Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Har gjort rein transferen litt i dag. Nå skal den snart inn i bilen. Det er stemplet D2 over serienummeret, og det stemmer bra med de avvikene kassen hadde fra original Defender-kasse. 

 

Prøver kanskje å få den på plass i morgen, men det er litt kaldt her i Vallers for tida...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb fortere så holder du varmen. :lol:

Et tips fra en eldre kollega en gang var å la delene man skulle skru på ligge varmt før montering utendørs.

Jeg var glad i presenning og en vifteovn eller to rigget til noen timer før mekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, gautes skrev:

Jobb fortere så holder du varmen. :lol:

Et tips fra en eldre kollega en gang var å la delene man skulle skru på ligge varmt før montering utendørs.

Jeg var glad i presenning og en vifteovn eller to rigget til noen timer før mekking.

Jobbe enda raskere? Nei, veit du hva! 

 

Venter på varmere enn -10 før det jobbes videre. Skal jo være kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen prøvekjørt. Det ble faktisk helt nydelig bra. Uten tvil den største forbedringen mens jeg har hatt bilen. 

 

Utrolig kos å søle rundt med jomfruelig girolje på denne tiden av året. 

 

Nå er jeg bare happy, happy, happy. Synes den er klar for taktelt  Så bra er den! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kes skrev:

Har du noen tips rundt transferbyttet @sveinikr@hotmail.com? Har tenkt til å gå i gang med samme jobben. 

Nei, ganske kurant operasjon. Jeg greide å få ut den gamle på egen hånd. Skrudde av håndbrekkgreiene for å få den lettere og mindre).   Jeg måtte ha hjelp til å få inn den nye. Brukte en garasjejekk som løftehjelp i tillegg. Transferen er desidert tyngst på den sida som mellomakslingene står på. 

 

Lite som kan gå galt  Plukket ut sjåførsetet og brukte luka mellom forsetene flittig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjort:

- Ny blinklysglass på venstre forskjerm. Fylte på blinklysolje i samme slengen. Meget god effekt.

- Ut med HSX-setene, og inn med gammelsetene. Skal på sikt byttes ut med "nye originalseter", men duger foreløpig.

- Startet bytte av dynamo. Tok ut en hella dynamo som så annerledes ut enn den nye. Var ikke supersmooth i lageret den jeg tok ut, så det var kanskje dags. Bedre å ta ting før de havarerer. Fant etter litt googling ut at det er litt forskjellige måter å bruke strammebraketten på. Må på med nye kabelsko på kabler i samme slengen. Blir kanskje ferdig i kveld med den jobben.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet du på å fylle på blinklysolje for vinter? Vi har fortsatt kalde dager foran oss.

 

Image result for blinklysolje

 

Det finnes jo også ombygning-kit, slik at du kan fylle sentralt for alle blinklysene. Passer kanskje til Land Rover også?

 

Image result for blinker fluid land rover

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ny alternator på plass. 

 

Batterilampa fikk jeg ikke koblet riktig på første forsøk. Lyste når batteriet ble koblet på  Slukket ved tenning på. Koblet den fra. Gjør nytt forsøk snart.

 

Fikk bare 11,8 v på batteriet med ny dynamo. Prøver å topplade batteriet før jeg prøver mer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlegger bilde av layout på ny alternator. Den gamle så annerledes ut.

 

Bilen min har to ledninger - en tykk som går via starter til batteriets +.

Ledning nr. er kvit/brun - går til ladelampe i dash.

Så bilen er i henhold til originalt ledningsnett.

 

Jeg koblet den tykke ledningen til B+ i brun firkant.
Den andre ledninga ble koblet til D+ i grønn firkant. Det funka ikke - ladelampe lyste med tenning av. Slukket med tenning på - uten drift på motor.

 (W=tach er ute av bildet tror jeg - er det noe turtallsgreier?)

 

Nå lurer jeg på om spade-connectoren rett ved B+ i brun firkant kan være D+ til dette bruket?

Nokon som veit?

 

connectors_alternator.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som du sier, Rolf. Den spaden jeg hadde lyst til å prøve er en AUX+. Ikke til mitt bruk, med mindre jeg vil ha mye lys i ladelampa hele tiden.

 

Update: Den alternatoren skal egentlig funke på min bil. Jeg finner andre som har mer "riktig" layout på terminalene, men så lenge jeg har en B+ og en D+ burde jeg vært i mål. Jeg får lade opp batteriet. To be continued.

 

Update2: Alternatoren som står i har betegnelsen Hella CA560IR. Er å oppdrive for en drøy tusing. Benyttes i Ford Escorter fra samme epoke.

66021636_dim_r.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enden på visa ble at gammeldynamoen får ta ei ekstraøkt. Tenker å bestille en identisk til den jeg har.

 

Har bestilt 5 dørtrekk fra LaSalle og ei eske med deler fra Paddock nå nylig, så jeg må nesten kule egget litt. :-)

 

Var ute og kjørte i går da. Lett snøvær og mørkt. Deilig å cruise rundt på utrafikkerte veier =) Det er liksom min hverdags-escape, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...