Gå til innhold

Hvitevarespøkelset har vært på besøk igjen - Bosch vaskemaskin


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

O-hellige forum:

 

Som topic på tråden sier, så fant min Bosch vaskemaskin ut at det i helgen var et fint tidspunkt å ta seg fri fra hverdagen, og svarer meg med feilkode E02 i displayet i alle forsøk på å få dyret i gang. Manualen definerer feilkode E02 som "Motorproblem - kontakt serviceverksted". Etter en rask demontering fant jeg ut at børstene var mer eller mindre slitt ned. Disse ble byttet til nye og alt satt sammen igjen. Fortsatt samme feilmelding og jeg føler meg hakket mer rådløs. Et alternativ er å ta maskinen til verksted å betale 700 for en feilsøking, men sitter med en følelse at det er bedre å bruke disse pengene på ny/brukt maskin da eventuelt en ny motor koster ca 2500.

 

Så før jeg fyller maskinen med murstein på gårdstunet og tvangskjører motoren med 230V direkte, spør jeg dere så alt-mulig-vitende forum medlemmer om gode råd :)

 

PS,

Maskinen er ca 5 år gammel og har modell nr: WAE28262SN/20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkering av pumpe, som gir overstrømsvarsel - mener jeg huske det var på vår..

Forøvrig - murstein i maskina utendørs, må foreviges pr film.... Så en kar på Jutub som pælma en ambolt inni maskina og sentrifugerte den.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel googling så fant jeg dette på feilkode 02 på Bosch vaskemaskin.

Kan være verdt å teste ut.

 

E02 means the unit is not getting adequate water or the drain is coming clogged. Remove the round access panel on the lower right front panel and take the drain catch off by twisting it. Water will come out so be careful, remove and clear all the debris in the drain catch. If you don't find anything then the issue might be with lack of water getting into the unit. If you are sure the water hoses are not frozen and have good water pressure then you will need to replace your electronic water valve on the back of the washer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7-8 års fartstid som hvitevarerepratør, men det var for over 6 år siden. Men en vanlig feil på tømmepumpen er at den er full av skitt, sånn at dem må demonteres for å sjekke om lokket bak skovlen er løst. Er den det så er motoren full av dritt og den må/bør byttes. Den kan fikses midlertidig med rens, smøring og nye o-ringer, men erfaringsmessig så holder de ikke lenge.

 

Ellers så kan det jo være at pluggen til tømmepumpen ikke er ordentlig på plass, da vil jo ikke pumpen fungere som tenkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har googlet feilkoden og får flere alternativ. Det ser ut for meg at denne koden varierer for model til model. På min model refererer det til motorfeil. Jeg har selvfølgelig sjekket både tømmepumpe og vanntilførselen. Dette ser helt OK ut. Jeg var i kontakt med serviceverksted. De mente at det kunne være en mulighet for a de slitne børstene har tatt med seg enten motor eller styringselektronikk, men måtte ha maskinen inn til feilsøking før de kunne konkludere med noe. Jeg merker at det er ulyd i motoren når jeg snurrer akslingen for hånd, men mulig dette er fra de nye børstene som ikke har fått slitt seg til.

Jeg legger prosjektet på is en liten stund i påvente av bedre tid. Det er ikke helt "meg" å levere slike ting til verksted da det ofte er slik at hvis jeg ikke kan reparere det selv, så koster det såpass mye å fikse at det er enklere å kjøpe nytt. Maskinen kostet 3200 på super tilbud for 4 år siden og har kjørt 1-2 vasker pr. dag siden det :D. Som 3 barnsfar, så har jeg backup av de viktigste tinga. 2 vaskemaskiner og 2 kjøleskap i huset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste til 5 års garantien på vår Miele tørketrommel som døde hvert halvår.

Fikk reparert gang på gang på garantien.

Siste gang før tiden gikk ut ble maskinen fullstendig demontert og satt sammen slik reparatøren ville ha det.

Da gikk den i flere år før røyken i elektronikken slapp ut og den døde for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige Milemaskin hadde vi i 23 år uten problemer den sto igjen når vi flyttet. Den nye har kun holdt i ni år så nå venter jeg på reparatør. Håper på en billig løsning så jeg kan bruke kroner på Defenderen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår Miele var det øvre elektronikk som hadde tatt kvelden. De hadde ikke råd til 20 års holdbare maskiner lenger, vanlige garantier der også... så den trillet ut trappa. Nå har vi Samsung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de med 20 års holdbarhet var iallefall blytunge. Vi prøvde å få en opp ei kjellertrapp, men det var u-la-seg-gjørlig. Den måtte bare bli i kjelleren (lurer fælt på hvordan den kom ned dit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva enkelte hvitevarer holder.

Mine foreldre hadde et Bosch kjøleskap fra -59.

Den ble også stående igjen da de flyttet -05ish.

 

 

Morra til kompis var veldig stolt av fryseren.

Installert tidlig på 50 tallet, og aldri utbedret eller fixet på.

Jeg ble spurt om jeg ville se, og det ville jeg jo.

 

Fryseren besto ca av en pappkasse, en motor på 7,5KW og en reimdrevet kompressor. Jeg antar strømforbruket tilsvarte mongstad-raffineriet, på årlig basis. I tillegg var vekta på fryser såvidt heftig at den ble installert når huset ble bygget.

 

Ikke ALT var bedre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AEG Turnamat; ufattelig holdbare saker!

 

Men karer; om en vskemaskin holder 5år i en husholdning med 3 unger-da har den vel egentlig gjort jobben sin....

 

 

ps-ikke kjøp Samsung hvitevarer-rett og slett skrot.

 

Hei,

 

Skal si meg enig der! Jeg forventer ikke at hvitevarene skal holde i 20 år, og kjøper derfor heller ikke de dyreste. Må si at holdbarheten på denne maskina til 3200 har vært akkuratt den samme som på den gamle Siemensen min som jeg betalte 7000. Innvendig så er de jo også dønn like!

 

Jeg kommer til å gjøre noen forsøk til på denne før den blir erklært død. I mellomtiden så skal jeg muligens hente en gammel siemens maskin med slitte lagre i trommelen, gratis. Dette er grei skuring å få orden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømforbruket hadde nok gjort det lønnsomt med nyere skap.

Tar vi med oss miljøbiten blir det kanskje lurest med gammelt.

Designet den gang slår ihvertfall de nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i huset etter moren min står det et Beha fra tidlig 60-tall med fantastisk design. Det virker og går, men er blitt noe rustent her og der etter mange års trofast tjeneste. Jeg tror det også vil bli en forholdsvis tung jobb å få opp kjellertrappa (hva skulle de nå sette allting ned i kjelleren etter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Statusoppdatering:

 

Etter å hatt demontert motor, rengjort kommutator, målt alle viklinger og montert sammen igjen uten resultat, så ble besluttningen å gamble 760kr i feilsøking for å se om dette kunne bli tatt på reklamasjon. Jeg fikk låne kroppen til naboen onsdags kveld til å bære kassa ut på tilhengeren og der ble den behørlig pakket inn i presening og stroppet fast i påvente av avreise til reperatør. Må si at nederlaget nesten gjorde vondt :) Epost med kvittering og hele min feilsøkingshistorikk ble også sendt reperatør med bønn om han kunne ha et siste stalltips før avreise. Kl 2200 fikk jeg svar som følger:

"Hei. Det kan være du må nullstille elektronikken. Du kan prøve dette: Skru programvelger på 0 posisjonen, hold inne Start-knappen og vri velgeren ett program tilbake( klokken 11.) Vent 2 sek. Og slipp knappen. Etter dette vri til kl. 3 (mot klokken) og trykk start. Nå kan du sette velgeren på 0 igjen og prøve starte vanlig vaskeprogram. Dette skal da få bort feilmeldingen. Lykke til.:)"

 

Morgenen etter så var det ut og lette på presseningen og plugge skjøteledningen i maskina som et siste desperat forsøk og gjett hva!! Feilkoden forsvant og maskina var klar til start!. Reperatørreise avlyst og kroppen til naboen ble på nytt lånt for å bære maskina inn igjen på plass for testkjøring. Maskin ble tilkoblet og kaffekoppen funnet frem før start på 15min hurtigprogram med dertilhørende kaffipause mens maskina gikk. alt er nå 100% bortsett fra lagerlyd fra motoren. Av gammel erfaring, så tok jeg hovedmålene på lagrene når motoren var oppe, så disse lagrene ble innkjøpt i dag morges hos den lokale maskinforretningen til den nette sum av 138kr.

 

Da ble det likevel en lykkelig slutt på denne saken nå som helga er på trappene og kona er nesten like lykkelig som meg :D. Maskina er tilbake i vanlig drift, og lagerbytte på motoren tar jeg ved en senere annledning.

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...