Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Kjørte bilen på verksted nå. De gjør en vurdering av motoren. Jeg synes den presterer helt ok.

 

Det ryker ikke av bilen når motoren er varm. Blir fint å finne ut av tilstanden på'n.

 

(X-trailen fremviste startende rust i bakre hjulbue ved vask i dag. Tar vel ikke lange tida før den ser ut som lyktebrønnen til 1987.)

 

God kveld og god helg. Nå skal jeg ha litt bilfri i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan alt skje, Åge. Hvordan går det med din?

 

Din heter Oneton - min heter Oneten (den har ikke fått noe annet skikkelig navn enda.). Fremdeles søsken!

 

Hei der, det går nok litt trått her. Oneton er primet, og skal ut av garasjen slik at både bil og garasje kan bli kvitt pussestøv før lakkering. Følger din tråd for å hente inspirasjon !

 

Tanken er å få ett par timer på verkstedet før endelig eu godkjenning, slik at jeg får greie på hva jeg må konsentrere meg om - etter lakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier :) Mye som må på plass før EU?

 

Lafterolf og Co har sådd tanken på 300 tdi, og hvis det som står i 87 er utslitt, blir det å bytte motor og girkasser i en smell. 300tdi (motor + gir) i særdeles god tilstand kan være av interesse. Hva vil det koste, sånn ca?

 

Bilen vil nok også få en hellakkering etter hvert. Den beholder hvitfargen, men jeg er sugen på tidsriktige klistremerker på sidene, nye cappings på bakhjørnene (gjerne galva) og aluplater bakskjermer fjernes. Sky is the limit.

 

Kjenner på savnet mens verkstedet gjør sveis og vurdering av motor, evt skifter regreim osv.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av bak x-member (også kalt støtfanger *knis*):

 

Verkstedet mottok bilen urørt av meg og har demontert dieseltank, kappet av gammel ihjelrusta bakpart, forsterket ørlitegrann foran kuttet og sveist på ny del (som jeg hadde kjøpt på forhånd), opp med dieseltank. Regner med at ledninger er koblet og at bilen er som jeg leverte den inn, men det er ubekreftet.

 

Jobb: 10 timer.

Pris: 8 500 (usikker på om det er med eller uten moms.)

 

De er allerede i gang med regreim-skiftet. :) De har fått sim-ring veiv, ny vannpumpe, ny strammer og ny orig. reim sammen med bilen.

 

:)

 

Har tenkt litt på finish: Cappings bak er generelt slitne. Kommer til å slipe av svart maling og male med grå hammerite. Det blir kult. Samme med rock-sliders og muligens også støtfanger foran. Dørkplatene på bakparten av bilen skal av, uansett om det er bølgete det som er under (Det lille jeg har gløtta under har ikke avslørt omfattende skader.)

 

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger de så lite av godstoffet at det harskner? Men-gjør ikke noe-virker for det. Et par av gamlingene på det lokale trandamperiet brukte før tran ble omega-3, ISO og HMS og alt slags tull rå tran rett fra tanken både til å spyle under Mercedesene og på tanken. Luktet litt stramt av de bilene:-)

 

Biltema vare nr 362452

 

Fersk linolje lukter tørt korn eller høy:-)

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode historier på lager, Guttorm. Veldig fornøyelig, keep 'em coming.

 

Ledninga til vanntemp-sensor på motoren på bilen min henger bare å dingler. Kan koblinga av dette være relatert til elektrisk kjølevifte på radiator, eller har den en egen sensor for start/stopp?

 

Jeg skulle veldig gjerne hatt kontroll på kjøleveske-tempen under kjøring. Er det komplisert å koble dette?

Jeg har altså ledningsstumpen som henger på motor og instrument som jeg antar fungerer når det kobles. Hva trengs mellom der?

 

(Jeg har lur-tittet bak speedoen, og det var ledninger tilkoblet instrumentet, men forbindelsen er nok kuttet et annet sted...)

 

For øvrig: Bilen står nå til etterkontroll - PKK.

 

mvh Svein Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!!

Feires med en kjøretur såklart! Med innlagt stopp for is og brus!

 

Linolje kan fint drikkes; det er til og med sunt og inneholder Omega-3 fettsyrer. Om en kjøper billige omega-tilskudd er det rett og slett linolje som er i kapslene. Nå blir det OT så det holder; men oppdrettsfisk inneholder mindre og mindre omega-6 og mer og mer omega-3 nettopp fordi de fores med planteprodukter, bla linolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har revet ut en kilometer med overflødige ledninger fra bilen i dag. Jalla-dashen er herved fjernet.

 

Det har vært koblet stereo i bilen. Litt usikker på om slik luksus er nødvendig. Det blir såååå mye ledninger

 

Etter fjerningen av mye ledninger er det noen løse tråder. Rele til glødepluggene sitter på torpedoen i motorrommet. Hvorfor den provisoriske trykk-knappen for gløding er der, vet jeg ikke. Dashen har choke-lys men ikke gløde-indikator. Mulig en tidligere eier har unngått å tukle med tenningslåsen og laget en rask løsning? Får leke med releet og se om det fungerer (timer/delay).

 

Den 1 km med ledning jeg fjernet inkluderte jording til glødesystemet, så da vet jeg hvorfor den ikke gløder akkurat nå.

 

Peace out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...