Gå til innhold

dempere til p38 2,5dse


mbarendal

Anbefalte innlegg

tenkte og bytte belger og dempere på min 2000 mod p38 i vår. driver ikke med noe offroad kjøring så tenkte å gå for dunlop belger, men det er mye å velge i på dempersiden. har googlet endel om temaet men egentlig ikke blitt så mye klokere. ønsker at bilen skal "duve" litt mindre enn den gjør nå men ikke miste komforten :)

har vel egentlig ut fra googling funnet ut at Terrafirma muligens er ett godt alternativ, noen som har erfaring med forskjellige typer dempere ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi råd om støtdempere er vanskelig da

  • Nye dempere alltid vil være bedre enn de gamle
  • Ingen får testet ut forskjellige alternativer og dermed har et skikkelig sammenligningsgrunnlag.
  • Kun i en viss grad kan en uttale seg om levetiden.
  • Preferanser varierer fra person til person.

Jeg prøved et par sett Gabriel dempere til min P38 men opplevde at de ble merkbart slappere enn ønsket etter relativt kort tid. Siden satt jeg på Koni Heavy Track og det ble innertier for min del. Det mest påtakelige var at bilen ikke lenger dykket over ytre fremhjul i litt skarpe svinger samtidig som komforten ble bibeholdt. Koni demperne er også justerbare slik at man kan stive dem opp om man ikke er fornøyd med fabrikkinnstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner i grunn ingen informasjon om disse Terrafirma demperne. Ikke engang hos Terrafirma selv...

Men det er grunn til å være oppmerksom på at dette er 2"+ dempere. Det krever ideelt sett løftede støtdemperfester. Alternativt høyere bump stops. Uten dette vil det være støtdemperen som tar belastningen ved full innfjæring og det tåler de dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min P38 har gått ca 163 000 km og føler det var på tide å bytte dempere. Har bestilt Bilstein fra Famous Four og håper dette blir bra. Min bil går kun på vanlige veier. Burde vel egentig byttet belger i samme slengen men det får bli neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min P38 har gått ca 164 000 km. Bytter til Koni Heavy Track i morra. Bare bak. Grunnet campingvogn.

Vil sjekke ut dette først. Neste vår bytter jeg kanskje også foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Koni Heavy Track i dag.

Litt styr å presse de sammen slik at de entret ned i hullet på nederste festet.

 

Litt av komforten forsvant. Men merker det mest på dårlig vei.

På god vei er de perfekte.

De gamle var ok. Byttet mest for å holde campingvogna i fast grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg skal bytte dempere på STORM, da de gamle er så dårlige at det ikke er sant.
Har fått mange gode råd, om blandt annet 4stage TF dempere, TF176 foran, og TF177 bak.

MEN - disse er jo for hevet bil, og min bil er IKKE hevet. Ikke skal den heves heller og da blir jeg i tvil.

Bør jeg velge noe annet ? Har relativt LITE dynamisk kjørestil, ønsker comfort, ikke firmhet / fast oppsett....

Hva med vanlige Terrafirma TF125, eller kanskje noe annet ?
Føler på meg at Cellular Dynamics fra Britpart kanskje blir feil på akkurat den bilen, litt stive kanskje ?

Bilstein fra Rimmerbros blir jo veldig dyre igjen gjerne 2,5ggr prisen av Terrafirma, men de er kanskje 2,5ggr bedre også ?

1500kr + mva er uansett ingen upris for et dempersett, men jeg er som sagt veldig usikker på hva jeg ønsker meg...

 

Koni Heavy Track som Velocette prøver bak, har jeg mye erfaring med på GW, ligner egentlig Britpart Cell Dynamics. Fine ved tung last.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Bilstein på min og var veldig fornøyed.

Har nå Bilstein på D2 og.

Men hvor bra de er i forhold til TF vett jeg ikke, kun i forhold til

originale utslitte dempere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville brukt +2 dempere på originale luftbelger, jeg har +2 på min og har arnott gen3 belger, men måtte sette på en original belg noen dager og når jeg skulle bytte til gen3 igjen og jekket i ramma så sa det poff og belgen var delt:) ikke helt planlagt men effektiv måte for meg å få slippe trykket av belgen :lol: litt mer klatt hvis du skulle utilsiktet få flex på akslingen langs veien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...