Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

20 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Takk for trøst ;-)

Var ikke ment som trøst:P forkammerene dine må byttes ut ifra toleranse som står i boka, der står det lengde på sprekkene hva de maximalt kan være. Det har ikke noe med din problemstilling å gjøre men kan gi røyk, har jeg lest....

 

Enig med lafterolf ang slitekant. 

 

Ta ut ventiler og sjekk om det er sprekker i sete. Det har jeg hatt på noen 2,25 iallefall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lafterolf skrev:

Om testen går ut på at diesel renner ned tror jeg ikke den blir pålitelig. Kjenn på slitekant i sylinderen.

 

For å få kompresjon skal det være oljefilm i sylinderveggen. Uten olje blir det lite kompresjon. 

 

Å bytte stempelringer og lager er faktisk en helt overkommelig jobb når motoren er ute.

 

Fikk du vasket av stemplene og sett etter sprekker?

 

En 200 eller 300tdi er en veldig mye bedre motor om du skal bruke bilen mye. Mindre forbruk og bedre trekkraft.

 

Synes ikke denne motoren har vært drøy på forbruk, men det har vært lite kraft. 

 

Skal sjekke stempler og gjøre rein sylinderveggene før klumpen avskrives. 

 

Ny topp er ikke full krise tatt i betraktning hvor mye nytt som henger på motoren.

 

Synes dette er spennende og takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Disse sprekkene jeg ser på toppen er hovedsaklig i "hot spots" (forkammer på norsk???). De kan byttes ut har jeg skjønt nå... Er det farbar vei å bytte de for folk med kompetanse, tro?

Jeg har byttet noen i en topp, ikke alle men et par.

La de i fryseren og varma toppen med propan propanbrenner og smatt de i. Mener det gikk greit. De bør da smettes i og burde plane over toppen etter det for å få den jevn. Det koster for 5 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Jeg sliter litt med å henge med.. Men gjorde du noen sylinderlekkasjetest eller komptest som indikerte problemer før du plukket av toppen? 

På videoen ovenfor syntes jeg den gikk relativt pent :)

Går meget pent- men den puster vel mye kompresjon... Nå begynner jeg å helle mot at toppakninga er synderen. Denne veien blir veldig til mens jeg går, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Går meget pent- men den puster vel mye kompresjon... Nå begynner jeg å helle mot at toppakninga er synderen. Denne veien blir veldig til mens jeg går, kjenner jeg.

 

Trykk i olja eller komp i luftfilterhuset da? Nesten lettest å sjekke om det er topp eller bunn på forhånd... 

Men ettersom toppen er alt av nå ville brukt bare litt lenger tid på å ta ut stemplene og sjekket sylinderslitasjen + stempelslitasjen med det samme :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusta både ut fra peilepinne og tykk slange som kommer opp bak på motoren og kobles på oljepåfyllingslokket. Full fest oppi topplokket også, uten at jeg lokaliserte det nærmere. Burde kanskje tatt av lokket mens motoren gikk for å bli klokere. Det kom liksom litt alle veier... Var forberedt på å finne noe mer definitivt galt. 

 

Ut med sylinderne er litt djupt vann, kjenner jeg. Men det er det som gjør det litt gøy også.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite/ingen slitekant i sylinderveggene. Har ikke sjekket om de er ovale lenger ned. 

 

Og hvordan ser så stemplene ut:

 

Blir bottom end adventures på oss, ser det ut til. Spissen på v-en er vel en innlagt designsvakhet fra LRs side - sprekk i alle fire. Er det rart hun var trekkfull og daff?

IMG_20210321_185240.jpg

IMG_20210321_185249.jpg

IMG_20210321_185256.jpg

IMG_20210321_185354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Mulig bildene lyver, ser ikke honespor?

Godt spørsmål. Litt usikker på om jeg bør flytte resten av motoren ut av bilen og ta hele runden (clutch, tetting bak osv), hvis det blir denne motoren videre. 

 

En 200tdi i god stand som ikke koster skjorta er nok beste investering, all den tid toppen er litt sliten i tillegg til stemplene.

 

Får stoppe opp og tenke litt nå. Jeg har såpass lite peil at alle innspill mottas med takk. Blir ikke stressa av dette-det lå i kortene da jeg kjøpte bilen tilbake.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Skal du bytte girboks da? 

For motorbytte påvirker ikke girkassetunellen.

Motorbytte er helt overkommelig. Noe jobb med eksosrøret må påregnes. Du må bytte hele anlegget også, for å få stor nok eksosrør.

Ikke bytte girboks. Har kort r380 i min nå.

2 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Ikke bytte girboks. Har kort r380 i min nå. Da er det vel mer overkommelig =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken girboks du har vil motoren passe rett på.

 

Men noe merarbeid er det alltid å bytte motor. Du vil trenge radiator og ladeluftkjøler med slanger. 

 

Du må også være litt kreativ med eksosen fra turbo siden du har kort girboks. 

 

Motoren i finnlenken lenger opp har elektronisk styrt dieselpumpe ser det ut til, litt uklare bilder, men ta høyde for det. Da må dieselpumpen byttes til en mekanisk styrt pumpe. 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, mener å kjenne at sylinder 1 (har målt bare den) er oval. Målte ved å legge to trepinner på tvers i sylinderen, presse ut mot sylinderveggene, og låse lengden ved å klemme pinnene sammen. Først i motorens lengderetning (veiva roterer på tvers og evt. ovalitet vil dermed også gå på tvers.) Låste de to pinnene i overlappen, og vred de to pinnene 90 grader. Da buttet den ikke i sylinderveggen, og det var litt plass til gode. Vred tilbake for å sjekke at lengden ikke hadde endret seg, men i den retningen var det tight. 

 

Hvis det blir snakk om å borre opp denne blokka for å gi den nytt liv, så tror jeg nok at det utgår.

 

Hvis disse konklusjonene holder vann (ift. ovalitet) så venter jeg inn en 200tdi. Dukker det ikke opp noen, så blir Tesla-motor. :-P Eller bilen parkeres på tunet uten motor - og går inn i bygningsmassen som anneks. :-p :-p

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...