Gå til innhold

D3: radiatorvifte starter ikke... Tips?


grenness

Anbefalte innlegg

Hva kjenner VBF til rundt radiatorvifta på en 2007 D3?

Jeg kommer rett fra et A/C-verksted som konstaterte at radiatorvifta ikke startet og at dette medførte "noe" (husker ikke nøyaktig hva) som igjen antakelig gjorde at A/C-trykket ble for høyt og at pakninger ryker.

Åkke som, hva vet man om radiatorvifta? Jeg antar da den er elektrisk drevet, er dette en del som ryker av og til, eller kan dette dreie seg om en løs kontakt et sted? Mye har vært gjort i motorrommet på bilen så det er slett ikke umulig at en kobling kan ha blitt utelatt da ting skulle settes sammen igjen... Hvor skal jeg eventuelt se etter noe slikt? Jeg har snake cam ;-)

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal forsøke å få sjekket i kveld.

 

Noen som vet om IID Tool har støtte for å styre vifta? Jeg blir fortalt at Autologic og andre dyrere, proffere diagnosesystemer kan kjøre vifta manuelt. Kan ikke huske å ha sett noe om dette i menysystemet til min IID Tool...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville startet til høyre for vifta sett forfra. Der er en kontakt i overgangen for plastdekslet mot turbo. Du ser ledningen gå fra vifta.

 

Har fått noen illustrasjoner fra 4Land-Tomek å gå etter:

Zrzut ekranu 2016-05-11 o 15.53.33.png

Zrzut ekranu 2016-05-11 o 15.52.27.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror den sitter så løst, Hvis jeg husker riktig, er den "tredd" ned i et spor i det store plastikkdekslet. Kontakten kan deles akkurat der når vifta tas f.eks ved bytte av reg.reim.

Det var det forslaget jeg hadde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve radiator vifta på en d3 er mekaninsk,og har en slags viskose/temp styrt slurefunksjon som på mange andre biler. Merker dette når man starter kald motor,og slure funksjonen ikke helt er i drift,og vifta ruser seg unødvendig opp ved første igangkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra verkstedmanual:

For additional airflow through the radiator matrix, particularly when the vehicle is stationary, there is an engine driven

electro-viscous fan unit fitted to the rear of the radiator. The fan is used for engine cooling and for Air Conditioning (A/C)

system cooling. This unit functions as a normal viscous fan, but with electronic control over the level engagement of the

clutch. The Engine Control Module (ECM), which determines the required fan speed, controls the level of clutch

engagement. The ECM determines engagement based on the coolant, charge air, ambient and transmission oil

temperatures and the A/C pressure. The fan is mounted using a left hand thread.

The viscous fan unit is electronically controlled by the ECM to optimise fan speed for all operating conditions.

 

NOTE :

If the electrical connections to the viscous fan are disconnected the fan will 'idle' and overheating may result. The

ECM stores the appropriate fault codes in this case.

 

Det vil altså si at hvis dette A/C verkstedet "kan" Discovery 3 og har målt for høyt trykk i A/C krets så kan de ha rett. Vil uansett sjekket med feilkoder og ikke minst visuelt ett å ha stoppet med varm bil og latt den gå på tomgang. Øker vifteluft da så er alt i orden.

Endret av Peres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil altså si at hvis dette A/C verkstedet "kan" Discovery 3 og har målt for høyt trykk i A/C krets så kan de ha rett. Vil uansett sjekket med feilkoder og ikke minst visuelt ett å ha stoppet med varm bil og latt den gå på tomgang. Øker vifteluft da så er alt i orden.

 

Jeg tror de har rett i teorien, men det er ikke viscous fan det er noe galt med i mitt tilfelle, kan jeg konstatere.

Det viste seg at min gode gamle IID Tool hadde live values for viscous fan RPM og en kjøretur i Sport-modus og varmeapparatet avslått for å provosere fram max temp i motoren (er jo gøy å dra på litt og høre turboen spinne) så kunne jeg konstatere at fra stillestående bil samt i normal hastighet så gikk vifta på rundt 300-500 RPM men i motbakkene opp mot Øvrevoll med pedalen innemellom plantet i gulvet (bare på korte strekker, og fra krabbefart!) så kunne jeg se RPM gå opp i rundt 1300 RPM da tempnåla også nærmet seg midtstilling.

 

Jeg er likevel ikke keen på å starte opp A/C nå og risikere ny lekkasje og ny fylling til 2.000,- så jeg tar en tur innom Svendsen eksos igjen en dag og ber om en second opinion.

 

Holder dere oppdatert!

 

Og forresten, eneste feilmelding fra IID Tool er P0578-1C(28) som vel angår cruise control og ikke bør være relevant her.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...