Gå til innhold

Ristende Td5 motor


Nifrot

Anbefalte innlegg

Har en Disco 2003 Td5 som nylig begynte å riste under kjøring, og minsket motoreffekten.

Trodde først det var noe med auto kassa.

Men etter litt testing viser det seg at det kommer når den bare går på tomgang også.

Må gå ca 10-15 min før dette skjer. Altså bli varm. Er helt fin når jeg starter opp.

Stopper jeg motoren og venter lit et min eller to, er den fin igjen når jeg starter. Men da varer det ikke så lenge siden den allerede er varm.

Virker som den ikke går på alle sylindere.

PS! har sjekka om det var olje i pcu, ja det var det. Har gått over og rensa de fleste pluggene tror jeg. Men fortsatt samme symton.

Ryker heller ikke unormalt.

 

Tips til hvor jeg bør lete?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har fått olje inn i selve ECU boksen og. Det kan godt hende at det slår over der og da får du vibrerende motor.

Inne i ECU genereres 80 volt som er drift spenning på dysene og det slår gjerne over når det kommer olje inne i ECU. Bremserens er bra og vaske med.

Den er litt vrien og få opp bunnlokket på. Bruk gjerne en varmluft pistol og noe og brekke opp lokket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du rengjør pluggen til Ecu, ta ut det hvite dekkeselet inne i pluggen slik at du får det skikkelig rent. Husk pluggen under toppdekselet.

Skriver du hvor du bor, kan det være at noen kan stille med diagnoseapparat hvis du ikke har selv.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter du injector-harness stopper du tilførselen av olje.

 

For en stund ... Skal du stoppe det helt, så er nok den eneste løsningen å kappe hver ledning i injector harness-en på det laveste punktet, for så å lodde sammen igjen. Det laveste punktet for at evt. olje skal dryppe ut av kablene, ned og bort. Lodding for å stoppe oljekrypingen/kapillæreffekten, så ikke det kryper oppover igjen og inn i ECU-en.

 

Jeg byttet (etter påvirkning fra forumfolk) injector harness, omtrent samtidig som jeg monterte trimboks. Selv om det var masse olje i den røde pluggen i mange år, så hadde jeg ingen problemer de 8 1/2 årene jeg hadde bilen, hvorav 6 - 7 med Twisted Performance Hurricane-boks. Trimboksen holdt altså oljen unna ECU-en, uten selv å ta skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering,

Etter å ha gått grundig igjennom plugger, og delt opp ecu renset alt godt prøvde jeg på nytt.

Feilen viste seg og være der fortsatt.

Siste mulighet ble og skru av toppdeksel for så å rense/kontrollere inn på dysene.

Her var det også mye olje i pluggene, men det skal vel litt til for og ungå det. Ligger jo i oljesprøyt..

Uansett renset jeg her også. Det hjalp!

Har nå brukt bilen i hele dag, den går fint. Så det var nok rensingen på selve dysene som også måtte til.

Får nå bestille opp nytt ledningsett og gjøre tiltak som dere beskriver for og slippe samme feilen igjen.

PS; takk for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg sliter for øyeblikket akkurat med samme symptomer. Fungerer feilfritt til å begynne med, så når den er skikkelig varm så begynner den å rykke samt mister effekt. Ingen røyk.

Jeg har så å si nytt injektor harness (litt over ett år gammelt) ingen olje ved ECU (har aldri hatt det heller) Helt ny diesel pumpe i tanken, og nytt diesel filter. For ett par dager siden under testkjøring etter filter bytte (da jeg trodde kanskje tett filter var årsaken) begynte rykkingen igjen og jeg kunne høre den ikke fyrte på alle syl. Fikk koblet til Nanocom og leste noen helt hinsides tall på sylinderbalansen. Spesielt på syl. no 5...

Skal prøve å rengjøre kontaktene på selve injektorene jeg også. Håper det er der det ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetninger på dysene neste.

 

Vil det da være så sporadisk? Kan (nesten) sverge på at den ene syl. ikke fyrte i det hele tatt. Hørtes veldig godt på tomgang. Men mens jeg fiklet for å koble til Nanocom, så ble det forandring i lyden og alle syl. var med.

Kjørte så hjem med Nanocom tilkoblet, mens jeg overvåket syl.balanse. Her var det helt forferdelige tall under rykk og napp sekvensene...helt forferdelig... men ved veldig lavt pådrag var tallene normale.

MEN, som du skriver, hjelper ikke rens av pluggene på injektorene, så blir det tetningene på dysene neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort på halvannen time. Kan være sporadisk fusk, eller at den ikke vil starte uten masse lufting først, eller en kombinasjon.

 

Kan også være greit å rense MAP-sensor, sjekke MAF/LMM og evt. skifte Waste gate modulator, hvis det aldri har vært gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg renset kontakten til injektorene i toppen, kjørte nesten 30 mil uten fjusk... så begynte det igjen, og det var tydelig at bilen ikke fikk tilstrekkelig med diesel eller at det var luft i systemet.

Kjørte til side, stoppet motor, på med tenning for å kjøre "lufteprogrammet", men det var helt stille...ingen fuelpumpe å høre. Riklet litt på releet til fuelpumpa og da ble det liv!

Etter å ha kommet vel hjem nappet jeg ut releet for nærmere inspeksjon, og her var det svartsvidd plastikk! Installerte nytt rele og alt fungerer som normalt.Til meg har tydeligvis alt dette vært forårsaket av dårlig kontakt i releet til diesel pumpa, hvor den har blitt liggende å "klikke" inn/ut og gitt en veldig ustabil diesel tilførsel. Med tanke på tilstanden på enkelte norske veistrekninger, så er det ikke så rart at elektronikk ristes i fillebiter, siden det er montert rett i karsosseriet uten noe form for vibrasjons demping.

Mest sannsynlig har dette også vært årsaken til at jeg skiftet diesel pumpa. Ikke lett å stille diagnoser når det er periodiske feil som kommer og går alt etter tilstanden på veidekket... Men nå har jeg iallefall ny diesel pumpe og rele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...