Alle boltene har selvfølgelig samme plassering på toppene. Vurderer utborring, men dette tar noe tid. Er det noen som har et verktøy for og få ut disse boltene, evt tips? De helt foran på blokka, og to inne ved ventilarmene. Tips mottas med applaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis klarer du dette med en vanlig kvalitet-sekskantpipe og en slegge også. BANKER du pipa nedpå, slipper den neppe taket. En størrelse for liten selvsagt, eller to. Erfaring avgjør...

 

Lurer egentlig på hva slags piper du bruker som har klart runde SEKS bolter. Skulle jeg først trenge spesialverktøy, ville jeg vurdert Hazet, Wüerth eller tilsvarende.
Biltema har generelt litt dårlig stål på sånne " spesialgreier" . Har handla div avdragere og uttrekkere derfra gjennom årene, samtlige er havnet i bosset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motor og topper splittet på donormotoren. Bilder følger under :-) Kjøpte avdragepiper på Biltema, mildt sagt inponert. De dro boltene rett av, en operasjon som tok i underkant 20minutter.

Bilder av topper og motor følger, her er det definitivt tegn på oljelekkasje ved sylinder 7 og 8 som ser ut til å komme av gåen pakning. Motoren på min egen bil skal splitter før jeg tar den ut av ren nysjerrighet.. image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen tegn til skade på pakningene, men nå er dette flrste gang jeg splitter en også. Tydelig er det ihvertfall at det er en oljelekkasje på det jeg tror er retur åpningen borte på sylinder 4 og 8. Er olje "nedi" i stemplene også. Se bilder :

 

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ser at converteren sitter fast på flexplata og har fulgt med motoren ut. Vil bare nevne at den må du skru av flexplata og sette forsiktig inn i automatkassa før du prøver å sette inn motoren igjen. Det er 2 hakk i converteren som skal inn i oljepumpa på automaten og det kan være vanskelig å få denne på rett plass da converteren er tung å styre sidelengs inn mot oljepumpa.

For å være sikker på at den er kommet langt nok inn, må du måle hvor langt anleggsflatene på converteren ligger innenfor geakassens annleggsflate. Samtidig må du også måle hvor mye flexplaten stikker utenfor motorens annleggsflate. Dette målet skal være 2-3 mm mindre enn det første slik at når du får motoren på plass,vil det være 2-3 mm slark før du skrur sammen converteren til flexplata.

Prøver du å presse motoren på plass uten å ha fått fått converteren langt nok inn, knekker oljepumpa og du må ha ut gearkassa også.

Kan hende dette er selvsagte ting som alle vet? Men jeg visste det ikke første gang jeg byttet motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.v8engines.com/engine-4.htm litt senge lektyre, masse nyttig for gjennoppbygging.

 

Det er forresten 25nm + 90grader + 90grader på toppboltene, ikke 20nm +90grader ;)

 

Jeg forsøkte å finne hva som er specs for retthet på toppene, så kune du sjekket med en rettholt og søkeblekk, tror jeg må slå opp I verkstedboka til bilen, husker ikke hvor jeg fant det selv, men det er fullt mulig å sjekke toppene selv, er de flate nok så er det ikke noe å lure på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg tråkker i salaten nå, men jeg lar det stå til. Da jeg for mange år siden snakket med antagelig Norges beste mekanikker på

V8 motorene om å slipe toppene, ristet han på hodet og sa at dette var helt bortkastede penger.

Aluminiumstoppene er så myke at du kan bøye dem "hvor du vil".

Hvis du legger begge toppene med pakkningsflatene mot hverandre, vil du helt sikkert finne at de spriker på ett eller annet sted. Sett på en tvinge og du vil se at skal veldig liten kraft til for å klemme dem sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltene bør løsnes en halvomdreining i gangen til alle er løse for å unngå skeiv topp.

 

Veldig smart dette. Det er også viktig å løsne i den sekvensen som står oppført i manualen, dvs starter ytterst og skrur inn mot midten på hver topp.

 

 

Jeg forsøkte å finne hva som er specs for retthet på toppene, så kune du sjekket med en rettholt og søkeblekk

 

 

Spec. limit på Warp/ retthet er 0,05mm ( 0,002inch ) diagonalt og på tvers over toppen.

 

Mulig at jeg tråkker i salaten nå, men jeg lar det stå til. Da jeg for mange år siden snakket med antagelig Norges beste mekanikker på

V8 motorene om å slipe toppene, ristet han på hodet og sa at dette var helt bortkastede penger.

Aluminiumstoppene er så myke at du kan bøye dem "hvor du vil".

Hvis du legger begge toppene med pakkningsflatene mot hverandre, vil du helt sikkert finne at de spriker på ett eller annet sted. Sett på en tvinge og du vil se at skal veldig liten kraft til for å klemme dem sammen.

 

 

Det er mulig det du skriver her er litt rett, men på den annen side så er topp pakning problematikk på denne Rover V8 motoren ett velkjent problem. Da mener jeg at det lønner seg å starte med best mulig utgangspunkt. Anbefaler på det sterkeste å planslipe en topp som ikke er innenfor retthets toleransen på 0,05mm .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er det noen som har snakka med Mads i det siste???

Jeg har prøvd og få tak i han en stund på telefon,vipps og pm her!

Og om jeg ikke får tak i han, er det noen som har et ekstra reimhjul til vannpumpe?

Jeg har satt inn motor i min og mangler litt deler. Resten har jeg fått kjøpt hos EWS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har snakka med Mads i det siste???

Jeg har prøvd og få tak i han en stund på telefon,vipps og pm her!

Og om jeg ikke får tak i han, er det noen som har et ekstra reimhjul til vannpumpe?

Jeg har satt inn motor i min og mangler litt deler. Resten har jeg fått kjøpt hos EWS.

 

Håper du finner han, det er jo lenge siden han demonterte motor, burde returnert lånte / eller supplert nye deler til sin redningsmann. Absolutt minimumskrav for tillit i ved neste korsvei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd å å tak i han helt siden han hentet donormotoren her hos meg da jeg mangler oppgjør for den fra han. Converteren som sitter på donormotoren tilhører girkassen her. Han hadde også solgt girkassen og drivakslene til en fra Lillehammer sa han men han har heller ikke meldt seg da Mats skulle gi han telefonnummeret mitt. Jeg synes alt virker helt merkelig her som han har bare forsvunnet ned i ett stort hull og ikke kommer opp igjen blush Håvard, hvordan går det an å få kontakt med han ??

 

Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...