Gå til innhold

1987 110 2.5 diesel turbo


Anbefalte innlegg

10 timer siden, Tom Rossing skrev:

Jeg har stusset litt på hvem som kjøpte denne bilen, siden jeg har sett den flere ganger i Fagernes siste året.

Er stadig vekk på Vaset. 

 

Fin bil. Si fra neste gang du skal selge den. :lol:

Det skal jeg gjøre. Håper det blir ei stund til.

 

Det var redaktøren i Avisa Valdres som kjøpte den. Nå er han på vei til å bli pensjonist og har flytta til Fredrikstad. Da passet det best at jeg kjøpte den tilbake. 

 

Jeg bor i Rogne, Øystre Slidre. Kommer nok til å bruke den på jobb (Fagernes) når vår og sommer kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å kjøre bilen bittelitt før jeg skrur motoren fra hverandre. Så jeg skyver et annet gjøremål opp på prioriteringslista: odometeret henger på 499999km, midt i rulla over til magiske 500 000 kjørte km. 

 

Jeg tenker å åpne speedometeret (den viser farta "riktig") for å se om det er treghet som kan smøres bort. Går de planene til skogen er det vel bare å kjøpe nytt instrument og starte fra mindre magiske 000 000 km.

 

Noen som har prøvd samme operasjon før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare sot, Lafte. De to midterste "sylinder-plassene" i toppen har små groper (engelsk: pits). 

 

Hvis ting kan reddes blir det å bytte ut ventiler, friske ventilseter og montere nye ventil-tetninger.

 

Er ikke skremt så langt. Hadde forventet verre...

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Engelske ord forteller meg niks.

Skal du sende inn toppen til overhaling er jeg redd for at det er billigere å kjøpe ny.

Gjorde samme øvelse med sekser-toppen 2.6l serie 3. Var ikke avskrekkende summer for en oppfriskning hos Øystre-bedrifta Protrim.

 

Prøver å bruke norsk. Pits er vel groper på norsk.

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om testen går ut på at diesel renner ned tror jeg ikke den blir pålitelig. Kjenn på slitekant i sylinderen.

 

For å få kompresjon skal det være oljefilm i sylinderveggen. Uten olje blir det lite kompresjon. 

 

Å bytte stempelringer og lager er faktisk en helt overkommelig jobb når motoren er ute.

 

Fikk du vasket av stemplene og sett etter sprekker?

 

En 200 eller 300tdi er en veldig mye bedre motor om du skal bruke bilen mye. Mindre forbruk og bedre trekkraft.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...