Gå til innhold

Kan en ta bort baksetene?


Anbefalte innlegg

Noe bakvendt spørsmål kanskje;

 

men kan en fjerne bakseter og sette inn varebilvegg/grind i en personbil uten at tilsynet blir opprørt? Spurt på en annen måte; må det være 5 seter montert i bilen om det er innført 5 i vognkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en minibuss kan ikke fjerne seter så den får mindre enn 10 seter.

 

Så for en personbil kan du ha inntil så mange seter som står i vognkortet. Har du bil en annen avgiftsgruppe kan det være andre regler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at du kan demontere seter men må la sikkerhetsbeltemekanismer og låser være tilgjengelige så de kan besiktiges og funksjonskontrolleres?

I min D2 er jo beltet for midtsetet integrert i setet, betyr det at setet må være på plass under kontrollen?

Endret av smejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at du kan demontere seter men må la sikkerhetsbeltemekanismer og låser være tilgjengelige så de kan besiktiges og funksjonskontrolleres?

I min D2 er jo beltet for midtsetet integrert i setet, betyr det at setet må være på plass under kontrollen?

 

Ja, og ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å stille på PKK uten seter.

Da jeg fikk innført de bakerste (originalmonterte) ble seter og innfesting grundig kontrollert på trafikkstasjonen.

 

Men kunne du legge det så flatt du får det og montere modifisert varebilsvegg, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ble altså ja og nei:-) Får håre med tilsynet da.

 

Jeg/vi er så sær at vi vil ha 2-seter og digert bagasjerom; men alle som selger SUV-er i årganger og prisklasser jeg kan tenke meg ser ut til å ha montert baksetet og mener det er en utrolig verdiøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være problem å fjerne bakseter og vise det på trafikkstasjonen, for å få den godkjent som 2-seter på hvite skilt. Bien er det, Åttern var også det, men når vi fikk den var det montert bakseter. Det skapte litt hodebry under PKK, men var innom på trafikkstasjonen en mnd etterpå og fikk den godkjent som 5-seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Defender er registrert som 9 seter har aldri vist den på eu kontroll med mer en 5 seter. Ute kontroller hos statens vegvesen har heller ikke utløst noen reaksjoner om at det mangler seter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Aldri hatt problem med manglande seter ved pkk. Heller ikkje med D2 no etter at strengare kontroll vart innført. Køyrer berre med eit av dei bakre montert. Spurde for sikkerheitsskyld når eg bestilte timen, null stress ifølge kontrollør.

Endret av avdem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksetet trenger ikke være der, men sikkerhetsselene må ( forutsatt at bilen må ha slike montert da) da disse skal sjekkes på EU kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei,

Jeg har begynt å tenke på å kjøpe en Defender og lage en bil for overnatting som en veldig enkel Campingbil. Jeg har ikke behov for noe baksete og vil derfor gjerne unngå å måtte forholde meg til belter og baksete.  Betyr det at jeg kun bør vurdere biler som er registrert som varebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har motsatt problém. Biltilsynet i Oslo sier at innmontering av standerd langsgående benker bak i vår SII ikke gir grunnlag for å godkjenne fler sitteplasser fordi det ikke er lov å ha sikkerhetsbelter på langsgående benker, MEN eksisterende sidebenker uten belter i såpass gamle LR utgaver  har vel ikke ført til reduksjon i vognkortenes passasjerantall ?

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tenker nyregistrering når de uttaler seg slik.

Det var mitt problem en gang tidlig 2000-tallet.

(Men det kan ha kommet nye regler nå)

Men mindreårige MÅ være sikret selv om du kjører T-Ford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...