sveinikr@hotmail.com Skrevet 7. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2019 14 minutter siden, Jetinge skrev: Spennende tråd og kjempeflott jobb på bilen - dette står det respekt av ! Takk for det. Kyndige ville jobbet veldig mye kjappere og fått det mye billigere, men jeg prøver å kose meg med alle aspekter av denne bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jetinge Skrevet 7. mars 2019 Del Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, sveinikr@hotmail.com skrev: Takk for det. Kyndige ville jobbet veldig mye kjappere og fått det mye billigere, men jeg prøver å kose meg med alle aspekter av denne bilen Du gjør det jo fordi det er moro - og ikke fordi du må ? Virkelig et lækkert stykke arbeide ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 9. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2019 Sånne stickers hadde passa bra Må vel bytte ut V8 med Diesel Power :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 9. mars 2019 Del Skrevet 9. mars 2019 Liker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 (endret) Har begynt å rydde i litt elektrisk. Egentlig motivert av ledninga fram til alternatoren. Alternator og starter sitter på samme side av motoren, men av en eller annen grunn er ledningene dratt rundt hele motoren og tett på den også. Synes det er en pussig kabelrute (mye unødvendig varme og vibrasjoner) og har lyst til å ta korteste vei, med ledningene litt unna motoren. Det er vel lov å forbedre? I batterikassa er det fire ledninger rett på + uten sikring eller mye beskyttelse ut mot motorrom. Dette er en risikosport/waiting game Rydder i trekkene og trer på beskyttelse som et minimum. Jeg har kjøpt en 250A hovedstrømbryter. Tenker å montere den i forkant av setekassa på førerplass. Har lest at det ikke er vanlig med sikring på hovedstrømkabel, er det riktig? Må vel ha 250A mot starteren(?), men jeg er usikker på om det er nødvendig. Takker for innspill hvis noen har erfaring med brannsikring av bil Update1: God ide no1: strømfordelingsblokk med sikringer? Endret 10. mars 2019 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 10. mars 2019 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg ville brukt noe litt mere solid for å feste batteri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 10. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2019 5 minutter siden, vegarj skrev: Jeg ville brukt noe litt mere solid for å feste batteri Ja, det er ikke min patent! Takk for innspillet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Hovedstrømmen ruter er lurt En strømfordelingsblokk med sikringer er også lurt Fest batteriet ORDENTLIG. 20+ kg x 80 kmt = div tonn. Legg front av batteriet mot veggen. Siden er også en fordel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 11. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2019 2 timer siden, gautes skrev: Hovedstrømmen ruter er lurt En strømfordelingsblokk med sikringer er også lurt Fest batteriet ORDENTLIG. 20+ kg x 80 kmt = div tonn. Legg front av batteriet mot veggen. Siden er også en fordel. Herlig. Forslag til god strømfordelingsblokk? Det er fristende å sette den på torpedoveggen, men det er litt crowded house der fra før. Tidligere eier har lagt glødinga via relée (smart) og så er det litt ekstra el-opplegg for den elektriske vifta på radiatoren. Jeg skal se om jeg finner et originalt feste til batteri, evt. få lagd noe mye mer solid. Greit å få gjort denne ryddejobben, altså. La forslagene strømme på. Produkttips er gull verdt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Søk på eBay. Jeg fant en der. Når jeg slipper ut kan jeg sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Kjøpte også et par varianter på ebay som jeg la opp under cubbyen. Jeg la opp så den får strøm fra batteri via et rele som styres av tenninga. Ble ryddig. blant annet denne. fuse box Ville kjøpt en av de som også har minusskinne som denne har. finnes i flere størrelser opp til 12 sikringer Endret 11. mars 2019 av Jasswass link Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 Biltema har en tilsvarende på båtavd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 2 timer siden, lafterolf skrev: Biltema har en tilsvarende på båtavd. Jaggu. Sånn har jeg letet etter. Sist jeg letet fant jeg bare den i bilavdelingen hvor det ikke er felles + Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 11. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) 9 timer siden, Jasswass skrev: blant annet denne. fuse box Ville kjøpt en av de som også har minusskinne som denne har. finnes i flere størrelser opp til 12 sikringer Strømforbrukerne i min bil har tydeligvis jording andre steder. Har jeg da bruk minusskinnene? Dette kan jeg lite om... Tenker å lokalisere en sånn boks med input fra starters + og så nært "forbrukerne" som mulig. Kortest mulig usikrede strekk. Endret 11. mars 2019 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 11. mars 2019 Del Skrevet 11. mars 2019 (endret) Kan ofte bli mye klattiklatt med jordinger, særlig i bil med aluplater etc. Løs minusskinne på strategiske steder kan også funke bra. Ikke alltid det er bruk for det i nærheten av sikringsboksen. Jeg har ymse koblet til i nærheten av boksen inni kupeen og da er en rekke med minuskoblinger samme sted ryddig. Endret 11. mars 2019 av Jasswass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 14. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2019 (endret) Noen som har sett maken? Huttemætu. Endret 14. mars 2019 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 6 timer siden, sveinikr@hotmail.com skrev: Noen som har sett maken? Huttemætu. Kortslutning? Hva har skjedd? Ledningene ser tykke ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) Hva har kabelen gått til? Spørsmålet har flere svar. For mye strøm lite kvadrat gjennom gir varme. Kabel med tæring innvendig , korroderte kabelsko , løse kontakter , osv. har fort for lite kvadrat å lede strøm nok gjennom. Jeg har også sikringsboksen du har linket til. Når det er så mange jordingspunkter er den beregnet på bruk i utstyr som ikke leder strøm i godset. Tre,plast,glassfiber,osv. Har ikke montert dem ennå men det blir nok en i motorrommet og en i batterikassa når jeg får ånden over meg. Flott med rød diode som varsler gåen sikring . PS Bruk mye tykkere innkabler enn avbildet hvis du ikke skal bruke bare en kurs av gangen. Endret 15. mars 2019 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. mars 2019 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2019 4 timer siden, Tuscan skrev: Kortslutning? Hva har skjedd? Ledningene ser tykke ut. Nei. Er mange små ledninger som er loddet inn på to tykke som har stått med konstant +. Her tenker jeg å hekte på strømfordeler med sikringer (6 uttak)- med en tykk +ledning fra hovedstrømbryter. Trer på beskyttelsesstrømpe på føringen ut til framskjermen. Har ikke vært varmgang i gammel løsning, Kablene har vært skjøtet, to tynne i stedet for ordentlig dimensjonering i en kabel og ingen beskyttelse mot gniss fra batteri til framskjerm... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Noen har tatt hva de hadde for hånden og mekket strøm. Mulig en god ide først men utførelse står til stryk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 (endret) En ting jeg har lært med Land Rover og andre gamle biler gjennom mange år er at strømmen går fra pluss pol og helt tilbake til minus pol. Med gode strømledninger og kontakter så er bare 50% av jobben gjort. Jording er like viktig. Derfor er fokus på god jording med hjelp av ekstra jordingskabler mellom vitale deler også avgjørende. Mellom motor - ramme - innerskjermer - karosseri - osv - helt tilbake til minus polen. Korrosjon, tetningsmasser, mix av aluminum og stål, Lucas, lykter, brytere osv osv gir over år dårligere forbindelser og svakere strøm. Endret 15. mars 2019 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Så enig så enig. Vedlikehold av ledningsnett og desslike er viktig. Og skal vi pirke så går stømmen fra - til +. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 12 minutter siden, gautes skrev: Så enig så enig. Vedlikehold av ledningsnett og desslike er viktig. Og skal vi pirke så går stømmen fra - til +. Aah, det er derfor min gamle Austin 1100 hadde (+) pluss til jord ... ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 Kjendis i 4WD. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. mars 2019 Del Skrevet 15. mars 2019 2 timer siden, Tuscan skrev: Aah, det er derfor min gamle Austin 1100 hadde (+) pluss til jord ... ! Mange eldre biler hadde + til jord. Spesielt engelske. Hvorfor vet jeg ikke. Kan dette ha bidratt til at de rusta mer enn andre med - til jord ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.