Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Byttetransfer er funnet og handlet. Men må hentes langt pokkers nedi Østfold. Den nye enheten har sannsynligvis gått rundt 10 000km, så dette har jeg trua på.

 

Jeg kommer til å gjøre en vurdering av om den gamle kan overhales når den er ute av bilen. Er vel spesielt akslingen på intermediate gears som kan slite på kassehuset og forårsake oljelekkasje. Sitter en oring som tetning på denne akslingen som også kan byttes. 

 

Tenker å prøve meg på byttet selv når klumpen er på plass. Med stropper og jekk bør det kunne gå.

 

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet jobben med å få ut lt230-en.

Demontert mellomaksler mot transfer, løsnet boltene mot r380 og festet mot ramma. Ser at noen foretrekker å demontere braketten på ramma for å få bedre plass ved heving og senking, så gjør det.

 

Vil tro at stagene til girspaken bare kobles fra, så kan spaken stå? To stag. 

 

Gjenstår å ta ut speedo-kabel, handbrekk, disse stagene, elektrisk ledning til difflock-indikator og handbrekk-leamikk. Stor jobb dette! :p

 

Det mest kritiske er vel å få på nykassa uten å ødelegge teningsringen mot akslingen fra r380. Får ta akkurat den operasjonen med selskap, tror jeg.

 

Hoi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

 

Det mest kritiske er vel å få på nykassa uten å ødelegge teningsringen mot akslingen fra r380. Får ta akkurat den operasjonen med selskap, tror jeg.

 

 

Korrekt.

Og lur tanke.

 

Skru av brekktrommel på bilen, En skrue etterat mellomaksel er av.

Skru så av 4 bolter som holder bremseskjoldet.

Brekkwire kan fint stå på.

Da får du av hele brekksystemet i ett.

Heng brekkdelen opp i en ståltråd e.l. for å holde den unna kassa.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bytte-transfer har landet. Generell tilstand på byttekassen er veldig mange hakk bedre enn den gamle. Preload er helt annerledes. Mye tightere. Bare ett problem med den nye kassen: Ett av den gjengede festepunktene mot r380 har ødelagte gjenger, så der må det gjøres en jobb. Enten gjenge opp, eller gå opp en dimensjon for å få gode nok gjenger. Disse gjengede hullene bør vel omringes av flytende pakning ved montering mot hovedkassa. Ellers blir vel det lekkasje fortere enn man rekker å si "low - gear"? 

 

Meget god stemning meldes fra Valdres. Kaldt vært, men tørt og fint. Over og ut.

 

Takk til Siggen og Dag-Ove for at transferkassen er på plass! GoodGuys, som dem sier på Klokkeriet (Ja, jeg har oppdaget et fascinasjon for klokker.  Alt med tannhjul er liksom kult.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Løsgjenger kan være et alternativ. 

 

Jeg har ikke brukt pakningslim på selve skruen.

Pakningsguffe rundt punktene for å unngå at girolje siver ut mellom kassene via festepunktene..  Bare en tanke, må jo være utsatt for lekkasjer uten tiltak??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt lekkasje her.  Uansett, bruk ikke noe på gjengene. Da er det bedre med tynt lag pakningslim på godset rundt skruen. 

 

Løsgjenger og pinneskrue tror jeg er beste løsning om det er plass og mulighet. Men det kan komme litt spon inn i girkassen.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg har ikke hatt lekkasje her.  Uansett, bruk ikke noe på gjengene. Da er det bedre med tynt lag pakningslim på godset rundt skruen. 

 

Løsgjenger og pinneskrue tror jeg er beste løsning om det er plass og mulighet. Men det kan komme litt spon inn i girkassen.

1. avsnitt: det var min tanke også!

 

2. avsnitt: ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lafterolf skrev:

På nederste bildet ser det ut til å være lite slitasje. Men fettet er utslitt. 

På nyere transferkasser smøres akslingen/drevet med olje fra transfer.

Ingen krise med slitasjen, men det kjennes som slåing i drivverket under giring.

Siste bilde er fra nykassa. Smøres før montering. Det er en vurdering av slitasjen på hovedkassa som er mest kritisk. Er den innafor ift videre bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kritisk for havari, men du vil fremdeles oppleve litt slag i drivlinjen.

 

Om den nye kassen har smøring trenger du ikke bruke fett. Husker dårlig, men tror det er boret hull i drevet for plaskesmøring, og mye fett kan tette hullene. Her burde noen voksne komme på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sendes nytransferen til mekaniker som fikser det ødelagte festepunktet og lager to nye hull til handbrekkbraketten. Merkelig at hullene mangler (har samme prefix som den gamle - 22d) - men må ha vært moddet. Huset mot bakre drivflens kan ha vært bytta ved ombygging??? Også festet mot difflock-bryteren er av annen utførelse -festeøret mot bryteren peker feil vei/opp ned. (flytter over fra gamlekassa). Gummiputa mot ramme-festet er også forskjellig. Disse tre avvikene tyder kanskje på at den sist satt i en disco?

 

Basert på tilbakemeldingene kjører vi på med hovedkassa som den er.

 

Takk igjen, VBF!

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...