Gå til innhold

Sveiseapparat - ESAB eller Kemppi ?


Anbefalte innlegg

Går og lurer på å anskaffe et sveiseapparat. Har ikke sveist siden jeg lærte pinnesveis på et skipsverft i Singapore i 93... men tenker stadig vekk at det kunne vært kjekt å ha til noen småting. Og så har jo guttungen begynt å sveise litt på skolen.

 

Ser det er noen tråder her inne på verktøyforumet. Kemppi Minarc Evo 200 og ESAB Caddy C200i ser jo begge ut som veldig gode apparater.

1) er det noe forskjell på disse?

2) inbiller meg at et litt godt apparat er enklere å sveise med for en nybegynner - stemmer det ?

3) er det bortkastede penger for en nybegynner med en blanding av "litt av hvert" og "kjekt å ha" behov å starte på et sånt apparat ?

 

Tar gjerne imot gode råd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) er det noe forskjell på disse?

2) inbiller meg at et litt godt apparat er enklere å sveise med for en nybegynner - stemmer det ?

3) er det bortkastede penger for en nybegynner med en blanding av "litt av hvert" og "kjekt å ha" behov å starte på et sånt apparat ?

 

1) Ja, men for alle praktiske hensyn tror jeg begge duger

2) Definitivt. Som i JA; ABSOLUTT !

3) Nei. Du kan jo kaste bort penger på et tvilsomt billigapparat, som du ender med å gi bort fordi du har kjøpt et skikkelig et i stedet, som så mange andre gjør.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Joker ;)
Det er bedre å investere i ordentlig apparat, en å ødelegge det du skal lage når du sveiser, fordi apparatet ikke takkler det ;)
Da blir det som en lek når du sveiser ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Kemppi minarcmig EVO 200 på jobben. Knallbra og enkelt.

Hadde forgjengeren EVO 150 før. Det ga opp etter 10 år med sveising stort sett hver dag og mye uvøren bruk på ymse byggeplasser.

Det må vel være god reklame for kemppi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde tabben å hande et Telwin 180 apparat først, fordi det var rimeligere. Da sto jeg vel i omtrent samme situasjon som trådstarter. Hadde lært pinne i Forsvaret for endel år siden, men lite erfaring. Jeg ble aldri skikkelig venn med det apparatet, men prøvde og prøvde.. Resultatet ble at jeg ikke turte å sveise noe særlig på bil ettersom jeg ikke var sikker på om jeg fikk et bra resultat eller bare drit når jeg først skulle sveise.

 

Det var fram til jeg skulle bygge nybygg og lånte et Kemppi evo 200 for å sveise litt rundtomkring, da det apparatet var mulig å drasse med seg i høyden. Duverden for en forskjell! Dette kunne man jo stole på at gjorde det du ba om. Plutselig var det faktisk mulig å sveise.

 

Telwin krabaten er nå solgt rimelig, og jeg har hatt mitt eget evo 200 i et par år. Har sveisa alt fra tynt til tykt stål, og aluminium. Fremdeles pærle fornøyd med apparatet. Anbefales.

 

Sånt sett er sannsynligvis ESAB sitt i samme klasse, selv om jeg ikke personlig har prøvd dette. Jeg har derimot en 15-ish år gammel plasmaskjærer fra esab, som jeg handlet i noe sliten stand på Finn. Etter en enkel runde med nytt forbruksmateriell og rengjøring så fungerer apparatet prikkfritt. Så hvis de fremdeles holder samme kvaliteten så er det også en meget bra produsent.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Er de apparatene som nevnes her forberedt for sveising både med gass og flusstråd? Jeg har så lite lagringsplass at det ville være gull for meg om jeg kan finne et kompakt apparat som jeg i hvd.sak vil bruke med flusstråd.... Det er også gull med apparater som klare seg med 10A sikring til normal bil-plate sveising.

 

I forhold til den Migatronic'en som kombinerer MIG og TIG; får du (like) bra vare for begge typer sveis uten at prisen på apparatet blir det doble..?

 

-N-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 5-litersflasker. Bruk det heller. Flusstråd er et he..... å sveise med på bil, og har du prøvd gass går du aldri tilbake.

 

Vet det er flere her inne som bruker flusstråd, bla Ronny, men Ronny teller ikke fordi han klarer alt uansett.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må understreke at jeg har bare så-der kunnskap om varianter av "sveisetyper", hvilken gass som skal til osv. så ikke anta at jeg uten videre fanger opp alle detaljer..

 

Jeg har sveist noe bilplater med gode apparater som Migatronic og Kemppi med gass og det går greit. Noen hevder at flusstråd også "går greit" men at ja; det er mer krevende.

Greia for meg er plasshensyn og til dels økonomi. Apparatet skal ha en plass..og gassflaska likedan og lagringsplassen min er anstrengt som den er. En annen ting er at om jeg vil kunne sveise både bilplater og SF så trenger jeg vel to gasstyper..? Eller..?

Om så er, så handler det igjen om plass..og økonomi. Gassflaska koster det den koster og om jeg må ha to..så koster det dobbelt. I tillegg kommer regulator men her klarer det seg vel med én?

 

Jeg sjekket ut et ESAB-apparat i passe størrelse for ei tid sida og der ville jeg landet på gode 10 laken for å komme i gang med apparat, flaske og det hele. Om jeg kan lære meg å mestre flusstråd er det en god ting..ikke minst for at jeg da kan ha en rull tråd for det ene og det andre...og det tredje.

Med et apparat som er forberedt for både fluss og gass kan jeg alltids finne et surt eple å bite i..og gå for gass om jeg må.

 

Jeg har fått med meg at Ronny er guru på flusstrådsveising...så når han sier det "går greit" så later vi som vi ikke hører. :-)

Han sa vel også en gang at han bruker et Biltema-apparat til noen ganske få lapper. Uansett; det er liksom snakk om 10 lapper eller noen ganske få lapper. Hvordan økonomien er i gass/solid tråd i forhold til flusstråd vet jeg ikke..men inngangsprisen er mye høyere. Hvor mye det må sveises før regnskapet er til (evt..) fordel for fluss har jeg ingen aning om. Og; selvfølgelig spiller det en rolle hvor mye knot man skal tåle for å spare en lapp eller flere...

 

Artig hadde det vært om jeg snublet over noen i nabolaget som byr på prøvetur med et apparat med flusstråd.

 

Vi får se hva det blir. Jeg kjøper iallefall ikke et billig apparat som kun kan brukes med flusstråd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bien er sveiset med flusstråd, for det meste.

Visstnok ett elendig biltema-apparat.

 

Sveiset endel med gass (Argon-mix?), men på et tidspunkt gikk jeg over til flusstråd igjen, og utendørs fungerte det mye bedre.

Tanken som jeg sveiset, sveiset jeg inne i garasjen, med gass.

Når jeg lappet på alukassen som jeg har bak på planet på Bien, gjorde jeg det med samme gassen. Kjøpte tråd for å sveise alu på biltema, men det ble ikke pent. Og ihvertfall ikke tett.

Men den henger (foreløpig) sammen. Du får komme bortover og teste å sveise med flusstråd.

 

Så vidt jeg vet fungerer flusstråd bare for vanlig stål, ikke for Alu eller Rustfritt.

Tror det skal være ren argon for Alu, mulig den kan brukes for Syrefast og vanlig stål også.

 

 

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet! Det kan godt være jeg slår til på det..

Jeg tenker jeg skal skaffe et apparat men jeg må lese meg opp litt først. og prøve litt..

Vet det finnes apparater fra både Kemppi og Migatronic som byr på både MIG m/u gass, TIG og MMA i samme pakken. Om det er god kvalitet i tillegg, altså at det ikke er spart for mye på alt som er for å komme ut med alle disse mulighetene til en akseptabel pris, så kan det være veien å gå.

 

Behovene er stort sett...

Tynnplater på bilen men etterhvert kanskje også tjukkere materiale til saker og ting på ramma. Hvem vet..

Syrefast til båten; både rør til rekker og denslags, diverse beslag i 4-6 mm tykkelse og gjerne tjukkere også men mer sjelden. Da kan jeg uansett låne apparat. Også tynnere SF plater kan det være aktuelt å nøste sammen på stedet før jeg lar proffene dra hel søm om kravene til utseende tilsier det.

Hadde vært artig og øvd meg opp på aluminium også...

 

Men; som sagt trenger jeg å lese litt for å få oversikt over hva som er realistisk å skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 7.6.2016 den 13.13, lafterolf skrev:

Det finnes 5-litersflasker. Bruk det heller. Flusstråd er et he..... å sveise med på bil, og har du prøvd gass går du aldri tilbake.

 

Vet det er flere her inne som bruker flusstråd, bla Ronny, men Ronny teller ikke fordi han klarer alt uansett.

 

Jeg har bestemt meg for et Esab 200i I min ungdom sveiser et par tre år. (ca 1980) Den gang fantes gassen bare på store beholdere som måtte leies årlig. Hvordan er det med disse 5 liters flaskene. Går en bare et sted for å fylle dem. Argon var vel for aluminium. Co2 var vel for vanlig metall husker jeg såvidt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...