Gå til innhold

Girolje Discovery 3 - 06mod TdV6 m/ZF kasse


Knockout87

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter å ha gått nøye igjennom papirene mine, ser jeg at verkstedet som har skiftet girolje på min Discovery har benyttet seg av Castrol Transmax Z på girkassen. Jeg syntes dette virket rart og sendte en mail til KGK ang oljetype. Der sier de at Transmax ikke skal benyttes og at jeg SKAL benytte med av Land Rover sin originale, eller ZF lifeguard 6 eller 8. (alt etter serienr på kassen).

 

Noen tips?

 

Kan jo nevnes at dette er utført på merkeverksted i 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skremselpropaganda ute å går blandt LR verksteder, og du skal liksom være litt kriminell om du ikke bruker deler og oljer med riktig logo. Man skal ikke skimse med oljekavliteter, og eg er ingen spesialist (eg heller) Men tror nok det viktigste er at oljene møter riktig spesifikasjon, og ikke så viktig for oss (som for LR) om den har riktig logo. Har for ikke lenge siden hatt en samtale med Bristol Transmissions, hvor de tilbydde meg følgende olje til bruk i en ny konverter eg bestille av de, og regner med de ikke anbefaler en "feil" olje om det kan gå ut over garantien på konverteren de leverer. Her er det de anbefaler og bruker selv i sitt verksted.

Aftermarket Ravenol ZF6 oil = £7.50 per litre. ( we use this in our own workshops and is fine)

 

Sjøl lar eg verkstedet som tar jobben med å byte konverteren levere oljen, og det som kom opp som riktig olje fra deres oljeleverandør var en Total Fluidmatic MV LV. Og når denne googles opp, tilfredstiller denne Shell 1375.4 som er den riktige oljen til bilen vår. Eg velger i vertfall i trass å benytte en folkelig olje, og går det til he-- så får det bare gjøre det B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skremselpropaganda ute å går blandt LR verksteder, og du skal liksom være litt kriminell om du ikke bruker deler og oljer med riktig logo. Man skal ikke skimse med oljekavliteter, og eg er ingen spesialist (eg heller) Men tror nok det viktigste er at oljene møter riktig spesifikasjon, og ikke så viktig for oss (som for LR) om den har riktig logo. Har for ikke lenge siden hatt en samtale med Bristol Transmissions, hvor de tilbydde meg følgende olje til bruk i en ny konverter eg bestille av de, og regner med de ikke anbefaler en "feil" olje om det kan gå ut over garantien på konverteren de leverer. Her er det de anbefaler og bruker selv i sitt verksted.

Aftermarket Ravenol ZF6 oil = £7.50 per litre. ( we use this in our own workshops and is fine)

 

Sjøl lar eg verkstedet som tar jobben med å byte konverteren levere oljen, og det som kom opp som riktig olje fra deres oljeleverandør var en Total Fluidmatic MV LV. Og når denne googles opp, tilfredstiller denne Shell 1375.4 som er den riktige oljen til bilen vår. Eg velger i vertfall i trass å benytte en folkelig olje, og går det til he-- så får det bare gjøre det B)

 

Kan ikke se at Castrol Transmax Z tilfredstiller Shell 1375.4 heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan ikke se at Castrol Transmax Z tilfredstiller Shell 1375.4 heller.....

 

Da er det gjerne på sin plass å få en bekreftelse fra merkeverkstedet på hvorfor de har benyttett denne oljen som ikke er i henhold til den spesifikasjonen de skulle ha brukt., og er du heldig får du deg en ny oljeskift. Kan aldrig skade med ny olje :-)

 

men siden bilen nå snart har fungert fint i 4 år med denne oljen, så er det mulig ikke så mye å uroe seg for?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Gearolje, forrige dagen tenkte jeg å sjekke oljenivået på kassa fordi det ser ut som det har vært en lekkasje eller at den svetter en del i pakningen. Brukte et løftebord med bukker oppå slik at jeg fikk litt arbeidsplass under. Bilen ble da løftet slik at ramma stod helt i vater.
Når jeg skrudde opp fyllepluggen kom det nærmest en foss av olje... Er det ikke slik at det bare så vidt skal renne over? Iht. diagnose var oljetempen på ca. 35 grader.

 

Er det noe jeg har misforstått underveis her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Gearolje, forrige dagen tenkte jeg å sjekke oljenivået på kassa fordi det ser ut som det har vært en lekkasje eller at den svetter en del i pakningen. Brukte et løftebord med bukker oppå slik at jeg fikk litt arbeidsplass under. Bilen ble da løftet slik at ramma stod helt i vater.

Når jeg skrudde opp fyllepluggen kom det nærmest en foss av olje... Er det ikke slik at det bare så vidt skal renne over? Iht. diagnose var oljetempen på ca. 35 grader.

 

Er det noe jeg har misforstått underveis her?

 

Og motoren var i gang da du åpnet pluggen? for det skal den gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pakning lekker den fra? Har selv en lekkasje på O-ring til el pluqggen i bakkant av kassa. Her må bunnpanne ned for så å løsne el kontakt. Jeg har ikke hatt nerver til å begynne på det selv enda. Noen som har gjort det og vet om det er grei skuring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått konstatert helt hvor det kommer fra, kan se ut til å være fra elpluggen ja, men ser også litt ut som det kan komme fra pakningen til bunnpanna. Har prøvd å etterstramme litt for å se nå

 

Er elkontaktpluggen TZV500010 ?

Endret av Marius92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Jeg har plastikpanne på min bil. Ble byttet olje og filter for 30.000 km siden av forrige eier. Regner med at denne er grei å få av (kappe røret som går opp? )
Men må jeg løsne kassa og jekke opp for å få på plass ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare sager av det gamle filterrøret med en baufil når du har fått bunnpannen løs. Da får du lirket den ut. Med stålpanne får du ut pannen uten å sage filteret, det er litt av poenget med å bytte.

 

Lurt å ha en liten, ganske flat/lavtbyggende skralle med bits-holder. Det er så vidt jeg husker 21 torx-skruer og en del av dem ligger rett over traversene. Altså ganske trangt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, jeg fikk innføring fra noen andre flinke folk her.

Løft opp bilen slik at den står i vater, jeg brukte løftesøyle så det ble litt plass under.

Løsnet påfyllingsskruen så vidt, startet så motoren og skrudde den helt ut. Brukte en presse med olje på og fylte opp til det så vidt rant ut av påfyllingshullet. Skrudde så igjen, holdt inn bremsen og satt den noen sekunder i N, så R også D. Satt den så i park. Skrudde opp fyllepluggen og etterfyllte bittelitt.

Står at man skal gjøre sjekken når temp på olje er mellom 30-50 grader.

Det vesentlige med denne prosessen er hvertfall at motoren er i gang. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen av dere som har fått byttet el-gjennomføringen enda?
Jeg har bestilt deler samt stålpanne og løst filter.
Regner med at det kommer nå på fredag slik at jeg får byttet i helgen. Det jeg lurer på er hvordan man bytter el-gjennomføringen, finner det ikke i manualen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...