Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Gleder meg til å få fiksa ny membran i dieselpumpa. Glad i de små overkommelige reparasjonene. Tenker å krone verket med sorte bakseter (kjøpt) og sorte gummimatter i lasterommet (biltema). Dørene får innvendige paneler fra lasalle etterhvert. Litt ekstra penger på bordet for paneler i bilens farge vurderes.  Får bare ta det i sedvanlig bedagelige tempo. 

 

Når nødreparasjonenene er i havn og det er tid for kjøretur:  Ingen ting slår land roveren da! 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er boost diaphragm (membran) bytta på høyttrykkspumpa. Den øverste diesellekkasjen er med det tetta.

 

Nå har jeg bytta flere dieselslanger (lekk!) og denne membranen, men jeg synes at pumpa lekker litt overalt. Må nok overhales den stakkars pumpa. Litt kjipern at det er konklusjonen etter en vellykket membran-operasjon (isolert sett).

 

Skulle gjerne kjøpt en komplett 19j med høvelig km-stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare en liten tur i snøen med sommerdekkene i går. Prøvde meg på en testtur i dag, men fikk ikke start pga luft i høyttrykkspumpa.  Når diesel drypper ut, så kommer luft inn.

 

Fant muligens en aktuell leverandør av ny (overhalt) pumpe i dag - får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilstand på de blokkene, da? Hvis du sitter på noe brukbart, så synes jeg at det fortjener en vurdering.

 

De store ombyggingene med introduksjon av intercooler (ny grill?), ny radiator, ny eksos, flytting av motorfester, endring av girkassetunell, timer på gløding og ny tenningslås med riktige trinn (for å sette det på spissen) og fandens oldemor byr meg i mot, for å være helt ærlig. Mye mer gira på å få inn en frisk 19J, på en eller annen måte.


Dyrt blir det vel uansett. Får bare ta den smekken, det er en del av leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rolf !, 300tdi er en fin motor, du får kjøpt kit som kan skrus på en seriebil for å slippe å sveise motorfester, kanskje de passer på en defender også. Motor kommer fremover og du får bedre plass i motor-rommet. Mye som gjør denne mere funksjonell med en lengre bellhousing og en litt høyere giret reduksjonsgirkasse.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er skikkelig rådvill.  Konverteringen til 300tdi er litt for omfattende: minst 10k for "ny" motor og girkasser, enda litt til for "tilbehør" (intercooler, radiator), en håndfull tusinger for konverteringskit fra Steve Parkers (funker kitet på lhd?). Selve jobben er langt utenfor det jeg er kapabel til å få til på egen hånd. Det betyr sannsynligvis enda flere tusinger til jobben. Clutch og regreim-skifte på ny motor er lurt mens man først gjør det.

 

Hvor havner sluttregninga? Et sted mellom 20 og 30k er min gjetning. Tror det er forsiktige tall.  Blir kvalm av å tenke på det. Og kvalm skal man vel ikke bli av en hobbybil. 

 

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en stor, eller mange små regniger, blir til slutt samme beløpet. Har man en motor som er så dårlig at den er ubrukelig, blir den ikke bedre av å forsøke lappe på den, nær sagt uansett.

Jeg ønsker ikke være kjepphøy for jeg har vært i samme dilemmaet selv fler ganger, konverteringsjobbene jeg har gitt meg i kast med har ALLTID endt på 4ggr på budsjettert, eller enda mer. 

Vanskelig gi noen konkrete råd, men tenk deg godt om, og velg DIN løsning. Jeg vet iaf åssen du har det, og føler litt med deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kjøpe noe fra Steeve Parker. Kjøp en delebil, opprusta discoveryer finns det mye av. Der har du alt av deler. Plukk ut det du trenger og send resten til huggeren. Akslinger legger du også til side.  

 

Du kan fint bruke den girboksen du har, men for støy er det bedre med lang girboks. Da øker du avstanden mellom motor og torpedovegg. 

 

Men om det er lavbudsjett bruker du boksen du har, da flytter du bare over motorfestene som er på blokka på 2,5literen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med motoren i bilen bortsett fra at dieselpumpa lekker? 

 

Når du har gjort så mye fint for å holde bilen så fin original og tidsriktig blir det litt feil med en 10 år nyere motor. Tenker jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...