Gå til innhold

Vedkløyver størrelse?


telindnor

Anbefalte innlegg

Har behov for å produsere litt ved både hjemme og på hytta. På hytta har vi et 2000W Kipor aggregat. Hva greier det egentlig å dra av el.motor på en kløyver? Det var det ene spørsmålet..neste er hvor mye trykkraft må man ha for å håndtere "normale" vedkubber på 50 cm lengde. Noen som har erfaring med noe som holder og har akseptabel kvalitet VS pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kW er ikke mye. Har en sånn normal Netthandelen/Biltema/ClasO sak på 5 tonn og den kan KANSKJE gå på det aggregatet men om den må jobbe hardt så er det nok først aggregatet som kneler.

 

Her er en tidlig versjon av min 12 tonner med 5.5 kW motor, sjelden den sliter men det hender at den også må gi seg nå og da:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 7 tonns elektrisk kløyve på hytta. Den tar det meste. Vi har vært veldig fornøyd med å ha en som er "litt opp" i størrelse uten at den blir for stor. Vi hadde en 21 tonns bensinkløyver en stund, men den solgte vi igjen da vi stadig valgte den elektriske fremfor den store.

 

Men du må selvsagt sette av litt tid til kløyving. Det går fortere med øks...

 

Dette er den vi har: http://www.moeco.no/subdet13.htm Som du ser er motoren på 2200 W, så den går ikke på det aggregatet du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en slik elektromotor har et veldig høyt strømtrekk fram til den får fullt turtall, da er strømmen som går stort sett avhengig av belastningen

 

Når det gjelder aggregat og elektromotor så har belastningen i startøyeblikket mye og si. En luftkompressor for eksempel alltid vil møte motstand helt fra start så der sliter du veldig fort med et aggregat. Aggregatet klarer ikke å dytte på nok strøm til at motoren kommer opp i turtall, strømmen går aldri ned, og ting kommer rett og slett ikke i gang..

 

Du ligger bedre an med en vedkløyver. Her kan du jo starte mot stengt ventil, slik at belastningen på motoren under oppstart er lav. Når så motoren er oppe på turtall kan du åpne ventilen, begynne å kløyve og det er først da motoren blir belastet.

 

Du får gjort mye ugang med en søt liten 4 tonns kløyver til privat bruk. De klarer lagt i fra alt, men jeg er fornøyd med min. Den klarer du nok å dra med et 2KW aggregat også. Motoren på disse er gjerne 1,5 KW, og så lenge du får motoren opp i fart før du belaster den så skal det teoretisk sett gå. Men det er nok ikke mye margin å gå på i starten.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene. Hvor mange watt er motoren på 4tonns kløyveren din på tro?

Den er 1500, muligens 2000 watt etter hva jeg husker, men som påpekt her, trekker den ikke det konstant. Det er såvidt jeg hører aggregatet øke turtallet når kløyveren slås på, og aggregatet drar også 2000W kappsag. Visse motorer har et enormt strømtrekk i oppstarten (ved magnetiseringen av transformator, for eksempel), så da vil et aggregat ha problemer, men det er altså ikke tilfellet med kløyveren jeg bruker, og de er stort sett av identisk konstruksjon alle sammen. Lån en kløyver og prøv! 4tonn deler det meste, men har oftest 37 cm som største kubbelengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lille hissige italieneren med fire tonn i klypen klarer det meste. Jeg lurte lenge på å kjøpe større uten å gjøre det, den klarer alltid å ta knekken på en kubbe, men en slegge til å løsne når det en sjelden gang kjører seg fast er grei å ha i nærheten. Har ikke noe inntrykk av at motoren sliter når den skal i gang eller når den jobber.

 

23072010306_zps67c131b7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik som på bildet over (har to når jeg tenker meg om...); det er rett o.g slett imponerende hva de klarer å klyve!

 

Det går ikke fort, jeg er mye kjappere med øksa, men med en slik kan samboeren ta seg av klyvinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kikket på denne: http://www.log-rover.co.uk/

 

Ellers er min erfaring også at med en god kløyveøks så går det mye raskere å kløyve for hånd, enn med hydraulisk vedkløyder. Særlig hvis man er to. Selv bruker jeg bare hydraulisk på de aller seigeste kubbene.

 

Anbefaler Fiskars kløyveøks. Den er dyr, men absolutt verdt pengene!

 

http://www2.fiskars.com/Products/Gardening-and-Yard-Care/Axes-and-Mauls/X27-Super-Splitting-Axe-36

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg traktor og sikkelig vedkløyver.

Hvis traktorvalg så er det kun Massey Ferguson og David Brown som er tingen :D ER jo mye anna fint og, men de er øverst på lista mi.

Er jo heilt med på den. Helst gammal Ford, då - men elles greitt. :lol:

 

Har ein slik: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=64464424

 

24_93918264.jpg

 

Og ein slik: http://m.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=74185978

 

78_385756349.jpg

 

Formidabel kombinasjon. :)

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Kværner som har hatt den? Da har jeg sett på den ;):lol: Han har jeg vært hos :D Men ikke med på den at Ford er bedre enn MF og DB, men starter ingen diskusjon her, men Forda har skuddsikker motor da, alle (eller flesteparten) Ford eiere er jo veldig fornøyde også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...