Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
sveinikr@hotmail.com

1987 110 2.5 diesel turbo

Recommended Posts

Jeg gjorde en sjekk sist jeg hadde av mellomakslingene. Det er litt slakke både her og der. Hvor det er verst vet jeg ikke, men en transfer som har vært med i 500k fortjener avløsning.

Hovedkassa har jeg ingen gode ideer for å få sjekke slakke på, men den girer fint (litt trang i andre når den er kald) og ingen ulyd. Denne kassa er byttet en gang i tiden, og har et Ascroft-nummer innpreget. Ashcroft kunne ikke supplere med opplysninger om den, men den er en 50A-prefix, altså en veldig tidlig R380. Tydeligvis en kort variant, siden den passer sammen med 19J-motoren min som sitter innunder torpedoveggen.

Diffene bør vel vanligvis ikke ha slakk (jeg har bare konstatert at det er slakke mellom mellomakslinger og hjul, og vet ikke hvor problemet ligger.) Jeg er ikke kjent med at bilen har byttet differ, så da...

Tenkte at et bytte til vesentlig nyere girkasser ville være et godt utgangspunkt for å fornye drivlinja på bilen. Vil tro at det meste bør skiftes, men vet altså ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

R380 er aldri levert i kort utgave, kun de som ble ombygd fra Ashcroft. Har ingen tro på at den har slark.

Trang i andregir er typisk for de som går med Dectron automolje. Bytt til mtf94. Litt under 3 liter trenger du.

Har du ikke sjekket medbringere og stikkaksler må du starte der. Det er veldig fort gjort.

Salisbury bakaksel har slark selv når de er nye. 

Mulig fordelingskassen kan ha slitasje. Har du spon i oljen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kjappeste du kan gjøre er å jekke opp et hjul,vippe av gummihetta på medbringeren og se etter bevegelse mellom medbringer og stikkaksling. Er veldig tydelig om du har noe. Har skal det være helt tight. Sjekk alle fire hjulene. Har du slakke foran vil det også være slakke i drivleddene foran. Det vil også være samme slitasje i andre enden av stikkakslingen. Ganske små slakke vil bli mye til slutt.. Bytt alt sammen. (Britpart medbringere duger ikke her...) 

Har du alufelger må du først av med hjulene... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå