Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Dieselpumpe kom på trammen i går, de siste bitene til registerreimbyttet (kiler, reimhjul til veiv, pulley på veiv) har passert Gardermoen med DHL. Pakken forflytter seg i Express-fart. 

 

Siden jeg allerede har gått for blå silikon på turbo-intercooler-slanger, så måtte det bli blå silikon på kjøleslangene også. 

 

Håper dette eventyret ender bra. Ellers har jeg jaggu kastet bort en god del kroner! *krysser fingrene*

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xAk15qAVD1420axBSrPS0zl-i3vtUxPB63x7CBXX'

 

Reimhjulet drar litt i framtuppen på kilen. Registerreim-drevet sitter mot 1,5 kile, så ingen fare for at det sliter seg. Det er vel glippen til venstre for kilen Lafterolf mener bør sveises. Nå har jeg gått litt bort fra planen om å ha andre til å bytte regreim, så jeg har ikke sveiseapparat eller kunnskaper til å betjene et. Skal jeg bare montere ny kile og montere på nytt, eller finnes det andre triks som ikke involverer sveising?

 

 

DFzw_Phz3bIbdhBMvE2d245OSa2CPEALIXZygFOH

Sånn ser det gamle kilen i forkant. I bakkant er det ikke forsyvning. 

 

 

0YrdVywE1rnTJuAXfwvgiBiuY5q6YCZMHKRN7XYl

Er dette normal slitasje på ei regreim? Ser ut som at den har ridd en kant.... Jeg får være våken når jeg monterer ny og se etter unormaliteter. Monterer ny strammer og løpehjul for reima. Prøver å dreie motoren en del ganger etter montering for å få et inntrykk av hvordan den legger seg.

 

 

MHyLZieTVYwV9mHfl0LLSzBFVsDkLpS-i_HTV8Zy

Byttepumpa til høyre. 

 

 

z7R1GCIYmRT9JWzNcyrs_d4e2DKypxH7-Fu7jDMj

 

I kampens hete-bilde. "Ny" dieselpumpe montert - det gikk veldig greit. DHL burde stå på døra med de delene jeg mangler til regreima i dag eller i morgen. 

 

Er det forresten noen som vet om tetningsringen på dekselet har samme delenummer som den som sitter lenger inn. De ser veeeeeldig like ut, men jeg er usikker på om jeg bør prøve meg på dekselpakninga. Den ser hel ut, og litt klønete å montere.

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, @le skrev:

Det er ikke HELT det samme å lese dette når bildene ikke fungerer på forumet for tiden... :(

Ser du ikke bildene i den forrige posten min? De synes på skjermen min når jeg tok copy and paste rett inn i innlegget (ikke som vedlegg.) Synes det virker som at den gamle registerrem-strammeren (det er vel den som styrer reima dybdemessig) må ha ligget litt for nære motoren. Ser på bildene før demontering at reima lå litt for nært motoren, 2-3 millimeter innenfor kanten på de øvrige hjulene. Kommer til å bruke falkeblikket når dette monteres - har aldri sett at det skal være behov for å space ut strammeren for å få riktig dybde på reima?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tåles ingen slitasje på kilsporet i veiva. Der må det bære klin kompakt. 

 

Prøv å send bilder på mms til meg så kan jeg forsøke å legge inn bildene fra android telefon.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status på motorbyttet: Motor starter og har fått gå noen sekunder uten kjøling.

 

Problemstillinger:

  • Har ikke koblet kjøling - nedre radiatorslange til Defender 200TDI passer ikke rett på. Ser ut til at munningen på vannpumpa peker 90 grader feil. Får prøve å bestille radiatorslange til Disco, men er redd avstandene blir feil...
  • Kjøleslanger til varmeapparat gjenstår å koble - kommer nært uoriginalt rele-opplegg (for gløding) på torpedoen. 
  • Litt køl med filterhuset jeg kjøpte nytt. Jeg trenger 8mm banjoer å skru her. De gamle koblingene fra 19J funker ikke.
  • Oppsett på turbo-intercooler ikke gjort - har både rør og silikon-ender - men det er ikke opplagt hvordan jeg kommer i mål.
  • Oppsett av dynamo/servopumpe - og skaffe riktige reimer når det er gjort. 

Det var deilig å få motoren inn i bilen igjen og at den starter så lett - men jeg skal innrømme at det hadde vært deilig om alt kunne gått rett på uten mer køl nå. Men var forsåvidt forberedet på dette =)

 

Edit: Jfr. 1. punkt:Bestilte nedre radiatorslange til disco 1 fra vestfold ships. Denne skal være for kort, men jeg har en Defa-slangevarmer jeg tenker å forlenge innpå-da øker lengden fram til radiator.

Jfr. pkt 3. punkt: Hører med eik-maskin om de har banjo-koblinger.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...