Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

Sylinderslitasje: 90,47mm er blitt til 90,54mm. 

 

Hva tenker dere om differansen?

 

Jeg tenker at den får leve litt til med nye stempler, honing og nyplana topp. Bytter hot plugs i toppen. Toppen ble med til maskinverkstedet for vurdering, så fremdeles noen konklusjoner som skal gjøres.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Tolleransene står vel i boka? :)

 

Ovality -Take two readings at right angles to each 
other at various intervals. 
The maximum ovality must not exceed 0,040 mm (0.0015 in). 
 

Da er blokka 0,030mm ute av spec, ift ovalitet.

 

Er det dødsstøtet for blokka som den står, med oppdimensjonering som eneste alternativ? Eller blir den brukbar med nye std str stempler?

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt vurderinger og sonderinger kan det virke som at 300tdi er det beste alternativet ift. byttemotor.

 

Prøver å finne en motor i god stand og som har det meste jeg trenger hengende på... Det kan ta litt tid, kommer til å pjuske litt med å skru ut den gamle motoren og rydde i motorrommet i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ved venstre framskjerm finnes dette arrangementet: Tykk ledning kommer bakfra med strøm (antar jeg). Denne forgreines via sikringer (x6) og mater rekka med releer. Er dette gjort sånn for å redusere last og styre strøm til eksempelvis lys i front, tror dere?  Den elektriske vifta på radiatoren går via andre ledninger med sikringer. @Joost Bloemendaal eller @Spoon,kjenner noen av dere til dette? 

 

Beste måte å rydde dette bort på?

IMG_20210406_181739.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2021 den 19.32, sveinikr@hotmail.com skrev:

Har veldig lyst til å beholde 19j-ern. Synes det er å foretrekke av ren nostalgi og aversjon mot kreative løsninger i bil.

 

Mine 3 øre, bruker du pengene på å overhaleden motoren du har vet du hva du får. Bruker du tid og penger på å sette inn en brukt motor.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joost Bloemendaal skrev:

Hei Svein Ivar! Jeg er nok ansvarlig for rekke med reeler. Tanken var å fordele strøm til hver lampe gjennom egen rele for så å få bedre lys. Utrolig at det sitter fremdeles i bilen! Lykke til på nytt med klenodiet!

Hilsen Joost

Din versjon av lysforsterkersett, altså? Er derfor hele bilen sitter under en konstant glorie?

 

Fint å ha den tilbake. Så den noen ganger mens den var i andres eie, og fikk litt klump i magen hver gang... Det var en nyttig lekse, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 200tdi i bilen tror jeg det kanskje blir seende sånn ut, ca: 

image.png

 

Luftfilterboks plassert som i 19j, samme med ekspansjonstanken for kjølevæska. Eksos skal visst være lik, men 200tdi har visst litt økt dimensjon på eksosrørene. Servoolje-reservoir sitter på samme plass som 19j, dieselfilter likeså. 

 

Min bil har elektrisk vifte som jeg tenker å fortsette med. Mmm, tror det blir overkommelig.

 

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren kommer fra en Defender vil det se sånn ut. Har du 200tdi fra feks en rrc eller D1 vil det bli litt ommøblering. 

Bare Defender har turbo høyt plassert. Servopumpe lavt plassert og høyt plassert dynamo. På D1 er dette motsatt.

 

Det enkleste er turbo fra 300 tdi om du har D1-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Om motoren kommer fra en Defender vil det se sånn ut. Har du 200tdi fra feks en rrc eller D1 vil det bli litt ommøblering. 

Bare Defender har turbo høyt plassert. Servopumpe lavt plassert og høyt plassert dynamo. På D1 er dette motsatt.

 

Det enkleste er turbo fra 300 tdi om du har D1-motor.

Følger med manifolder og turbo fra Defender (200tdi), så tror det skal bli bra.

 

Hvis dynamo henger likt som på 19j, så blir det bra. Ser at det er samme dynamo, til og med. Blir spennende å se. På 19j sitter dynamoen rett over servopumpa, som sitter nederst....

 

Er forberedt på å klø meg litt i hodet... :)

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting skjer. Kandidatmotoren inn er en 12L, disco 1 1990 manuell.

 

Motoren står foreløpig strappet på tilhengeren etter henting. 

 

Prøvemonterer dynamo og servopumpe, med v-reimer fra 19j. Plausibelt oppsett. 

 

Gammel radiator fra 19j er ute, trenger radiator-ramme til 200-radiator og intercooler.

 

Koblinger til oljekjøler og diverse koblinger som manglet på 200-tdi-en passet rett over fra 19j-en. 

 

Føler at dette puslespillet skal gå fint å legge.

IMG_20210411_103110.jpg

IMG_20210411_164448.jpg

IMG_20210411_180527.jpg

IMG_20210411_175152.jpg

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...