Knockout87 Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hei! Etter å ha gått nøye igjennom papirene mine, ser jeg at verkstedet som har skiftet girolje på min Discovery har benyttet seg av Castrol Transmax Z på girkassen. Jeg syntes dette virket rart og sendte en mail til KGK ang oljetype. Der sier de at Transmax ikke skal benyttes og at jeg SKAL benytte med av Land Rover sin originale, eller ZF lifeguard 6 eller 8. (alt etter serienr på kassen). Noen tips? Kan jo nevnes at dette er utført på merkeverksted i 2012. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Mye skremselpropaganda ute å går blandt LR verksteder, og du skal liksom være litt kriminell om du ikke bruker deler og oljer med riktig logo. Man skal ikke skimse med oljekavliteter, og eg er ingen spesialist (eg heller) Men tror nok det viktigste er at oljene møter riktig spesifikasjon, og ikke så viktig for oss (som for LR) om den har riktig logo. Har for ikke lenge siden hatt en samtale med Bristol Transmissions, hvor de tilbydde meg følgende olje til bruk i en ny konverter eg bestille av de, og regner med de ikke anbefaler en "feil" olje om det kan gå ut over garantien på konverteren de leverer. Her er det de anbefaler og bruker selv i sitt verksted. Aftermarket Ravenol ZF6 oil = £7.50 per litre. ( we use this in our own workshops and is fine) Sjøl lar eg verkstedet som tar jobben med å byte konverteren levere oljen, og det som kom opp som riktig olje fra deres oljeleverandør var en Total Fluidmatic MV LV. Og når denne googles opp, tilfredstiller denne Shell 1375.4 som er den riktige oljen til bilen vår. Eg velger i vertfall i trass å benytte en folkelig olje, og går det til he-- så får det bare gjøre det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Aasland Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Valvoline MaxLife ATF tilfredstiller 1375.4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knockout87 Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 Mye skremselpropaganda ute å går blandt LR verksteder, og du skal liksom være litt kriminell om du ikke bruker deler og oljer med riktig logo. Man skal ikke skimse med oljekavliteter, og eg er ingen spesialist (eg heller) Men tror nok det viktigste er at oljene møter riktig spesifikasjon, og ikke så viktig for oss (som for LR) om den har riktig logo. Har for ikke lenge siden hatt en samtale med Bristol Transmissions, hvor de tilbydde meg følgende olje til bruk i en ny konverter eg bestille av de, og regner med de ikke anbefaler en "feil" olje om det kan gå ut over garantien på konverteren de leverer. Her er det de anbefaler og bruker selv i sitt verksted. Aftermarket Ravenol ZF6 oil = £7.50 per litre. ( we use this in our own workshops and is fine) Sjøl lar eg verkstedet som tar jobben med å byte konverteren levere oljen, og det som kom opp som riktig olje fra deres oljeleverandør var en Total Fluidmatic MV LV. Og når denne googles opp, tilfredstiller denne Shell 1375.4 som er den riktige oljen til bilen vår. Eg velger i vertfall i trass å benytte en folkelig olje, og går det til he-- så får det bare gjøre det Kan ikke se at Castrol Transmax Z tilfredstiller Shell 1375.4 heller..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Kan ikke se at Castrol Transmax Z tilfredstiller Shell 1375.4 heller..... Da er det gjerne på sin plass å få en bekreftelse fra merkeverkstedet på hvorfor de har benyttett denne oljen som ikke er i henhold til den spesifikasjonen de skulle ha brukt., og er du heldig får du deg en ny oljeskift. Kan aldrig skade med ny olje :-) men siden bilen nå snart har fungert fint i 4 år med denne oljen, så er det mulig ikke så mye å uroe seg for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knockout87 Skrevet 11. april 2016 Forfatter Del Skrevet 11. april 2016 Det stemmer jo forøvrig, men om jeg ikke gjør noe med det, og kassa havarerer, kommer jeg aldri å tilgi meg selv :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Ang. Gearolje, forrige dagen tenkte jeg å sjekke oljenivået på kassa fordi det ser ut som det har vært en lekkasje eller at den svetter en del i pakningen. Brukte et løftebord med bukker oppå slik at jeg fikk litt arbeidsplass under. Bilen ble da løftet slik at ramma stod helt i vater.Når jeg skrudde opp fyllepluggen kom det nærmest en foss av olje... Er det ikke slik at det bare så vidt skal renne over? Iht. diagnose var oljetempen på ca. 35 grader. Er det noe jeg har misforstått underveis her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odder'n Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Ang. Gearolje, forrige dagen tenkte jeg å sjekke oljenivået på kassa fordi det ser ut som det har vært en lekkasje eller at den svetter en del i pakningen. Brukte et løftebord med bukker oppå slik at jeg fikk litt arbeidsplass under. Bilen ble da løftet slik at ramma stod helt i vater. Når jeg skrudde opp fyllepluggen kom det nærmest en foss av olje... Er det ikke slik at det bare så vidt skal renne over? Iht. diagnose var oljetempen på ca. 35 grader. Er det noe jeg har misforstått underveis her? Og motoren var i gang da du åpnet pluggen? for det skal den gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Og motoren var i gang da du åpnet pluggen? for det skal den gjøre. Nei, hadde ikke motoren i gang. Mulig det er der feilen ligger da. Takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knockout87 Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Hvilken pakning lekker den fra? Har selv en lekkasje på O-ring til el pluqggen i bakkant av kassa. Her må bunnpanne ned for så å løsne el kontakt. Jeg har ikke hatt nerver til å begynne på det selv enda. Noen som har gjort det og vet om det er grei skuring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 (endret) Har ikke fått konstatert helt hvor det kommer fra, kan se ut til å være fra elpluggen ja, men ser også litt ut som det kan komme fra pakningen til bunnpanna. Har prøvd å etterstramme litt for å se nå Er elkontaktpluggen TZV500010 ? Endret 12. april 2016 av Marius92 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knockout87 Skrevet 12. april 2016 Forfatter Del Skrevet 12. april 2016 Ja, det er delenr på pluggen. Er visst en kjent sak at det kan lekke fra O-ringen rundt den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 TakkerJeg har plastikpanne på min bil. Ble byttet olje og filter for 30.000 km siden av forrige eier. Regner med at denne er grei å få av (kappe røret som går opp? )Men må jeg løsne kassa og jekke opp for å få på plass ny? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JosteinN Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Om du skal ha stål panne med løst filter trenger du ikke demontere noe annet enn den orginale bunnpanna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Du bare sager av det gamle filterrøret med en baufil når du har fått bunnpannen løs. Da får du lirket den ut. Med stålpanne får du ut pannen uten å sage filteret, det er litt av poenget med å bytte. Lurt å ha en liten, ganske flat/lavtbyggende skralle med bits-holder. Det er så vidt jeg husker 21 torx-skruer og en del av dem ligger rett over traversene. Altså ganske trangt der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knockout87 Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Er det mulig å se om det er byttet bunnpanne? Hvordan er den origanle kontra ny m/løst filter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=82273#entry874395 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 14. april 2016 Del Skrevet 14. april 2016 Da kan jeg konstanterer at det lekker fra elpluggen. Merket at den har vært litt hard på nedgiring, men at det skulle gå på en hel liter trodde jeg ikke. Nå er den mye smudere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco3 2007 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Har samme lekkasje jeg også og har olje for å etterfylle, men vet ikke helt hvordan. Kunne du skrivi noen ord om hvordan man fyller olje på kassa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Absolutt, jeg fikk innføring fra noen andre flinke folk her. Løft opp bilen slik at den står i vater, jeg brukte løftesøyle så det ble litt plass under. Løsnet påfyllingsskruen så vidt, startet så motoren og skrudde den helt ut. Brukte en presse med olje på og fylte opp til det så vidt rant ut av påfyllingshullet. Skrudde så igjen, holdt inn bremsen og satt den noen sekunder i N, så R også D. Satt den så i park. Skrudde opp fyllepluggen og etterfyllte bittelitt. Står at man skal gjøre sjekken når temp på olje er mellom 30-50 grader. Det vesentlige med denne prosessen er hvertfall at motoren er i gang. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco3 2007 Skrevet 15. april 2016 Del Skrevet 15. april 2016 Så bra! Da skal jeg prøve å få etterfylt litt i helgen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Noen av dere som har fått byttet el-gjennomføringen enda?Jeg har bestilt deler samt stålpanne og løst filter.Regner med at det kommer nå på fredag slik at jeg får byttet i helgen. Det jeg lurer på er hvordan man bytter el-gjennomføringen, finner det ikke i manualen heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Låsering innvendig i kassen. Mener du ser det når du får den nye. Ene delen (kontakten) med oringer settes i utenfra og låsering settes på innvendig. Jeg plundra litt, var trangt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lene&MartinD3 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er en stund siden jeg gjorde den jobben. Men tror du finner det du trenger her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=64958#entry806705 Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Er en stund siden jeg gjorde den jobben. Men tror du finner det du trenger her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=64958#entry806705 Lykke til Takker for bra innlegg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.