Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Beholdt glass-sikringene og original sikringsboks. Moddet plasten litt, slik at standard lengde sikringer sitter godt.

 

Det elektriske anlegget er i henhold til skjema og det er ingen irr i sikte. Tidligere eiere har brukt strømtyver her og der for å hente strøm.

 

I dag har jeg fått testa at elektrisk vifte på radiator går, og at kupevifta også virker. Til og med lys i dashbordet.

 

Her kommer bilde fra fjelltur i dag:

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å pusse ned dørene. Pussing og lakk er koselig arbeid, synes jeg. Resultatet er så konkret og proposjonalt med innsats.

 

Fant enda et lite rusthull i karrosseri (stolpen døra hengsles til). Kommer til å pirke der det pirkes kan etter rust og sette vekk utbedring av dette til proffs.

 

Vil jeg finne rust under pakninga på frontruta, tror dere? Pakninga er sliten og bør byttes på sikt.

 

Prøvde å få liv i tankmåleren i dag, med det resultat at festepunkt for jording brakk rett av på tankmåleren. Måleren har virket sporadisk, så teorien var ustabil jording/dårlig kontakt. Ergerlig. Får skifte hele sulamitten.

 

Jau jau. Kjenner at jeg skal ta en pause og gjøre litt andre ting. :)

 

SI

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og sliper ned stål-tersklene.

Bruker vinkelsliper med 40-korning sandpapir og fjerner gamle lag med lakk, rust og annen drit. Forsøker med grå emaljelakk og ser hvordan det blir.

 

Prøvde hengeren på bilen. Feil på lysene på bil og henger ble resultatet. Koblet fra hengeren og har fortsatt nødblink ved bruk av blinklys til høyre eller venstre. Vet ikke hva som er galt. Tips?

 

Uansett, dere har ikke hilset på mora mi. Hun var med på prøvetur i dag, og inntok klassisk positur ved påstigning:

IMG_20160805_181136.jpg

 

SI

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig bilde, Svein? Det må jeg vise til fruen i huset. Hun ble forøvrig veldig glad da jeg fikk stigtrinn på Defenderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig krakk. Mulig at bilen er hevet. Vet ikke. Hva er avstanden fra nav senter til skjermkant på en standard 110?

 

Gamlemor hører dårlig, men til tross for dette syntes hun ikke at den var særlig comfy. Forstår det bare ikke, jeg. :)

 

I dag kom 10l MTF 94. Nok til tre oljeskift på hovedkassa. B)

 

Blinklysrelee koster 90+mva og gløderele 500+mva. Bestilt begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte bilen i en helling og byttet tankmåler. Hellinga benyttes fordi det er en del diesel på den.

 

Gammel måler ute:

IMG_20160812_213511.jpg

 

Ny tankmåler på plass:

 

IMG_20160812_215939.jpg

 

To «utfordringer»:

1. Trenger en stump slange

2. Jeg har introdusert luft. Hvordan er det best å lufte dette? Lufte på filteret?

 

Spesielt jordinga er utsatt for rust. Hva beskytter best uten å ødelegge kontakt?

 

Svein Ivar

 

Edit: måleren er testet og nåla sklir opp til riktig nivå, som i en god drøm

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt tankmåler fullført.

IMG_20160813_194851.jpg

 

Lite løft på sjåførplass:

IMG_20160813_213324.jpg

 

Dette bør byttes:

IMG_20160813_213330.jpg

 

Har lyst til å ta ut dashen av to grunner: bytte til en penere og for å få rydda ferdig i ledningsnettet. Glødereleet skal vel bla annet kobles opp mot tenningslås, også.

 

Det er så kos at jeg nesten dauer.

 

SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet jobben med å justere ventiler i dag. Demonterer glødeplugger for å slippe kompresjonsmotstand i motoren.

 

Glødepluggene ser sånn ut:

IMG_20160816_203017.jpg

 

Den ene henger ikke godt sammen. Ikke umulig at bilen bare har glødet på tre. Tror jaggu jeg bestiller nye glødeplugger, først som sist.

 

Motoren tikker litt, så det blir fint å få tatt ventilene nå. 0.25mm klaring, er det som sies på internetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventiler justert. «Rule of nine» brukt. De fleste ventilene hadde for stor klaring.

 

Ganske kult å høre motoren slippe luft ut fra luftehullene. Glødeplugg-hullene, altså.

 

Venter på nye glødeplugger og blinklys-rele fra vestfold.

 

Snart kan jeg bruke den litt mer med god samvittighet. Det blir B).

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...