sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Jeg gjorde en sjekk sist jeg hadde av mellomakslingene. Det er litt slakke både her og der. Hvor det er verst vet jeg ikke, men en transfer som har vært med i 500k fortjener avløsning. Hovedkassa har jeg ingen gode ideer for å få sjekke slakke på, men den girer fint (litt trang i andre når den er kald) og ingen ulyd. Denne kassa er byttet en gang i tiden, og har et Ascroft-nummer innpreget. Ashcroft kunne ikke supplere med opplysninger om den, men den er en 50A-prefix, altså en veldig tidlig R380. Tydeligvis en kort variant, siden den passer sammen med 19J-motoren min som sitter innunder torpedoveggen. Diffene bør vel vanligvis ikke ha slakk (jeg har bare konstatert at det er slakke mellom mellomakslinger og hjul, og vet ikke hvor problemet ligger.) Jeg er ikke kjent med at bilen har byttet differ, så da... Tenkte at et bytte til vesentlig nyere girkasser ville være et godt utgangspunkt for å fornye drivlinja på bilen. Vil tro at det meste bør skiftes, men vet altså ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 R380 er aldri levert i kort utgave, kun de som ble ombygd fra Ashcroft. Har ingen tro på at den har slark. Trang i andregir er typisk for de som går med Dectron automolje. Bytt til mtf94. Litt under 3 liter trenger du. Har du ikke sjekket medbringere og stikkaksler må du starte der. Det er veldig fort gjort. Salisbury bakaksel har slark selv når de er nye. Mulig fordelingskassen kan ha slitasje. Har du spon i oljen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Kjører på mtf. Hvordan sjekkes stikkaksler/medbringere best? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Skru av medbringer og trekk ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Visuell sjekk av splines, altså? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Ja. Både på sikkaksel og medbringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Det kjappeste du kan gjøre er å jekke opp et hjul,vippe av gummihetta på medbringeren og se etter bevegelse mellom medbringer og stikkaksling. Er veldig tydelig om du har noe. Har skal det være helt tight. Sjekk alle fire hjulene. Har du slakke foran vil det også være slakke i drivleddene foran. Det vil også være samme slitasje i andre enden av stikkakslingen. Ganske små slakke vil bli mye til slutt.. Bytt alt sammen. (Britpart medbringere duger ikke her...) Har du alufelger må du først av med hjulene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Fant slakke... og diffolje i de koppene. Bilen er godt smurt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Diffolje er bra for hjullager også. Trekker du av medbringer ser du slitasje bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Jeg har hørt at damene er ville etter lukta av ekte GL4. Noen (damer her) som kan bekrefte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2018 Blir aldri lei av å ta bilder av den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pederover Skrevet 16. juli 2018 Del Skrevet 16. juli 2018 Det forstår jeg godt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 17. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2018 Eit til. Snart kommer bobla til gards. Blir litt påkost på den også, er jeg redd. Planen for land roveren er å åpne transferkassen (det store rektangulære lokket midt på kassa) for å se om det er slakke i tannhjulene der. Jeg håper å få et inntrykk av hele rekka fra tannhjul på inngående aksling på transferkassa, og hvordan evt. slakke forplanter seg gjennom kassa til den andre enden hvor differensial og utgående akslinger sitter. Det er nå en plan - blir meget overrasket hvis det IKKE er stor slakke i transferen, men glade amatører som meg har antatt feil før. Ordtak for dagen: "Assumptions is the mother of all fuck-ups." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 27. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2018 (endret) Off topic: Bobla On topic: er på sykkelferie på Bornholm. Her er det landstreff i den danske LR-greina. Pratet på rein slump (han kjørte mørkerød range rover med v8!) med en herre ved navn Claus. Han kjente til Joost (skulle hilse!) og han kjente også til den hvite 110ern min. Verden er lille! Legger ved et bilde av Mangellappen (det er et passende navn for en vw! ) Endret 27. juli 2018 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 30. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2018 Den bornholmske ekvipasje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 Se opp for blasfemi: Bobla er en artig bil, men LR-diesel er nærmest mitt hjerte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 25. august 2018 Forfatter Del Skrevet 25. august 2018 (endret) Ikke mye som skjer, men fullførte en «løs tråd» i dag. Tok av rattet og fikk skrudd sammen det todelte plastdekslet bak det. Deilig å ha det gjort, det har vært på halv tolv ei god stund. Serenity now! Ellers nærmer det etterkontroll pkk på bobla, så det har mest fokus... Endret 25. august 2018 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 26. august 2018 Forfatter Del Skrevet 26. august 2018 Kjære loggbok: Ny olje og nytt filter på motor på 488k. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pirmin Skrevet 29. august 2018 Del Skrevet 29. august 2018 Lurt å bruke tråden som loggbok, skal sjekke min om det er på tide med regreimsbytte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Der var bobla EU-ok (og vinterlagres snart). I morra selges ei campingvogn som ikke har blitt brukt mye. Litt friske midler og tid til Tom Wallet (110-en), med andre ord. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. september 2018 Forfatter Del Skrevet 15. september 2018 Hva er galt når starteren spinner uten at det er inngrep på motoren, og uten at tenninga er på? Rele som henger noe sted??? Brudd/strøm i noen av småledningene (har to...)Tømte nettopp batteriet på min nå.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. september 2018 Forfatter Del Skrevet 15. september 2018 ut fra koblingsskjema: solenoid henger eller feil i tenningslås. tipper førstnevnte. . Fanken, det er jo en ny bosch starter... Er det nå den skal få en kakk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Spinner starteren uten at den er i inngrep er noe defekt i starteren. Men at den går rundt uten at du vrir nøkkelen er rart. Kan den ha hengt på når motoren har gått? Er den lille ledningen på innslaget borti den store så du har kortslutning der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 15. september 2018 Forfatter Del Skrevet 15. september 2018 Tror nok jeg hadde merket at det om den hang på. Jeg får lete etter kortslutning i morgen. Kjipern, altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 Starteren snurrer fritt (ikke inngrep), selv om jeg kobler fra ledningen fra tenningslåsen. Tenningslåsen er dermed utenfor mistanke ift. denne ukontrollerte spinningen nå. Er starteren kast og bestille ny? Den nye starteren har fungert fint fram til dette plutselige havariet. Den er praktisk talt helt ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.