Gå til innhold

Kløtsj som slipper


henning

Anbefalte innlegg

Opplever at klutsjen slipper på vår 110er ved tungbelastning i 5 gir.

Den er kun gått ca23000 etter klutsjbytte. Regner med det er verdt å prøve justering av master før en går mer alvorlig til verks?

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning.. Er dette på 110 med tgv motoren?? ? Nene Overland satte i orginal 300tdi HD clutch.. De er for dårlige for tgv motoren. Jeg har en zinter clutch.. ? den holder men bilen er noe brutal å kjøre.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er TGVen som begynte med litt sluring her om dagen ja. Merker det spesielt i 5te gir, når den må slite litt. Har justert pedalen etter boka, men klarer å få den til å slure fortsatt. Hadde ikke akkurat et klutsjbytte på ønskelista men...

Sinter kløtsjen blir vel sånn on/off kløtsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tgv er både kraftigere før og etter tuning. Kan lett ble kraftigere en td5. Hvertfall det som står litt rundt på nettet.. ?

 

Fant et sted en tgv som bremset 632 NM og 319 hk.

Endret av LR 80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte inn HD 300 tdi i fjor...dette pga dårlig tid. Kan bekrefte at denne ikke holder. Slurrer på fjerde gir ved belastning :-(

Hadde før dette en HD clutch, ukjent fabrikat. Fin, men utløserlageret likte ikke belastningen...og skar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare en vanlig Hd cløtch.. trenger ikke noe sintere.. min har holdt i mange år nå.

Nei trenger ikke noe sinter men det var det jeg hadde tilgjengelig når jeg satt sammen bilen. Men HD 130 300tdi clutch hold ikke.. Har da også oppgradert trykkplate.

 

Åssen din har hold er et lite mysterium.. ?

Ser ut som hoff leverandøren av TGV anbefaler HD klutsj: http://www.ebay.co.uk/itm/Clutch-Kit-Heavy-Duty-242mm-/170953319764

 

Hva har du i den gule Truls?

Jeg hadde gitt denne clutchen et godt forsøk. ? tenker å prøve den selv.. Større diameter på clutch plata. Kanskje det er hemmeligheten til Truls sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig bruk av clutch og riktig gir er en utfordring for mange.

Standard Defender fra -90 og nyere trenger faktisk ikke gasspådrag ved igangsetting på flatmark.

Når vi så legger til store hjul,chipping,offroad,hengertrekking,berging,dypsnøkjøring.mm, går det fort gæærnt.

Ganske mange av oss glemmer lavserien når den store hengeren skal bakkestartes

eller rygges inn på plass mellom ymse prosjekter i motbakke.

 

Og så har vi mekanikerfeil og delefeil.

Jeg er ikke imponert over toleransene til produsentene og det gir sikkert utslag på clutch også.

Siden -79 har jeg byttet to clutcher på egne biler pga førerfeil + en pga oljelekk.

En på 300 hvor "rivstart" i bratt bakke i lavserie med 3,5tonn++ bak og full feriepakke

fikk følger for fjærene i senter.

En på en seriebil hvor lamellene røk pga varmgang og overrus.Brukket girspak,3 lav,bratt bakke,

bil på slep i konkurranse.Trenger jeg å si mer? Førers valg,,,,

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille stunda vi har hatt bilen så har den kun hatt normal kjøring på veg, uten tilhenger. Så jeg tror ikke det har drept den. Men den har hatt litt tildenser til "lugging" ved i gangsetting, og litt lyd fra utløserlager når kløtsj er ute.

 

Bilen funker fortsatt greit til normal bruk uten altfor spenstige pådrag i 5te gir. Men en må nå forberede seg på et skifte av klutsj ja, og det var ikke helt etter planen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...