Gå til innhold

P38 – AGNES – Prosjekt: Tilbake på veien


MadsMax

Anbefalte innlegg

Etter det sikkert mange har fått med seg bestemte vannpumpa på min P38 for å virkelig takke for seg på vei hjem fra Leirvassbu. Viftereima hoppet av etter at det ble for stor slakk i vifta, det medførte at bilen stoppet på Valdresflya.
 
Bilde1.jpg
 
Bilen kom seg raskt på veien etter iherdig innsats fra Håvard Guttormsen, LANDreas og Lars Kjerstad (lakjerstad). Bilen startet, men det var noen lekkasjer som medførte at vi valgte å strippe bilen for vannpumpa på nytt ved Beitostølen. Der var det også litt mer behagelig å skru uten forstyrrelser av medtrafikanter.
 
Bilde2.jpg
 
Les mer om dette her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=82865
 
 

Bilen kom seg på veien etter noen få timer med skruing, og vi var raskt på vei nedover dalen mot Lommedalen. Fylte bensin på Bagn og rakk så vidt å komme ut på veien før jeg raskt fattet mistanke om at alt ikke var på stell. Vi endte dermed med en stopp på en Busslomme knappe 7 km nord for Valdresporten. Her var det bom stopp, så fort at slangen fra vannpumpen til termostaten har hoppet av og dermed har jeg nok mistet noen liter med væske. Skru på slangen, fyller på, men ingen start på bilen. Tenker umiddelbart at dette er noe forbanna møkk og at blokka har gått ad dundans – holdt mine kjære bannord for meg selv da bilen var full med samboer, søster, venn og to bikkjer. Min venn hopper raskt ut med meg når vi stopper og ser at det kommer olje / pipler væske ut av topppakning på høyre side. Etter noen minutter med banning starter bilen igjen, og her kommer overraskelsen / foreløplig symptomer:
 
1.     Motoren går på alle sylindere / tenner riktig.
2.     Motoren vibrer noe mer.
3.     Går bra på turtall, men kommer en pipelyd rundt 2000 rpm som kan minne om slakk viftereim.
4.     Den går varm, men dette kan være manko på lufting av kjølevæske og væske i seg selv.
 
Videre starter bilen, krøp oss nedover i dalen, men 4.5 mil før Hallingby bestemte vi oss for at nok er nok, og vi måtte parkere bilen. Den står nå ved et gårdstun og jeg fikk en hyggelig telefon fra Politiet som lurte på når jeg ville flytte den.
 
Henter bilen på henger i kveld – mer info og videoer / bilder kommer da. Håper på gode konstruktive tilbakemeldinger på hva som kan ha gått galt, jeg har aldri skrudd meg så dypt i en motor som jeg skal i morgen. Håper derfor på tips på hva jeg skal se etter.
 
Forhånd takk J

Endret av MadsMax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Synd at det ballet på seg etter den fine innsatsen.

 

Når du nå starter demonteringen så ta med ett par banale tips.

 

1. Merk pluggledningene med sylinder nr. ( hvis de ikke er merket allerede )

2. Følg demonterings rekkefølgen på topp boltene som beskrevet i vedlikeholdsmanualen

( start med de ytterste boltene / altså i hver ende av den enkelte toppen og skru deg inn mot midten )

3. Prøv å bevege minst mulig på rørene som går gjennom torpedoveggen og inn til varmeregisteret, ellers får du nok den o-ring lekkasje jobben der rett etterpå.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen hentet. Agnes ble hentet av hennes japanske fetter, en Mazda CX5. Turen tok ganske nøyaktig 3.5 time på den totale reisen. 

 

IMG_2249.JPG

IMG_2247.JPG

 

Håper dere kan ta dere tid til og se videoen av bilen når motoren går, kanskje komme med innspill på hva som kan være galt. Det er nok vanskelig og ta en vurdering på dette fra et tredjeparts perspektiv. Det kommer en "pft pft pft" lyd fra høyre topp, så pakningen har definitivt gått. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Hengern hadde maks på 2010kg, så var vel 90 kg over på hengern, og 100kg.

 

Tror ikke jeg skal spørre mer om vektene egentlig... :)

 

Håper det ikke er gått helt galt med bilen din da, en toppakning eller to overleves vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært i dialog med Turner Engineering som har spessialisert seg på motorer fra rover.

1. Så lenge det ikke er en "tikkelyd" når motor er varm har man ikke "slipped liners".

2. Så lenge jeg ikke finner olje i kjølevæske er motoren heller ikke sprekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turner har ikke nødvendigvis helt rett. Ta en titt på dette: http://robisonservice.blogspot.no/2010/04/last-word-on-land-rover-liner-failures.html og https://discoweb.org/forums/showthread.php?t=74254

Men...

Min egen P38 har stått rolig i noen år grunnet overoppheting av motor. En varm forsommerdag stod det en geysir opp av ekspansjonstanken...

En stund tidligere, under et treff hos hos Techno Classic, jeg beskjed om at tikkelyden jeg hadde i motoren var løs sylinderforing. Bortsett fra tikkelyden virket motoren å være helt i orden. En gammel Mercedes ble innkjøpt og av diverse årsaker ble bilen stående uten noe særelig fremdrift på reparasjon. Jeg regnet med at motoren var toast.

Over tid gravde jeg meg dog ned i motoren uten å finne noe som helst som kunne tyde på noe galt. Ingen tegn på damp i sylinder, ingen vann i olje, ingen synlige defekter i toppakning osv. Og toppene var plane. Jeg bestemte meg for å sette motoren sammen igjen. Så langt har jeg ikke kommet enda men da jeg skulle bytte radiator oppdaget jeg at det var mye vann i den selv om bunntappen var åpen. Den var faktisk delvis blokkert av slam og det var årsaken til at min motor overopphetet. Senere, når jeg skulle montere toppene fant jeg at røret til peilepinnen stod i veien så jeg trakk det ut. Da fant jeg årsaken til tikkelyden. Røret var bøyd litt feil og kom så vidt i kontakt med en motvekt på veivakslen for hver omdreining. Så motoren i seg selv ser ut til å ha vært frisk hele tiden og jeg håper den ikke har tatt skade.

 

Avfasningen på toppen av sylinderforingen gir liten kontaktflate mot toppakningen. En lekkasje den veien via en sprekk ved toppakningsbolten kan gi overtrykk i kjølesystemet. Ikke nødvendigvis et enormt problem men kan bli. Min motor kan være der uten at jeg klarer å se det. Jeg får bare se hvordan det går. Med top hat liners er en ikke slik sprekk noe problem.

 

På min motor er (var) løpehulene til viftereima av plast. Disse blir urunde etter hvert. Banen mellom eikene gir etter slik at hjulet blir mangekantet. Det gir vibrasjon i reima som videre tar knekken på lageret i reimstrammeren. Faktisk tre ganger før jeg ble gjort oppmerksom på sammenhengen. Har byttet en vannpumpe med defekt lager også. Og nå er selvsagt alle løpehulene byttet til metallhjul...

 

Motorlyden på videoen din tør jeg ikke si noe om. Det er mye lyder der men slike opptak kan lyve. Får håpe det ikke er så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første dag av mange som hobby mekaniker ferdig, kom meg ganske langt ned, men tok tid av å finne ut av ting og tang. Har fått av forgasseren, lokket på toppen høyre side. I det store og det hele går det greit, men etterhvert som jeg kommer nedover blir jeg stadig forundret av at ingen pakninger sannsynligvis er blitt byttet siden rullet ut av fabrikken. Driver og lurer oppi hodet mitt om det kanskje er like greit og få kjøpt en ny motor, strippet - altså kun blokk, innmat, og topper. Uten oljepumpe, vannpumpe osv osv osv. Uansett, av disse bildene, og det jeg selv så i dag på høyre side er det lite som tyder på at noe alvorlig har skjedd, men tiden får vise når jeg kommer dypere. Avsluttet med å klikke på noen bolter som har rustet godt sammen på manifolden... Se bilder - og kom gjerne med tips om dere ser noe jeg ikke ser!

 

 

Verdt å merke seg på bilde 1 -en- er at det er den eneste bolten som har olje på seg, resten av boltene var helt rene.

IMG_2261.JPG

 

Tja, hva skal man si? Kjeksepakning?

IMG_2267.JPG

 

Dette er ventilfjærene på sylinder åtte, her er det ganske tørt på toppen og det virker som det har vært lite olje her oppe.

IMG_2270.JPG

 

Sånn passe med lekkasjer...

IMG_2273.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fint å lese om motoren på info sidene til rpi enginering www.v8wizard.com

 

Jeg har klokkertro på at motoren lar seg berge(inntil det motsatte er bevist). Jeg ringte RPI da min motor la på røret. Hadde fått korrekt diagnose etter 5min på telefonen. Fikk verifisert det når jeg plukket den ned. Kjempeflinke folk som lever av service, kvalitet og fornøyde kunder :)

 

Spør etter Chris hvis du ringer ;) og referer til forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må takke Arnulf for god lovnader. I morgen blir bestillingen til Island 4x4 sendt avgårde (aldri handlet med disse, har noen andre?). Blir bytte av oljepumpe, kjede og kam. Når jeg først er så langt nede i motoren kan jeg like gjerne ta alt. Fikk kommet meg ned til sylindere / stempler i dag. Har funnet synderen, bilder kommer i morgen. Topppakningen er blåst vekk på høyre side av blokka. Så og si null igjen. Har ikke funnet vann i olje, og heller ikke motsatt. Har i tillegg ikke sett symptomer til "slipped liners" og den godkjente seg på en kompresjonstest.

 

Da slipper jeg altså unna med snaue 25 timer skruing, og 5000 i deler.

Virkelig verdt og ta denne runden egentlig uansett om man har problemer eller ei, det forlenger tross alt motorens levetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du tar ventilløftere samtidig med kamakselen. Kjent slitasjepunkt på disse motorene.

Jeg la merke til at motoren var ganske svart innvendig (bildet av toppen) Det er ikke helt gunstig og kan tyde på dårlig veivhusventilasjon og/eller sjeldne oljeskift. Sjekk i alle fall at veivhusventilasjonen er åpen og fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2328.JPG

Heisann!

Etter veldig mye frem og tilbake, lesing og tenking har jeg besluttet at det blir komplett motorbytte. I går var jeg sammen med Tommy i Fredrikstad og vi holdt på i ca. 8 timer med og få ut en motor fra en donorbil. Den har samme motor, og vi tar den ut for at jeg så stripper denne ned, og bygger opp igjen. Er også en DEL lettere å fikse ting på motoren når den er ute så da går jeg like gjerne over alt.

 

Ha en fin dag alle sammen!

 

IMG_2329.JPG

 

IMG_2330.JPG

 

IMG_2332.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede tråd dette. Har nettopp bestilt masse deler fra UK selv. Virker som om det er mange som skal til med dette nå.

Av økonomiske hensyn velger jeg å gi blokka mi noen km til ( har ikke åpnet ennå, så mulig jeg går på en smell der )

 

Jeg planlegger å skifte dette i motoren nå:

- Komplette topper

- Kam m løftere, kamkjede med tannhjul

- oljepumpe m frontdeksel

- ARP topp pinne bolter

og alle pakninger som kreves selvfølgelig.

 

Så jeg følger spent med her, kanskje jeg lager en liten tråd jeg også slik at man dele erfaringer for de som kommer etter.

 

Lykke til med overhaling.

 

Mvh Brage

 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Et nødvendig verktøy er 16mm gjerne socket for bedre feste på boltene. Du kan med en gang regne med at topp boltene vil sitte som ....... Et ord som ikke passer seg her inne?J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nødvendig verktøy er 16mm gjerne socket for bedre feste på boltene. Du kan med en gang regne med at topp boltene vil sitte som .

 

 

Ja jeg kjenner godt til dette. Har skiftet topp pakninger engang før, skal prøve å unngå alle småfeilene jeg gjorde den gang.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva jeg gjør med den gamle enda, har ikke kommet så langt i prosessen.

Fakisk så sitter det tre av mine bolter på begge sider helt sinnsykt fast. Etter litt lesing hsr jeg lest at 16mm er akkuratt for stor. Gutta på øya bruker 5/8 tomme som er akkuratt litt mindre enn 16mm. Så i frykt for å runde disse boltene venter jeg til verktøy er på plass. Gjør heller kjede og olje pumpe i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...