Gå til innhold

Noen som kjenner snorkelen


Faah

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg lurer litt på en snorkel på min rrp38 og selv om denne snorkelen som går langs hele framskjermen har vokst litt på meg synes eg fremdeles en vanlig snorkel er litt tøffere.

Dette ligner på en snorkel til defender, er det noen som tar hvilken snorkel dette er utifra bildet??

9ce24d26f2c51353cc5c75970886fe73.jpg

 

Hilsen Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det minner mest om en til 200tdi ut fra tegninger fra http://www.paddockspares.com/off-road/snorkels/safari-snorkels.html

Er det slik at det meste er likt på utsiden (utenom den åpenbare forskjellen i form nederst på snorkelen) så lenge eg treffer på venstre/høyre, eller er det forskjell i vinkelen der snorkelen går opp langs a-stolpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på de forskjellige utgaver til Defender?

 

Til Defender har alle samme vinkel mot A-stolpen. På bilde du viser blir vinkel mot A-stolpe feil når den monteres på P38.

Utvendig er de like, forskjellen er rør til luftfilter. 200Tdi har filterinntak mot radiatoren men alle fra 1994 har luftinntak i skjermen der snorkel monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en safari snorkel. Men husk det trenger ikke være til en Land Rover engang. Kjør innom en butikk som har disse utstilt, eller gå på safari sine sider. Ta noen mål fra bilen din, og se hvilken som passer best. Safari lager til de fleste 4x4 LR, Toyota, Nissan, etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franskmannen du linker til har brukt en Safari snorkel. Som Laftis påpeker så er jo vinkelen i forhold til A stolpen feil, så den ser jo ikke helt bra ut.

Q tenker rett, du trenger å finne en snorkel som har de rette vinklene for en bil med ett litt mere aerodynamisk utseende en Defender, slik at vinkelen mot A stolpen stemmer.

 

Kanskje en til en Discovery passer bedre.

 

Gamle Defender snorkel fra Mantec for 2,5 og 200 TDI med flexibel overgang fra skjerm til A stolpe, passer nokså fint, eller er lette å tilpasse siden overgangen jo er flexibel..

Denne:

gallery_3792_537_7284.jpg

 

Den er brukt her ( tror jeg )

 

gallery_3792_537_90928.jpg

 

gallery_3792_537_66259.png

 

Lucky8LL, har laget denne typ southdown varianten som ser bra ut.

 

gallery_3792_537_76136.jpg

 

Problemet er at det er vanskelig å trekke luftslangen over innerskjermen og frem til luftfilterboksen. Derfor er nok denne løsningen fra gamle Hardrange Australia en bedre løsning, egentlig.

 

HRA snorkel.

gallery_3792_537_74405.jpg

 

 

Lykke til

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på de forskjellige utgaver til Defender?

Det kan lett se ut som eg spurte om det ja... blush ... og det burde eg selvsagt visst svaret på...men eg mente selvsagt mellom de ulike land rovere. blush^_^

 

Og vinkelen er som du sier feil, ja. Rør i motorrommet må vel gå på et vis, selv om EAS-boksen er vel i veien. Hadde det gått an å trekke flere små rør kanskje?

 

-og takk for tips, hint og eksempler, dere.. Lucky8 sin var ikke så dum, nei.

 

Tilbake til nettsidene til safari! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, glem LR og finn en snorkel som passer. Safari lager jo til de fleste 4x4. Ta mål fra din bil og finn en som passer med minst mulig arbeid. Spiller vel ingen rolle om det er til Toyota, Jeep eller LR siden det ikke lages spesifik til din bil. Da må du tenke 'utenom esken' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det knapt finnes et eneste firma eller leverandør i Norge som har noe sånt på lager.

Tiden da man kunne kjøre til en butikk med utvalg, og se / ta på og prøve varene, er nok over her på berget i stor grad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det knapt finnes et eneste firma eller leverandør i Norge som har noe sånt på lager.

Tiden da man kunne kjøre til en butikk med utvalg, og se / ta på og prøve varene, er nok over her på berget i stor grad...

 

Du har nok veldig rett her.

Firmaene har en fin delekatalog og en god transport og videreselger avtale, men de henter ofte delene i det øyeblikket du trykker inn koden og får godkjent på visaen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

 

Man kan jo mekke noe sjæl av deler fra byggevareforretningen. Jeg monterte nettopp Mantec for venstre forskjerm. Kjøpt på Paddocks og er egentlig for 200 Tdi. Safari snorkel ser mye mer plundrete ut  i å montere samt at det må borres noen store huller i forskjermen. Mantec festes med klips/skruer i luftinntaksåpningen. Kan sikkert modifiseres til andre biler enn Defender. Har fleksibel gummislange mellom skjerm og vindusstolpe.

 

20170702_014825.jpg

20170703_181451.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simen viser så er det nå en fin snorkel tilgjengelig til RRp38 fra terrafirma. Den har en perfekt passform og er relativt OK å montere.

Tråden er vel startet rett før snorkelen fra terrafirma ble tilgjengelig og kjent. Det er nå flere som kjører rundt med nettopp denne.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...