Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Akkurat nå, sveinikr@hotmail.com skrev:

Takk for det. Kyndige ville jobbet veldig mye kjappere og fått det mye billigere, men jeg prøver å kose meg med alle aspekter av denne bilen :)

 

:) Du gjør det jo fordi det er moro - og ikke fordi du må ? Virkelig et lækkert stykke arbeide !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å rydde i litt elektrisk. Egentlig motivert av ledninga fram til alternatoren. Alternator og starter sitter på samme side av motoren, men av en eller annen grunn er ledningene dratt rundt hele motoren og tett på den også. Synes det er en pussig kabelrute (mye unødvendig varme og vibrasjoner) og har lyst til å ta korteste vei, med ledningene litt unna motoren. Det er vel lov å forbedre?

 

I batterikassa er det fire ledninger rett på + uten sikring eller mye beskyttelse ut mot motorrom. Dette er en risikosport/waiting game  Rydder i trekkene og trer på beskyttelse som et minimum.

 

Jeg har kjøpt en 250A hovedstrømbryter. Tenker å montere den i forkant av setekassa på førerplass. Har lest at det ikke er vanlig med sikring på hovedstrømkabel, er det riktig? Må vel ha 250A mot starteren(?), men jeg er usikker på om det er nødvendig.

 

Takker for innspill hvis noen har erfaring med brannsikring av bil :)

 

Update1: God ide no1: strømfordelingsblokk med sikringer?

IMG_20190310_183044.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedstrømmen ruter er lurt 

En strømfordelingsblokk med sikringer er også lurt 

Fest batteriet ORDENTLIG.

20+ kg x 80 kmt = div tonn.

Legg front av batteriet mot veggen. 

Siden er også en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Hovedstrømmen ruter er lurt 

En strømfordelingsblokk med sikringer er også lurt 

Fest batteriet ORDENTLIG.

20+ kg x 80 kmt = div tonn.

Legg front av batteriet mot veggen. 

Siden er også en fordel.

Herlig.

 

Forslag til god strømfordelingsblokk? Det er fristende å sette den på torpedoveggen, men det er litt crowded house der fra før. Tidligere eier har lagt glødinga via relée (smart) og så er det litt ekstra el-opplegg for den elektriske vifta på radiatoren. Jeg skal se om jeg finner et originalt feste til batteri, evt. få lagd noe mye mer solid.

 

Greit å få gjort denne ryddejobben, altså. La forslagene strømme på. Produkttips er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte også et par varianter på ebay som jeg la opp under cubbyen. Jeg la opp så den får strøm fra batteri via et rele som styres av tenninga. Ble ryddig. 

 

blant annet denne. fuse box

Ville kjøpt en av de som også har minusskinne som denne har. 

finnes i flere størrelser opp til 12 sikringer

Endret av Jasswass
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jasswass skrev:

blant annet denne. fuse box

Ville kjøpt en av de som også har minusskinne som denne har. 

finnes i flere størrelser opp til 12 sikringer

Strømforbrukerne i min bil har tydeligvis jording andre steder. Har jeg da bruk minusskinnene? Dette kan jeg lite om...

 

Tenker å lokalisere en sånn boks med input fra starters + og så nært "forbrukerne" som mulig. Kortest mulig usikrede strekk. 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ofte bli mye klattiklatt med jordinger, særlig i bil med aluplater etc. Løs minusskinne på strategiske steder kan også funke bra. Ikke alltid det er bruk for det i nærheten av sikringsboksen. Jeg har ymse koblet til i nærheten av boksen inni kupeen og da er en rekke med minuskoblinger samme sted ryddig. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har kabelen gått til?

 

Spørsmålet har flere svar.

For mye strøm lite kvadrat gjennom gir varme.

Kabel med tæring innvendig , korroderte kabelsko , løse kontakter , osv. har fort for lite kvadrat å lede strøm nok gjennom.

 

Jeg har også sikringsboksen du har linket til.

Når det er så mange jordingspunkter er den beregnet på bruk i utstyr som ikke leder strøm i godset. Tre,plast,glassfiber,osv.

Har ikke montert dem ennå men det blir nok en i motorrommet og en i batterikassa når jeg får ånden over meg.

Flott med rød diode som varsler gåen sikring .

 

PS

Bruk mye tykkere innkabler enn avbildet hvis du ikke skal bruke bare en kurs av gangen.:P

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tuscan skrev:

Kortslutning? Hva har skjedd?

 

Ledningene ser tykke ut. 

Nei. Er mange små ledninger som er loddet inn på to tykke som har stått med konstant +.

 

Her tenker jeg å hekte på strømfordeler med sikringer (6 uttak)- med en tykk +ledning fra hovedstrømbryter. Trer på beskyttelsesstrømpe på føringen ut til framskjermen.

 

Har ikke vært varmgang i gammel løsning, Kablene har vært skjøtet, to tynne i stedet for ordentlig dimensjonering i en kabel og ingen beskyttelse mot gniss fra batteri til framskjerm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lært med Land Rover og andre gamle biler gjennom mange år er at strømmen går fra pluss pol og helt tilbake til minus pol.

 

Med gode strømledninger og kontakter så er bare 50% av jobben gjort.

 

Jording er like viktig.

Derfor er fokus på god jording med hjelp av ekstra jordingskabler mellom vitale deler også avgjørende.

Mellom motor - ramme - innerskjermer - karosseri - osv - helt tilbake til minus polen.

 

Korrosjon, tetningsmasser, mix av aluminum og stål, Lucas, lykter, brytere osv osv gir over år dårligere forbindelser og svakere strøm.

 

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, gautes skrev:

Så enig så enig.

Vedlikehold av ledningsnett og desslike er viktig.

Og skal vi pirke så går stømmen fra - til +. :o:D

 

Aah, det er derfor min gamle Austin 1100 hadde (+) pluss til jord ... !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuscan skrev:

 

Aah, det er derfor min gamle Austin 1100 hadde (+) pluss til jord ... !

 

 

 

Mange eldre biler hadde + til jord. Spesielt engelske.

Hvorfor vet jeg ikke.

Kan dette ha bidratt til at de rusta mer enn andre med - til jord ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...