Gå til innhold

Arduino + Landrover = Sant?


parrafin23

Anbefalte innlegg

Leser litt på forumet at Arduino kan være et veldig bra start punkt å bruke M.T.P Mods / Hacks and what not. Som Håvard har prøvd seg på her : http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=70002&hl=arduino.

 

Leser litt på det engelske forumene direkte rellatert til LR. Spesifikk D3 og FL2. at man kan bruke Arduino med CanShield og et Display for å få frem info på Can bussen. den 500kb/s som vi "alle kjenner til"

Denne kan fint kobles til denne 250kb/s bussen også. Planen er på en eller annen måte bruke Arduino for sniffing av info sent til og fra spesifikke moduler.. Tanken min og andres er på en finulig måte å gjøre det mulig å kvitte seg med IHU (Radioen) på Highline, men alikevell oppretholde 4x4 info eller kanskje erstatte denne også med egen skjerm, hvem vet, men beholde kjøre komputeren.

 

Dette er nok veldig sært for mange av brukerene her på forumet som synes at Spannes'N'Wrenches er mest morro og ønsker helts å ungå all form for ledninger / strøm / elektronikk. Med andre ord, Plugg'N'Play unit hadde vært det beste.. Jeg har en vag (ikke wolkswagen) at Håvard er meget flink på å fikke med elektronikk og synes det faktisk er morsomt å drive med det der han svinger med loddebolten og loddetinner "spruter" på plass på kretskortet..

 

Så jeg har bestilt meg et slikt arduino kort med CanShield. planen er i sammarbeid sammen med noen av folka på det Engelske forumet å få i gang dette prosjektet på sett og hvis. Noen er allerede godt i gang med Data logging, og jeg har ikke begynt enda.. Sniffer rundt på div forum etter Code and Comments. så får vi se hvor dette bærer hen. Som Håvard har gjort i sin tråd ser man her at hans unit styrer Hvac på en kanskje ganske "analog" doning.. men når man prøver dette på myere biler med Canbusser over alt kan det bli mere utfordrende og tid krevende, med mye "tangentbord" knotting AKA koding, compiling og prove og feile. og kanskje til slutt kan man kanskje bruke samme type hoved skjærm som sitter i Tesla for styring av Hvac, All terrain Response,radio, Transfer kassa ++++++++. Det er mange muligheter her.. du ser jo at IIDTool,Autologic, BBS, osv har fått det til mtp. diagnose og styring av motorer, spjeld og div.. Hadde vært morro å fått til noe..

 

BTW.. Got 17.Mai

 

Mr.P

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jeg interessert nå? JA...

 

Jeg er litt "fortvilet" over det utdaterte underholdningsanlegget (ICE) i min Range Rover L322 som er integrert med resten av bilen. Kaster jeg det ut mister jeg mye. Det er samme anlegget som sitter i Discovery 3 men med en hovedforskjell. I L322 foregår all betjening via touchskjermen. D3 har separat knappebetjening av ICE.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant.

 

Kunne man kvittet seg med anlegget og på en annen måte erstatte MOST bussen sin gateway. Er det veldig aktuelt.

Og samtidig beholde 4x4 skjermen.

 

Er ikke så inne på Arduino, men det virker som man har uendelig med muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvt å sniffer Canbus data for noen år siden, det var vanvittig vanskelig, uten dyrt utstyr, arduino har jeg ikke prøvt, men har flere Rasp pi liggende rundt omkring.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell lesning for de som har en grov skiftenøkkel som fineste instrument, for min del kunne dette like gjerne være en tråd med uredigert autokorrektur eller ufo-språk, sier meg null niks. Skremmende hvor mye man har å lære noen ganger, nesten så man kunne håpe på en liten solstorm, så hadde man fått en pause fra denne utviklingen en liten stund, men ære være dere som er smarte nok til dette, meget imponert! Har nå akkurat fått meg en sånn smart telefon og skal jobbe med den i noen uker sjøl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir meget spennende ja. I første omgang er det snakk om å kunne fjærne here navi skjærmen og erstatte denne med en touch skjært av litt mere høyere oppløsning.. men alikevell opprettholde 4x4info. Så spørsmålet er jo da... Hvor er det satnaven / 4x4 info får infoen om eas høyde og transfer kasse / gear kasse i fra.. all infoen som kommer opp i 4x4info er det vi ønsker å finne ut av. Jeg kan ikke se at skjærmen har tilknyttning til Canbussen i bilen.. bare en Private can mellom den og IHU, Min tanke er å koble seg til denne og se hva som fåregår. Men så er det å vite hva buss hastigheten er på. men aller først er det å få alle delene på plass. kode skriving og kunne faktisk se canbuss trafikken.

Når dette dukker opp og vi kan verifisere at det vi ser er faktisk canbus signaler og ikke noe mambo jambo interferens eller noe slikt kan man koble seg på denne private can og prøve seg frem.. Vi får se hva man får til..

 

Mr.P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir meget spennende ja. I første omgang er det snakk om å kunne fjærne here navi skjærmen og erstatte denne med en touch skjært av litt mere høyere oppløsning.. men alikevell opprettholde 4x4info. Så spørsmålet er jo da... Hvor er det satnaven / 4x4 info får infoen om eas høyde og transfer kasse / gear kasse i fra.. all infoen som kommer opp i 4x4info er det vi ønsker å finne ut av. Jeg kan ikke se at skjærmen har tilknyttning til Canbussen i bilen.. bare en Private can mellom den og IHU, Min tanke er å koble seg til denne og se hva som fåregår. Men så er det å vite hva buss hastigheten er på. men aller først er det å få alle delene på plass. kode skriving og kunne faktisk se canbuss trafikken.

Når dette dukker opp og vi kan verifisere at det vi ser er faktisk canbus signaler og ikke noe mambo jambo interferens eller noe slikt kan man koble seg på denne private can og prøve seg frem.. Vi får se hva man får til..

 

Mr.P

 

 

SAt NAv sender eget video signal til skjermen. det er det eneste nåværende sted, man kan linke seg inn, med f.eks GVIF og få opp ryggekamera etc, men det krever at den står i NAV modus.

 

Er 4x4 skjermen valgt. Får man ikke inn rygge kamera automatisk.

Så eg vil tro 4x4 infoen kommer fra et annet sted, og ikke på samme video kabel som Navien....

 

Bare tenker høyt her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen ting eg har tenkt over. Er at det burde være mulig å fjerne CD driv verket, og erstatte det med en MP3/ USB emulator sak.

 

Der man simulerer CD spilleren. En liten sak med kortleser der, så hadde mye vært gjort.

 

Vil tro det i Audio verdenen, i denne sammenheng. Er strandard signaler som styrer Cd spiller, Play/ stop.. neste sang etc.

 

Det finnes CD emulatorer til enkelte VAG/ BMW spillere...

 

HAdde man bare fått tak i koblings skjema til denne Denso saken. Ville mye vært gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres spennede ut.

For meg ser det det ut som det meste av ønsket informasjon ligger i instrumentclusteret, og da er utfordringen å finne hvilke registre som inneholder infoen, og addressere dem får å lese ut informasjonen.

Alternativ å lese det ut av de enkelte ECU'ene.

Men uten tilgang på kildekode, vil det nok være behov for detektivarbeide gjennom å sniffe det som går på CAN bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får bare støtte meg bak Ronny her og si det er imponerende hva noen kan og fantastisk dere synes det er spennende, jeg fikk jo god og grunnleggende hjelp av trådstarter med mine problemer for en stund siden, så han lærte meg vel å gå innen CanBus, blir vel aldri en sprinter men kjekt det jeg lærte.

Men dette dere hiver dere ut på bøyer jeg meg i støvet for, og håper dere får til noe vi andre kan kjøpe oss til lykke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt, og avvist, Raspberry Pi lenger opp her, jeg synes ikke det er helt uinteressant...

En RP kunne man sett på som kjernen i en helt ny enhet som kan få inndata lik det originalskjermen får, og presentere dette på en touchskjerm (her er f. eks. en skjerm spesielt myntet på RP) som er bedre/høyere oppløst enn originalskjermen.

Så kan man se for seg (og noe jeg har drømt om lenge) at man her også kan få opp diagnoseinfo og live data fra motor dersom man ønsker med hard core info enn bare vanntemperatur og omdreiningstall...

 

Jeg jobber med en gjeng Python-hoder (Python er et svært kraftig og fleksibelt, men likevel (relativt) enkelt programmeringsspråk - oppkalt av alle ting av Monty Python) som sikkert kunne fått til noe her, men dessverre har vi altfor mye å gjøre til at jeg ser på det som aktuelt. Selv har jeg dessverre tilnærmet null peiling på programmering uten at jeg har en viss formening om hva som lar seg gjøre...

 

Problemet her, som andre er inne på, er at der hvor vi i dataverdenen ser etter såkalte API-er eller andre tilgjengeliggjorte muligheter for å hente ut data fra systemer, så vil jeg tro at dataene i Canbus er relativt (og kanskje bokstavelig) kryptiske og dermed vanskelig å "tolke".

 

Arduino kan kanskje være en raskere vei til å få til "noe", men mulighetene med RP er mye, mye større - er ihvertfall min foreløpige mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et slikt Raspberry Pi-prosjekt:

http://i-carus.com/

Jeg ser de også henter OBDII-data, så kanskje det kan gjøre behovet for å koble seg på Canbus overflødig? Jeg er usikker på om info om Terrain Response-program og høydesensorer også kan plukkes opp via OBDII, i såfall burde det være relativt overkommelig å lage en litt enkel grafikk som gjenspeiler dette.

Akkurat dette prosjektet mangler DAB+-støtte, men slike komponenter finnes.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å avvise Raspberry Pi men jeg påpekte at det er stor forskjell på Arduino of RP.

Det ligger et MonkeyBoard DAB+ kort her hos meg. Brukes sammen med en liten PC som kjører Windows og Centrafuse. Har dog ikke kommet inn i bil enda. Er påtenkt P38.

Dette prosjektet som Parrafin drar i gang er nok ikke helt i de baner jeg tenker. For P38 er Centrafuse perfekt og enkelt da jeg ikke behøver å integrere noe med resten av bilen. For L322 er det vanskeligere da jeg må beholde 4x4 skjerm, kjørecomputer osv. i originalskjermen. Jeg har sett Centrafuse integrert i en Prius. Her brukte CF Priusens skjerm og det var lagt en ekstra berøringsfølsom "folie" oppå den originale skjermen og CF sitt skjermbilde ble vist via en videoinngang el.l. For nå er det nok en tilsvarende løsning jeg velger om jeg gjør noe med L322'en. Men det denne tråden handler om kan snu litt på det. Det blir spennende å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haah.. snakker om brødhue jeg er.. Det tok ikke mere en 15min så var svaret på hvor jeg kan finne infoen som 4x4info viser oppdaget.. Etter 3 Eposter med Patrick @ GAP, med veldig korte men difuse spørsmål, fikk jeg ikke direkte svar fra han, men heller mere indirekte svar.. Jeg fikk bare hint.. Men ja.. det er en canbus mellom dvd og skjærm.. men som han sa så er det ingen frukter å høste her.. Ser på Infotainment systemet, and all will be clear!

 

Så da var det jo bare å bla opp i wiring diagram, og jaggu hadde han rett gett.. All infoen blir sendt over Medium speed can -> IHU ->MOST -> Screen. Sånn er det å åpne "kjeften" før man har tenkt..

 

Så da er det pinne 3 og 11 i obd porten som man skal bruke. Så da blir det å sniffe på denne bussen og se hva man finner der.. Må nok også sniffe på HighSpeed can også for å kryss skjekke om man finner info fra moduler som sitter på denne også.

 

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en superbillig can bus analysator fra kina. Tror jeg ga et par hundringser for den bare.

Av Arduino er Due super på Can bus aktiviteter da den har mesteparten innebygget. Jeg bruker bare en ekstern bus tranceiver så er den igang. Den har 2 Can busser så man kan være man in the middle og om man vil. Det er litt vrient på de minder med litt lite cpu kraft og ekstern Can Phy.

Jeg driver med en liten Arduino og Microchip sin Can chip til elbilen for og få ut litt bedre statistikk fra batterier og lading, men ting tar tid når man gjerne vil gjøre hundre ting på en gang men klarer bare et par.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Spennende og morsomt prosjekt. Den som bare hadde tid.... Jeg er gammel elektronikkingeniør og programmerer - Jeg henger på og følger med!. :)

 

- Og så det høres ut som folk i denne tråden kan svare meg på spørsmål. Jeg henter en LR D3 til uka. Den har Premium audio med Harman Kardon, Men har ikke navskjerm. Akkurat den navigasjonen greier jeg meg godt uten - den ettermoterte Tomtom'en er bedre - men 4x4-infoen og det jeg ser av godt gjemte diagnoseverktøy, kunne jeg GODT tenkt meg å ha.

 

Så ser jeg at det på Ebay/Rimmerbros mfl. selges skjermer for en grei penge, og jeg har lurt på hva som gjør hva. Nå leser jeg en posting her oppe som sier at det ser ut som om den henter CAN-info fra CD/radio. Så om jeg finner skjerm, trenger jeg bare denne kabelen (+Power)?

 

Så kommer neste spørsmål da; Hvor ligger softwaren? - I skjermen? Hvordan oppdateres den? Fra CD'n?

 

Ellers kunne jeg tenkt meg å hive ut hele radioen/cd'n og bytte ut med up-to-date multimediaanlegg med USB/Bluetoothlyd/Smartphone/WiFi. Men da mister man kanskje noe funksjonalitet som ligger i audiokassa - Eller? Vet dere om det finnes det noen som integrerer godt?

 

Det mest geniale hadde jo vært å fått integrert ALT inn på en skjerm.

 

Når det gjelder CAN-data- begynner det ikke å bli en del slikt "ferdiglagd" - Synes jeg ser konfigurerbare CAN-display å få kjøpt overalt (Alibaba mm) for en grei penge?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

AndersO - Du må ta en titt å se om det ligger en konnektor der hvor satnav skjærmen skal sitte å se om du ser en konnektor liggende der. iallfall en 12pins konnektor hvis ikke mere.

du kan også se under drivers seat å se om du finner noen ledninger under der. best å titte fra baksetet og forrover.

 

Softwaren ligger i satnav skjærmen. denne blir oppdatert via DLC kontakta. Cd plata har bare Maps og navigasjons programvare oppdateringer.

Infoen i instrument panelet type klokke og slikt kommer fra radioen via Can H/L på highspeed bussen. I D3 brukes 29bit extended can beskjeder.

Slik jeg forstår det så er det en ID som indikerer om beskjeden er 11bit eller 29bit beskjed. og dette flagges med 0 eller 1. Mener å huske at det er enklere å lese ut data pakker på 11bit, da hele beskjeden kommer i en "pakke" mens på 29 bit så blir den delt opp i 2. så å finne eks rpm er litt mer vrient på 29 bit kontra 11 bit.

 

Jeg er ingen kløpper på programering eller mattematiske utregninger så jeg er en "amøbe" når det kommer til slikt. Men jeg har i alle fulle fall mange gode tanker og hvordan "front end" kan virke og se ut, mens andre er flinke på å få ting til å virke..

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...