Gå til innhold

Kjøpsråd Disco 3


bushdoctor

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! Dere drevne LRForumbrukere er sikkert lei av slike tråder, men jeg prøver meg.

Er i ferd med å selge Freelanderen min og skal ha meg en Disco.

Jeg har fulgt med over lengre tid på finn.no og har nå denne i kikkerten

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72462343

Disco 3, HSE, 165 000km til 369 000kr.

 

Sånn umiddelbart tenker jeg at prisen er litt stiv. Den har gått 165 000km, som jo er et godt stykke i mine øyne, men det er mye slitedeler som er byttet ut (bærebroer er ikke byttet).

Hva mener dere? Er det bedre å kjøpe en som har gått såpass med km som har byttet mye slitedeler, eller mener dere det er bedre å kjøpe en som har gått kortere og ta rep. som de kommer?

En annen ting, denne er kjøpt i Tyskland. Skjønner da at man ikke får "norsk vinterpakke", men hva er det som vanligvis mangler hos utenlanske biler? Har forstått det sånn at en tysk HSE ikke nødvendigvis er lik en norsk HSE.

De 20" sommerfelgene er heller ikke orginale LR-felger, som jeg også ser på som et minus.

 

Takknemlig for innspill!

 

Stian

Endret av bushdoctor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk litt igjennom eldre tråder, mange som spør om det samme (andre biler da selfølgelig ) , men ja menigheten er vel enig om en som har rulla litt mere og fått godt stell og skiftet mest mulig av de delene som vil komme er bedre enn en "slitt" med lite km, og jeg synes jo denne du ser på så veldig flott ut, angående vinterpakkene du nevner har jeg ikke peiling på dessverre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange råd vedr. kjøp av brukt Discovery. Be om hengerfeste demontert hvis det ikke er det slik som på denne. De kan visst sitte svært godt. Aldri feil og spørre i et forum hva som kan være fornuftig å være oppmerksom på. Råd nå i 2016 trenger ikke nødvendigvis og være akkurat de samme som for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil. Hva er det med frontlyktene på denne? Ser ut som om deler av de er blendet av eller noe. Ser at det orange i hovedlyktene også er fjernet. Eller er dette noe spesielt for Black Edition?

 

Enig i kommentaren om tilhengerfeste. De kan sitte børr fast, og det er like greit å få det tatt av først som sist - så får man heller ta jobben selv med å smøre opp.

 

Ellers er det jo det vanlige. EPB skal fungere uten problemer, det skal ikke være vibrasjoner eller ulyder.

 

Er tydeligvis en importbil som kom til Norge som ganske "ung". Sikkert derfor vinterpakke er nevnt. Sjekk allikevel at bilen har webasto, hvis ikke så kan det hende at det blir litt kjølig til vinteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar,folkens!

@magnuspagnus: javisst!er et "hull" i serviceintervallene. Det gikk meg hus forbi. Bra spotta! Har lest om tipset angående hengerfeste,skal be de demontere før evt salg!

@trondshj: skal sjekke dette med lyktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det mangler et oljebytte, kjøper du den likevel?

Har du lest trådene om motorhavari?

Tja, vet ikke? Hva vill du (eller andre erfarne Disco eiere) gjort? Ser at Magnuspagnus ville styrt unna.

Har lest noen av havari-trådene, var det en spesiell tråd du tenkte på (i såfall takknemlig for link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt i den med ildtang.

Det er kjøpers marked og det burde finnes noen som er bedre fulgt opp. Jeg ville ventet til det dukket opp en bil som har jevnlig oljebytter, og helst med kortere intervall enn hva som kreves.

 

Det er tross alt en bil til flere hundre tusen kroner, motorbytte kan fort bli hundre tusen ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme. Utvalget er ikke lite. Og de fleste bilene er ofte levert med det meste av tilgjengelig utstyr. Så det burde ikke ta lang tid og finne et bra eksemplar. Husk at det finnes en del varebiler som leveres me med sju seter. Å ta i bruk disse og omregistrere er fort gjort. Bruktilkjøp og hastverk er i alle fall en dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er høyt priset. OG har huller i serviceheftet. Om det gjør at motoren takker for seg tidligere enn den skal er ikke sikkert, men jeg ville angret dypt om den gjorde det.

Se også på varebiler også, Stian. Du trenger bare en verktøykoffert og en ettermiddag. Det er lettere å sette inn setene enn å legge venfloner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke? Hva vill du (eller andre erfarne Disco eiere) gjort? Ser at Magnuspagnus ville styrt unna.

Har lest noen av havari-trådene, var det en spesiell tråd du tenkte på (i såfall takknemlig for link)

Kanskje det er denne Lafterolf tenkte på..

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=76340&view=&hl=&fromsearch=1

 

God lesning! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er høyt priset. OG har huller i serviceheftet. Om det gjør at motoren takker for seg tidligere enn den skal er ikke sikkert, men jeg ville angret dypt om den gjorde det.

Se også på varebiler også, Stian. Du trenger bare en verktøykoffert og en ettermiddag. Det er lettere å sette inn setene enn å legge venfloner!

hehe..jo takk for tiltroen Truls,men husk at denne bygutten har pianofingre som kun duger til å binde små fluer og ikke grove Brummundølsnever som lafter hus/hytter til frokost?

Men tanken på 2 til 5(7) seter har slått meg!

Kanskje det er denne Lafterolf tenkte på.. http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=76340&view=&hl=&fromsearch=1

God lesning! :-/

Har lest tråden nå,trist lesning,men hva mener dere? Kan et hull i servicehistorikken for 4-5 år tilbake komme å bite deg såpass i ræva at denne bilen er det bare å holde seg unna??

(Ikke det at man ikke skal lytte til erfarne LR-folk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har lest tråden nå,trist lesning,men hva mener dere? Kan et hull i servicehistorikken for 4-5 år tilbake komme å bite deg såpass i ræva at denne bilen er det bare å holde seg unna??

(Ikke det at man ikke skal lytte til erfarne LR-folk)

 

Mja... Både og. Har selv eid en relativt ny bil en gang i tiden, hvor jeg fikk skiftet olje. Dette ble ikke ført inn i serviceheftet, så det så litt stygt ut. Tenkte ikke på det dengang da - men har lært. Når jeg utfører service på bilparken her i huset, så blir det ført sirlig inn i servicehåndboken. Dato, kilometerstand og hvilken type service som har blitt utført.

 

Kan være at bilen har fått litt pleie i perioden, men slikt er jo vanskelig å vite. Personlig hadde jeg ikke hatt problemer med å kjøpe en bil med hull i servicehistorikken, men det hadde blitt brukt til pruting for det det hadde vært verdt. :)

 

Synes du skal prøvekjøre bilen. Forhør deg om hullet, tilhengerfestet, og kjenn på om bilen føles bra. Får du prutet den ned et godt stykke - og bilen føles bra så kan det hende at du får gjort et godt kjøp her.

 

Men - som det blir nevnt her. Det er kjøpers marked, og det er mange fisk i dammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...