Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Jobber litt i parallell med motoren som skal inn, og det som skal ut av bilen. 

 

Turbo er klar til å skrus sammen med manifold (flyttet over noen pinnebolter fra 19J- bruker den manifolden. )

 

Svinghjulet kom av 200tdi-en. Blir ny pakning på bakplate, rear crank seal, rengjøring/maskinering av svinghjulet, ny crank bush og ny komplett clutch. Hva som gjøres på girkassesiden avhenger av hva jeg finner når 19j kommer ut. Bytte av slavesylinder er fristende uansett. 

 

Radiatorramme er den eneste delen jeg føler at jeg mangler. Vet at injection pumpa halter, så er halvveis på jakt etter det også. Motoren får ny regreim, front crank seal, og vannpumpe før den går inn i bilen. 

 

Sånn går dagan. Naturligvis lekkasje bak svinghjulet.

IMG_20210413_172637.jpg

IMG_20210413_172750.jpg

IMG_20210413_172941.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer action-bilder.

 

200TDI-en har fire ekstra boltehull nederst på svinghjulhuset-4 lange M10 bolter treffer gjenger forbi huset og i bunnen av motorblokka. Det anbefales, hvis jeg har skjønt det riktig, å borre de samme hullene i r380-kassa og bolte sammen. Funksjonen til disse er å holde delene sammen ved clutching. Man unngår fleks og kjedelige lekkasjer bak på motor. Kommer til å prøve på det =) 

IMG_20210414_180534.jpg

IMG_20210414_180218.jpg

IMG_20210414_183642.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var med andakt at 19j ble heist ut av bilen. Motor og girkasse skilte lag med et kjærlig trykk på clutchen.

 

Tok dessverre ingen bilder. Det får forbli et privat øyeblikk. Ingen umulighet at 19j-en settes i stand, om jeg får tak i forsterkede stempler til den.

 

Legger ved bilder av forskjellene bakerst på 200tdi og 19j. 200tdi-blokka har en forsterking mot girkasse nederst. 4xm10. Huset til 19j har ikke disse hullene, og blir bare vurdert videre om det er stivere i utgpktet. @burg, gjorde du vurderingen?

 

Det var første gang jeg heiser motor ut av bil. Kake og brus!

 

 

 

IMG_20210417_110034.jpg

IMG_20210417_110240.jpg

IMG_20210417_110302.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakenden av 200tdi-en får ny pakning, svinghjulhuset fra 19j flyttes over (ødelagte gjenger på det som sto på 200-en), ny pakning på veivaksel, rengjort svinghjul, og ny komplett clutch. Manner meg opp til å prøve pilot bearing også, men fort gjort å gjøre brukbart verre. 

 

Den pakninga mellom motor og svinghjulhuset, bør den få pakningsstoff, eller monteres tørr? 

IMG_20210424_153200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2021 den 11.18, sveinikr@hotmail.com skrev:

Det var med andakt at 19j ble heist ut av bilen. Motor og girkasse skilte lag med et kjærlig trykk på clutchen.

 

Tok dessverre ingen bilder. Det får forbli et privat øyeblikk. Ingen umulighet at 19j-en settes i stand, om jeg får tak i forsterkede stempler til den.

 

Legger ved bilder av forskjellene bakerst på 200tdi og 19j. 200tdi-blokka har en forsterking mot girkasse nederst. 4xm10. Huset til 19j har ikke disse hullene, og blir bare vurdert videre om det er stivere i utgpktet. @burg, gjorde du vurderingen?

 

Det var første gang jeg heiser motor ut av bil. Kake og brus!

 

 

 

IMG_20210417_110034.jpg

IMG_20210417_110240.jpg

IMG_20210417_110302.jpg

Det var kløtsjhuset jeg brukte fra den gamle 2.5Tdi motoren ser jeg nå.

 

https://www.landroverexpedition.com/technical/replacing-the-gearbox-clutch-and-transfer-box/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, burg skrev:

Det var kløtsjhuset jeg brukte fra den gamle 2.5Tdi motoren ser jeg nå.

 

https://www.landroverexpedition.com/technical/replacing-the-gearbox-clutch-and-transfer-box/

Skulle helst brukt det som sto på 200-en. De fire m10 i bunnen holder motor og girkasse bedre sammen. Nå installerer jeg non-hd clutch og håper at det holder tett med ny pakning. Ikke ideellt, men det får gå.

Ny bremsevakuum, matepumpe og glødeplugger...

IMG_20210425_123706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...