Gå til innhold

Discovery 2 Automat girkasse


Lene&MartinD3

Anbefalte innlegg

Da lurer jeg litt.

I det siste har girkassen begynt å oppføre seg rart. Noen ganger som regel ved kald motor og hardt pådrag, bruker den lang tid på å bytte fra 1. gir. Kan gjerne dra på til 5000 omdreinger før den bytter. Er jeg snill på gassen oppfører den seg gjerne som normalt.

Så var det lock uppen da. Den slår seg ikke på lenger. Ved diagnose viser det seg at lock up-ventilen slår in, men gasser jeg på (ikke så hardt at jeg får kick-down og den girer ned) så slår den seg ut av lock up. Dette skjer i 3. og 4. Gir

Det kommer også vibrasjoner når jeg gasser rolig oppover. Sjekket kryssene i forbindelse med dette men klarte ikke å bevege noe.

Har byttet filter for en uke siden uten merkbar effekt.

 

Lurer på om noen har opplevd noe lignende.

Er det noe mer jeg kan gjøre eller prøve ut.

Funderer på om jeg skal prøve noe lurium so dr tranny el.lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/frequently-asked-questions.html:

 

When I start my Automatic Range Rover in the mornings it takes a while to engage drive, it has not always done this. This has become worse in the cold weather. Why?

It sounds like you need to change the filter. In the cold weather, i.e when the oil is cold and more viscous, if the filter is partially blocked it will take some time for the pump to draw oil through it. Once the oil becomes warm it flows more freely and can pass through the filter more easily. Hence the problem only occurs when the oil is cold. To remedy this problem your filter needs to be changed. This should be done sooner rather later to reduce the possibility of damage to the autobox, by the clutches 'slipping' during this slow engagement.

I can pull off in position 1 on the shifter and reverse is OK but in 'D' it will either not pull off or will crawl off in 3rd, why?

One of the internal one way clutches has failed which means that when you try to pull off in 'D' it slips for a few seconds before the ECU recognises a fault then the ECU puts it into 'limp home' which is 3rd gear, then it pulls off, its not easy to just charge this part so usually the whole box is replaced, note this fault can be caused if the chain in the transfer case is jumping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fylt riktig ved bytting av filter. Ikke sett noen lekkasje etterpå.

Altså motor igang og til det kommer en stripe fra påfyllingshullet.

Gammel olje, det vil snart ett år gammel så grei ut.

 

... og du gjentok det til det ikke ville inn mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du må ta en telefon til RATS eller annet verskted og forhøre deg :(

 

Har hørt at avleiring av og til kan skape problemer for automatkasser hvis de flushes og oljen er blitt for gammel. Men hvis det er en stund siden du byttet olje så burde det kanskje ha skjedd tidligere??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...

Tror en her på forumet måtte ut med ca 25t for at Rats skulle etterstramme to bolter som av og til løsner i disse kassene og det var for 3-4 år siden. Da var det ikke andre deler enn olje som ble byttet tror jeg...

Kanskje andre gjør det billigere men hvis man også ønsker å bruke noen som er ekspert på automatkasser så koster det nok litt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte vel mellom 20-30 000kr

for overhaling. Andre gangen var gratis. (Garantisak)

Selve jobben gikk "raskt". Har sikkert noe med at jeg måtte skru sammen bilen selv når jeg fikk den tilbake. Begge gangene  (Man kan tydeligvis spare mye tid på å skru i 4 skruer istedefor 6 på hver ting man setter tilbake)(Og la være å koble på turboslanger. For så å klage på at bilen er dæv) 

Men det tok mer enn 1 og 1/2 måned å vente på at de skulle begynne på bilen. Begge gangene.

 

Hvis du ikke er avhengig av bilen og liker å skru litt ekstra når du får bilen tilbake er det bare å si ifra så kan jeg anbefale han her.

Endret av Lene&MartinD3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...