lafterolf Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 En motor med godt vedlikehold, dvs jevnlig oljebytte, kan være uten nevneverdig slitasje, selv etter en halv million kilometer. Så verdt å sjekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 24. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2021 8 timer siden, lafterolf skrev: Ser du honemerkene tydelig hele veien, eller er det blanke felt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. mars 2021 Del Skrevet 24. mars 2021 Den så temmelig blank ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 24. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2021 Er vel spor etter honing helt øverst på et par av bildene. Alle bildene er av samme sylinder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 26. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2021 (endret) Sylinderslitasje: 90,47mm er blitt til 90,54mm. Hva tenker dere om differansen? Jeg tenker at den får leve litt til med nye stempler, honing og nyplana topp. Bytter hot plugs i toppen. Toppen ble med til maskinverkstedet for vurdering, så fremdeles noen konklusjoner som skal gjøres. Endret 26. mars 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Tolleransene står vel i boka? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 26. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2021 (endret) 2 timer siden, Erik Iversen skrev: Tolleransene står vel i boka? Ovality -Take two readings at right angles to each other at various intervals. The maximum ovality must not exceed 0,040 mm (0.0015 in). Da er blokka 0,030mm ute av spec, ift ovalitet. Er det dødsstøtet for blokka som den står, med oppdimensjonering som eneste alternativ? Eller blir den brukbar med nye std str stempler? Endret 26. mars 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 29. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2021 Etter litt vurderinger og sonderinger kan det virke som at 300tdi er det beste alternativet ift. byttemotor. Prøver å finne en motor i god stand og som har det meste jeg trenger hengende på... Det kan ta litt tid, kommer til å pjuske litt med å skru ut den gamle motoren og rydde i motorrommet i mellomtiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. mars 2021 Del Skrevet 29. mars 2021 En opprusta D1 er ikke dumt. Da får du med deg mye ekstra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 6. april 2021 Forfatter Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Ved venstre framskjerm finnes dette arrangementet: Tykk ledning kommer bakfra med strøm (antar jeg). Denne forgreines via sikringer (x6) og mater rekka med releer. Er dette gjort sånn for å redusere last og styre strøm til eksempelvis lys i front, tror dere? Den elektriske vifta på radiatoren går via andre ledninger med sikringer. @Joost Bloemendaal eller @Spoon,kjenner noen av dere til dette? Beste måte å rydde dette bort på? Endret 6. april 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Napp ut ett og ett rele og se hva som slutter å virke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 7. april 2021 Forfatter Del Skrevet 7. april 2021 16 timer siden, gautes skrev: Napp ut ett og ett rele og se hva som slutter å virke. Ja, kan prøve å følge ledningene og se hva jeg finner. Henger vel helst ei lyspære i den andre enden. Finnes det noen mer elegant måte å arrangere dette på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 På 22.3.2021 den 19.32, sveinikr@hotmail.com skrev: Har veldig lyst til å beholde 19j-ern. Synes det er å foretrekke av ren nostalgi og aversjon mot kreative løsninger i bil. Mine 3 øre, bruker du pengene på å overhaleden motoren du har vet du hva du får. Bruker du tid og penger på å sette inn en brukt motor..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 7. april 2021 Forfatter Del Skrevet 7. april 2021 (endret) Liver opp tråden med enda et bilde av godklumpen. Ny motor ser ut til å bli en 200tdi, som en gang har vært i @gauteseie (fra disco med opprusta ramme) og med rundt 250k km på samvittigheten. Endret 7. april 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joost Bloemendaal Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Hei Svein Ivar! Jeg er nok ansvarlig for rekke med reeler. Tanken var å fordele strøm til hver lampe gjennom egen rele for så å få bedre lys. Utrolig at det sitter fremdeles i bilen! Lykke til på nytt med klenodiet! Hilsen Joost Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 8. april 2021 Forfatter Del Skrevet 8. april 2021 2 timer siden, Joost Bloemendaal skrev: Hei Svein Ivar! Jeg er nok ansvarlig for rekke med reeler. Tanken var å fordele strøm til hver lampe gjennom egen rele for så å få bedre lys. Utrolig at det sitter fremdeles i bilen! Lykke til på nytt med klenodiet! Hilsen Joost Din versjon av lysforsterkersett, altså? Er derfor hele bilen sitter under en konstant glorie? Fint å ha den tilbake. Så den noen ganger mens den var i andres eie, og fikk litt klump i magen hver gang... Det var en nyttig lekse, det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 Virker det fortsatt kan du slå deg selv på brystet , Joost. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 (endret) Med 200tdi i bilen tror jeg det kanskje blir seende sånn ut, ca: Luftfilterboks plassert som i 19j, samme med ekspansjonstanken for kjølevæska. Eksos skal visst være lik, men 200tdi har visst litt økt dimensjon på eksosrørene. Servoolje-reservoir sitter på samme plass som 19j, dieselfilter likeså. Min bil har elektrisk vifte som jeg tenker å fortsette med. Mmm, tror det blir overkommelig. Endret 9. april 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Om motoren kommer fra en Defender vil det se sånn ut. Har du 200tdi fra feks en rrc eller D1 vil det bli litt ommøblering. Bare Defender har turbo høyt plassert. Servopumpe lavt plassert og høyt plassert dynamo. På D1 er dette motsatt. Det enkleste er turbo fra 300 tdi om du har D1-motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 (endret) 2 minutter siden, lafterolf skrev: Om motoren kommer fra en Defender vil det se sånn ut. Har du 200tdi fra feks en rrc eller D1 vil det bli litt ommøblering. Bare Defender har turbo høyt plassert. Servopumpe lavt plassert og høyt plassert dynamo. På D1 er dette motsatt. Det enkleste er turbo fra 300 tdi om du har D1-motor. Følger med manifolder og turbo fra Defender (200tdi), så tror det skal bli bra. Hvis dynamo henger likt som på 19j, så blir det bra. Ser at det er samme dynamo, til og med. Blir spennende å se. På 19j sitter dynamoen rett over servopumpa, som sitter nederst.... Er forberedt på å klø meg litt i hodet... Endret 9. april 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Da går det bra. Høytplassert turbo er ikke lett å få tak i, så du er heldig der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 9. april 2021 Del Skrevet 9. april 2021 Moro @sveinikr@hotmail.com ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 9. april 2021 Forfatter Del Skrevet 9. april 2021 13 minutter siden, jorgenht skrev: Moro @sveinikr@hotmail.com ! For en skrivebordsnisse som meg er denne planleggingen midt i blinken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 (endret) Ting skjer. Kandidatmotoren inn er en 12L, disco 1 1990 manuell. Motoren står foreløpig strappet på tilhengeren etter henting. Prøvemonterer dynamo og servopumpe, med v-reimer fra 19j. Plausibelt oppsett. Gammel radiator fra 19j er ute, trenger radiator-ramme til 200-radiator og intercooler. Koblinger til oljekjøler og diverse koblinger som manglet på 200-tdi-en passet rett over fra 19j-en. Føler at dette puslespillet skal gå fint å legge. Endret 11. april 2021 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 11. april 2021 Forfatter Del Skrevet 11. april 2021 Denne bekrefter 12l-aggregat oppsett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.