Jump to content
LRforum
sveinikr@hotmail.com

1987 110 2.5 diesel turbo

Recommended Posts

Steike. Skjønner at du ble glad i den etter sånne episoder! Du må få møte bilen igjen.

Du må ha gjort en god jobb. Jeg tør påstå at det ikke finnes (åpenbare) synlige tegn etter skaden eller utbedringene dine i dag! Var det etter dette at bilen fikk elektrisk kjølevifte på radiatoren?

Ha en fin kveld :)

Kanskje Spoon vet noe om det.

Originalt skal det sitte en mekanisk vifte (drevet fra samme punkt som vannpumpa) med en svær kappe fram mot radiator.

Jeg liker dagens løsning, for den gjør motorrommet særdeles romslig og fronten av motoren svært tilgjengelig. :-)

Hei Svein Ivar!

Så var det dette med girkassehavarien!

Bilen var utstyrt med en LT77 girboks og reduksjonskasse etter denne. Havarier var kjent gjennom mange år grunnet dårlig smørring av utgående hovedtannhjul.

Jeg var på vei fra Oslo til Femund da fremdriften forsvant langs E 6 sør for Kolomoen. Skjønte nok så fort årsaken og ringte, 1995-6, mobiltelefon var ikke allemanseie, veihjelp. De kunne kjøre meg til nærmeste merkeverksted på Hamar!

Dette var ikke en løsning som jeg kunne forenes med, med tanke på kostnadene!

Fikk av ukjent grunn kontakt med innehaveren av Drevsjø Camping, vår nærmeste samarbeidspartner og konkurrent. Dama i heimen var sørover og tilbød meg å taue meg hjem til Femundtunet!

Hun plukket meg opp ved Kolomoen og jeg måtte fint finne meg i å se på bakenden av en diger Subburban de neste 220 km!

Bilen kom hjem, deler ble bestilt fra NL og GB. LT 77 ble byttet ut med R380 og ny drev i reduksjonskassa. Alt ble montert av undertegnede på gårdsplassen og bilen rullet som aldri før i tiden etter!

Sånn var den historie!

Hilsen, Joost:-)

Så var nye kryss på framre mellomaksel montert og testkjørt. Ikke all verdens forbedring, men tilfredsstillende uansett.

Dukker vel opp ny skumgummi og trekk til framsetene. Smurte opp justeringene på sjåførsetet som mental prepp.