Gå til innhold

D4 - DAB+


frodebergen

Anbefalte innlegg

Det skal det være etter det eg har lest meg fram til. Spesielt på land rover forum Australia har dei forska en del på dette. Eg har en D4 uten dab so eg må ha dab+ boksen pluss antenne og programmering. Ka delenr. Er det på boksen du kjøpte?

CPLA-14F720-BH

 

Men om jeg kan bruke eksisterende DAB antenne har jeg ikke forsket på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en D4 med DAB. Og nå er orginal DAB+ modul kjøpt på Ebay.

Så får vi se om det er plug and play.

 

Jeg prøvde dette på min 2010 med orginal DAB og det virket ikke.

Merkeverksted prøvde også å legge inn programvare men til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er boksen montert.

 

Liten jobb å bytte DAB med DAB+ modulen

Bytte modul i CCF og vips så hadde man DAB+

(Håper ikke CGLR4 betalte noe på det merkeverkstedet)

 

Bare en liten rar ting, når man starter bilen må jeg vri på volumkontrolen får å få lyd, starter liksom ikke av seg selv.

Og lyden går ikke av før bilen blir låst.

Noen som har en ide på løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super!

Akkurat samme rare ting som er på min som jeg ettermonterte på uten at jeg hadde DAB far før.
Har ikke funnet noen fiks på dette ... ennå.

Har snakket med verksted her og de har oppskrift fra importør på hvordan de får installert DAB, nevnte 1,25t ink. montering av modulen. Lurer på å sette alt tilbake i CCF slik det var også kjøre innom dem får å få satt opp/oppdatere softwaren etter "rett" oppskrift, kanskje de får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

radiospesialisten fikser det kr 9900

på min lr4 hse 2011

fungerer som originalt installert dab+

 

men i følge sanvenn er det ikke mulig

men det var di som sendt meg til dem

Har du mulighet til å lese CCF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein D4 2010 uten DAB, og ønsker i utgangspunktet ein integrert løysing med DAB+ for å kunne benytte eksisterande knappar etc istadenfor å ha ein ekstra dings... Vil også ha muligheta til å koble til Spotify via BT, men det er vel kanskje optimistisk å få til dette i tillegg til DAB+.... vart litt usikker på om løysingane i tråden også passar til 2010-modell, så eg tek gjerne ei oppdatering frå dei som har forska litt på dette. Skrur ein del sjølv og har Hawkeye-diagnoseapparat dersom det er mulig å fikse dette sjølv:-) litt langt til næraste LR-merkeverksted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har puttet på orginal DAB+ med eller uten DAB fra før får det med orginale knapper og funksjoner, ingen ekstra dingser. Litt rare effekter, men funker fint. Lyd via BT er ikke en del av løsninga og da må du på noe uorginalt. BT lyd kom vel ikke før i 2012 med det oppgraderte systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har puttet på orginal DAB+ med eller uten DAB fra før får det med orginale knapper og funksjoner, ingen ekstra dingser. Litt rare effekter, men funker fint. Lyd via BT er ikke en del av løsninga og da må du på noe uorginalt. BT lyd kom vel ikke før i 2012 med det oppgraderte systemet.

Takker! Har du delenr på orginal DAB+modul? Fann berre vanleg DAB på eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann. Mange fine forslag til DB.

Jeg har en Disco III tdv6 fra 2005. Har hatt den siden den var ny. Har nå gått 354.000 km, og går like bra! Har flushet gearkassen noen ganger, og tatt service og byttet slitedeler.

 

MEN, jeg har ikke DAB. Har lett rundt etter AUX kontakten, men finner den ikke. Noen som har et godt forslag?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 19.4.2017 den 17.44, Karemort skrev:

Ja da er boksen montert.

 

Liten jobb å bytte DAB med DAB+ modulen

Bytte modul i CCF og vips så hadde man DAB+

(Håper ikke CGLR4 betalte noe på det merkeverkstedet)

 

Bare en liten rar ting, når man starter bilen må jeg vri på volumkontrolen får å få lyd, starter liksom ikke av seg selv.

Og lyden går ikke av før bilen blir låst.

Noen som har en ide på løsning?

Hvordan gikk det med denne saken? Jeg byttet på min 2011 i kveld. Gjorde ikke annet enn å koble fra DAB-modulen og koblet til DAB+-modulen. Satte på en overgang for strømmen. Får samme rare tingen som deg. Får ikke lyd før man vrir på volumknappen og lyden går ikke av.

Så er litt spent på om du har funnet ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har prøvd dette in2digi-adapteret på min 2010 D4. Montering var rett frem, men etter aktivering med IID-tool kom det ikke opp som et valg på nav-skjermen. Etter mye fumling dro jeg til motorpool, de aktiverte adapteret med de anbefalte SDD-rutiner fra JLR. Det virket heller ikke da. Så kom ludotrikset etter noe feilsøking; de koblet vekk den fiberoptiske kabelen, koblet den til igjen, startet bilen, og vips så virket det. 

De sa dog at de hadde erfaring med at in2digi-adapteret var ustabilt, og flere kunder hadde opplevd at det plutselig forsvant fra menyen igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøpte en orginal dab+ modul på ebay. CPLA-14F720.

 

Koblet denne på fiberoptisk loop i bagasjerom på høyre side. Like ved en blåtann modul. Ser at det er strøm på modul og alt annet virker (blåtann, stereo) Så det er tydelig vis kontakt i loop. Har endret confi med iid-tool (digital radio fra ingenting til dab).  Har ikke dab fra før på bilen.

 

Men desverre kommer ikke dab opp som et valg i meny på bil og har heller ikke kontakt med dab ECU når jeg ser på ecu i iid tool.

 

Leste en plass at det var noe endringer på fra og med 2013 modell. Men

jakob har tydelig vis fått dette til på en 2011.

 

Noen som har noen erfaringer/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

 

Du må aktivere DAB også i Unconfirmed list

Fra GAP fikk jeg denne oppskriften:

 

Untested settings: Simply proceed with the following...
-Connect the tool on a computer, do not start the updater software.
-Using the mobile App, connect on the tool ''In Bootloader''
-Wait until file loading is completed
-In the vehicle, Menu--Car Config--Untested....


Care should be taken not to change safety or sensitive settings which could pause a risk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering på denne.

 

Fikk beskjed av GAP at CPLA-14F720-modul ikke virket på tidlige modeller av LR4 (opp til 2012). Angivelig pga MOST protokollen. De sa MOST 2.0. Men etter litt søking på nett må det dreie seg om at de har endret fra MOST25 til MOST150.

 

Om dette nå stemmer har jeg en DAB-modul til salgs...

 

Pål

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...