Gå til innhold

D2 2000 mod; Luftfjærer - sensor


Elevatoo

Anbefalte innlegg

Varsellampe for "selvutjevnende hjuloppheng" har kommet og gått siste to dager. Parallelt med varslet ser det ut til at høyre luftfjær hever bilen maks, venstre ser normal ut. Bilen jevner seg ut igjen en stund etter at varsellampen slukkes. Min første tanke er at nivåsensor på h.side er i ferd med å ta kvelden. Etter det jeg har lest meg til her på forumet er første sjekk å kople om ledningene til h / v sensor og ta en testtur for å se om feilen bytter side, i så fall er vel sensorbytte neste step? Har en ny liggende i bereskap. Jeg har ikke noe diagnoseverktøy for hånden, men mener å ha lest at sensorbytte kan gå greit hvis man kopler ut batteriet før demontering / montering begynner? Lurer også på om ledningene til føler byttes om på følerside eller kompressorside? Andre gode råd og tips i anledningen mottas gjerne :unsure:

 

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kontakten først. Mulig du bare har korrosjon på kontaktflatene.

Jeg hadde flaks, vanligvis er plastikken i kontakten sprø og sprekker opp.

Famousfour har nye kontakter med litt ledningsstuss som du enkelt kan bytte.

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=12579

 

Takk for tipset, da begynner jeg der, det hadde jo vært dig om det løste problemet! Fin ettermiddagssyssel i godværet B)

 

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for tipset, da begynner jeg der, det hadde jo vært dig om det løste problemet! Fin ettermiddagssyssel i godværet B)

 

Elevatoo

 

Kontakt på h. side satt litt løst, "låseører" på kontakten knekt / låser ikke, så det kan være årsaken i beste fall. Renset og sprayet kontakten(e) med kontaktspray for elektronikk, tok noen rolige prøveturer i nærområdet med innlagte stopp for måling av høydeforslkjell. "Sprikende" resultater; v. side ligger relativt stabilt på sin normalhøyde +- noen cm, mens h. side stort sett holdt seg i øvre del av høydeområdet. Utjamnet seg en del etter hvert og ved parkering i går kveld var h.side 3,5 cm høyere en v. side på tilnærmet flatt underlag. Fant en gammel tråd; "skifte luftbelger - DIY" med link til Landy Zone og "alt om" kompressor-belg-sensor utfordringer. https://www.landyzone.co.uk/land-rover/disco-ii-air-suspension-%C2%96-the-definitive-guide.61211/ Tenker å prøve deler eller hele kapitelet om skifte / justering nivåsensor, så får vi se......!

 

Elevatoo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fått litt tidvis sig på motsatt side av sist.

Sensorer og kontakter ligger og venter på en dag jeg ikke har annet å gjøre, men sånt tar man ihvertfall FØR ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fått litt tidvis sig på motsatt side av sist.

Sensorer og kontakter ligger og venter på en dag jeg ikke har annet å gjøre, men sånt tar man ihvertfall FØR ferie :)

 

Kjørte til jobben i dag og underveis heiste h.siden seg opp i "tretopphøyde", tror ikke jeg skal drøye lenge, ønsker ikke å oppleve kjempesmell. Skal "liste" meg hjem og parkere inntil jobben er gjort!!! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel rundt en førtilapp pr sensor og en tjuelapp pr kabelstuss hos FamousFour, mener det kom på rundt GBP 150,- med frakt.

 

Ser ut til å bli mere utfordrende en forutsatt. Underlaget "vatret" opp og bilen pent plassert. Renset og blåste møkk av området rund tilkoplingspunktene for luftslanger på kompressoren, løsnes nippel/luftslange høyre belg og intet skjedde, ingen luft kom ut. Skrudde slangen helt av og spyttet på enden av slangen, ikke så mye som en luftboble å se! Er det noe jeg har misset, eller er luftslangen faktisk blokkert? Har fulgt slangen fra belgen og fram til kompressoren og finner ikke noe punkt hvor den kan være i klem el. Eneste stedet jeg ikke får sett skikkelig er i forkant av tanken på venstre side. Har prøvd å stake opp slangen de første 40 - 50 cm fra kompressorsiden uten at det hjalp, men hvis det er en blokkering så sitter vel den helst på kompressorsiden!? Har lyst til å prøve et kort forsøk med trykkluftpistol gjennom slangen, men vet ikke om det nytter / er særlig smart, i og med at høyre belg er "smekkfull". Muligens kan sensoren som jeg trodde var gåen være ok og feilen ligger i en blokkering på belgsiden; møkk, løsnet gummibit el i belgen?

 

Nå trenger jeg gode råd!!

 

Elevatoo :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å skru forsiktig opp slangefestet på toppen av luftbelgen. Da burde det komme luft ut. Ta det pent hvis belgen er språkkulturen, da du har greit med trykk. Så kan du blåse gjennom slangen når trykket har senket seg.

 

Jeg regner med at det er på ventilblokka foran kompressoren du har løsnet en slange uten at det kom luft. Det er tre slanger. Den innerste er til høyre side. Den i midten kommer fra kompressor. Den ytterste er venstre side.

 

 

Loh

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen står dørgende stille, tenning avslått, skal det vel ikke skje noe på kompressorsiden?

Er litt usikker hva du ellers har gjort, sender deg mob.nr på PM

 

 

Krisen over, det løste seg!! Luftslagene var "krysskoplet" i forhold til normalen. Oppdaget dette når jeg prøvde forsiktig med trykkluft på høyre luftslange, da ble det liv i venstre belg. Denne hadde minimalt med luft, sansynligvis som følge nivåfeilen på høyre side. Da var heldigvis resten grei skuring og bilen er nå testet og prøvekjørt og h. / v. side ligger innefor 15mm høydeforskjell. Skal bestille en nivåsensor til, og skifte venstre side, da kan jeg ta den siste fintuningen av høydeforskjellen.

Takk for råd / hjelp!!

 

Elevatoo :D :D :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...